טודלרס

נוגדנים לקורונה אצל עוברים

האם נוגדני הקורונה אצל היולדת עוברים לעובר ?

7.2.2021

נוגדנים לקורונה עוברים
שנה ויותר מאז פרוץ מגפת הקורונה והחוקרים ממשיכים לחפש ראיות לשאלה האם נשים שנדבקו בקורונה בהריון העבירו לעובר נוגדנים. בשלב זה התוצאות חיוביות.

נוגדנים המועברים מהאם לעובר הם מרכיב משמעותי בחיסוניות התינוק. למדע ולמערכת הרפואה יש צורך לאסוף מידע על השאלה האם ילוד לאם חיובית קיבל נוגדנים מהאם במהלך ההריון. מידע זה יסייע למערך הבריאות ליישם תוכנית חיסונים וטיפול בתינוקות לטווח הקצר והארוך.

מחקר שנערך בבית החולים בפנסילבניה פילדלפיה באוגוסט וספטמבר 2020 אסף נתונים על נוגדנים לקורונה מ- 1714 נשים שילדו ותינוקותיהם באמצעות בדיקות דם של הנשים ודם טבורי שנאסף מיד לאחר הלידה. גיל הנשים שילדו היה 28-35 והגיל הממוצע  32. 450 נשים היו שחורות, 879 לבנות, 203 נשים ממוצא היספני, 126 נשים ממוצא אסייתי והיתר מגזע אחר.

מתוך 1417 צמדי אם ותינוק נמצאו אצל 83 נשים נוגדני קורונה בזמן הלידה. מתוך אותם 83 מקרים אצל 72 תינוקת מאותם נשים נמצאו נוגדנים לקורונה בדם הטבורי. 11 תינוקות שנולדו לאימהות חיוביות לנגיף הקורונה היו שליליים לנגיף. 5 מתוכם נולדו לאימהות עם נוגדני IgM בלבד ו-6 נולדו עם רמה נמוכה של נוגדני IgM בהשוואה לרמה שנצפתה אצל נשים חיוביות לקורונה. רמת נוגדי ה- IgG בדם הטבורי נמצאו בקשר מובהק עם רמת הנוגדנים אצל האם היולדת. לא נמצאו נוגדני IgM בדם הטבורי גם במקרים של קורונה חמורה או סימפטומטית או לידה מוקדמת אך נמצאה העברה יעילה של נוגדני IgG לעוברים אצל יולדות חיוביות לקורונה. לא נמצא הבדל מובהק באפקטיביות העברת הנוגדנים מהאם לעובר אצל תינוקות שנולדו לפני זמנם (לפני שבוע 37). ואולם היות ומספר התינוקות הללו היה קטן (9 תינוקות בלבד) יש צורך להמשיך להעריך את נתונים אלו.

לסיכום,
במחקר נמצאה העברה ברורה של נוגדני קורונה מהאם החיובית לעובר אצל מרבית האימהות (גם אצל אימהות עם סימפטומים לנגיף וגם אצל אימהות ללא סימפטומים). ריכוז הנוגדנים של העובר נמצא בהתאמה לריכוז הנוגדנים בדם האם. המחקר מראה בפירוש את יכולת האם להעביר לעובר הגנה חיסונית למחלת הקורונה. יש להמשיך לאסוף נתונים על נוגדני קורונה של ילודים ולהתייחס לשאלות ספציפיות כמו אופי העברת הנוגדנים מהאם לעובר בלידה מוקדמת וזמני החיסון הטובים ביותר לאם במהלך הריון לצורך העברת נוגדנים לעובר.

קראו עוד בנושא:
קורונה בהריון

מקור
Assessment of maternal and neonatal cord blood SARS-COV2 Antibodies and placental transfer ratios, Dustin D.,Flannery DO MSCE, Sigrid Goumai PHD, Miren B. Dhudasia MBBS. MPH et al. Jama Pediatrics 29/1/2021