טודלרס

סכנות הקרינה מפלאפונים אצל ילדים

האם הקרינה הסלולרית אצל הילדים היום יכולה לפגוע בבריאותם בהמשך החיים

11.10.2020

רוצים לאכול במסעדה עם פעוטות, מה נותנים ?
רוצים קצת שקט כדי לנוח, לעבוד או לנקות את הבית ? מה נותנים ?
רוצה להראות לתינוק בני משפחה או חברים ? איך מראים ?
כך לאט לאט נבנה זמן מסך מצטבר והרגלים לשימוש בפלאפונים אצל פעוטות וילדים.

לרובנו יש זמן מועט לחשוב על סכנות הקרינה של ילדנו מחשיפה לפלאפונים. ואולם, קרינה ממכשירים ללא חוטים נחשבת כיום כגורם סיכון לסרטן. הכוונה היא שאין הוכחות שהקרינה אכן מסרטנת אך מבחינת ההגדרה היא מהווה גורם שיש בו סיכון לכך.

יש סיבות למה מומלץ להזהר מפני קרינה סלולרת על עוברים וילדים. ההנחה היא שמוחם של ילדים סופג יותר קרינה בגלל גודלו הקטן , גולגלתם הדקה ודחיסות רקמות המוח השונה ממבוגרים. קיימת סכנה שהקרינה הסלולרית פוגעת בשכבת המיאלין במוח, שאחראית לבודד את העצבים.

הדאגה העיקרית היא שגיל החשיפה רק הולך ויורד (ישנן עוברים שנחשפות דרך אימהות לקרינה עוד לפני לידה) ותדירות ומשך השימוש עולה ומתחיל מגיל צעיר. נוצר מצב שבו הילד נחשף לשנים ממושכות של קרינה. ההנחה היא שיש סיכון שאחוז מסויים של הילדים שיחשפו לקרינה ממושכת ותדירה לאורך השנים יפתחו בגיל הבגרות גידולים סרטניים במוחם (בדומה למעשנים שאחרי שנים של עישון מגלים גידול סרטני).

כיום מרבית המדיניות מתמקדות באיסורי מכירה או פרסום פלאפונים לילדים לצד המלצות כלליות להגבלות שימוש. האם רופאים, מטפלים ואחיות מתשאלים ומייעצים להורים בנושא חשיפה למסכים ? נקווה שכן.

בצרפת קיים חוק שעוסק בחשיפה לגלים אלקטרומגנטים ומחייב מכירה של טלפונים סלולרים לילדים מתחת לגיל 14 ביחד עם אביזר מפחית קרינה. ברוסיה קיימת המלצה של משרד הבריאות לכך שילדים מתחת לגיל 18 לא ישתמשו בטלפונים סלולרים נוכח המלצת הועדה הלאומית להגנה מקרינה. בבלגיה יצא חוק ב-2014 האוסר מכירה של פלאפונים לילדים מתחת לגיל שבע ואיסור כל ניסיון לעודד שימוש בפלאפונים בקבוצת גיל זאת. בקנדה המליץ משרד הבריאות לעודד הגבלה של שימוש בפלאפון מתחת לגיל 18.

בישראל קיים חוק הקרינה הבלתי מייננת שנכנס לתוקף ב2007. החוק מסדיר את הפיקוח על מקורות הקרינה על ידי משרד הגנת הסביבה הנותן התרי הקמה והפעלה של מקורות קרינה ומפקח על רמות קרינה.

המלצות משרד הבריאות בישראל מבוססות על עקרון הזהירות המונעת. לשם כך מומלץ להזהר בחשיפה של ילדים לפאלפונים סלולרים ובפועל לצמצם חשיפה, לשקול גיל התחלת שימוש, לצמצם את זמן השימוש ולהקפיד על שימוש ברמקול או שימוש באוזניות (שאינן אל חוטיות).

לסיכום, הקרינה הנובעת מהשימוש הממושך והתדיר של פלאפונים על ילדנו מהווה פוטנציאל לסרטן. על פי רוב את השפעות הקרינה הממושכת והנזקים נראה רק שנים רבות קדימה. כהורים חשוב שנהיה מודעים לסכנה, נשאף בגיל צעיר למנוע חשיפה ולאחר מכן להגביל אותה, תוך מתן הסברים לילד. כך נקיים את עקרון הזהירות המונעת שעשוי לא רק למנוע סיכון לסרטן אלא גם בעיות אחרות כמו התמכרות למסכים, השמנה ובעיות רגשיות. במקביל מומלץ לקיים רשת הורים קהילתית שתתייעץ, תקשיב להרצאות מומחים על הגבלת השימוש בסלולרי ותפעל יחד לייצר שינוי בשטח. (אם אצל כל הילדים יש הגבלה, קל יהיה יותר לכל ילד לקבל זאת).

לא מצליחים להגביל שימוש בפלאפונים ומסכים על חוטיים ? מזהים סימנים להתמכרות ? פנו ליעוץ הורי.

מקורות

Why children absorb more microwave radiation than adult: The consequences. Lioyd Morgan, Santosh Kesari, Devra Lee Davis, Journal of microscopy and ultrastructure, 2014

מדיניות בנושא שימוש בטלפונים סלולרים בקרב ילדים ונוער בישראל ובעולם. מתוך אתר תנוד"ע – מרכז ידע לאומי בנושא קרינה בלתי מייננת והשפעותיה על בריאות הציבור.