טודלרס

טיפול במצבי ברונכוליטיס אצל תינוקות

מה הטיפול, הסיבוכים והמניעה בברונכוליטיס

23.3.2013

ברונכוליטיס היא דלקת ויראלית שפוגעת בערך בשליש מהתינוקות בשנתם הראשונה. המחלה נפוצה בעיקר בחודשי החורף ותחילת האביב.  המחלה מתפתחת כאשר נתיבי אויר זעירים נדבקים בדלקת, מתנפחים, ומתמלאים בליחה. במצב זה  נסתם מעבר האויר, ולתינוק נגרמים קשיים בנשימה. אחת הסיבות לברונכוליטיס היא וירוס שנקרא ר.ס.וי. הוירוס הזה יכול לגרום גם להתקררות , דלקות באוזניים ודלקת ריאות.

מה הסימנים של ברונכוליטיס
ברונכוליטיס היא מחלה שבדרך כלל קצת יותר קשה מהתקררות רגילה. הסימפטומים הראשונים שלה מאוד דומים להתקררות וכוללים:
אף סתום ונוזל, שיעול יבש
חום נמוך בין  37.5 ל-38 מעלות צלזיוס, אובדן תיאבון
אחרי יומיים או שלושה, הסימפטומים יחריפו ועלולים לכלול:
שיעול עקשני יותר, נשימה מהירה יותר, שטחית, ומעייפת.
פעימות לב מהירות יותר מהרגיל
בעיה בהאכלה, ואפילו סרוב לאכול.

איך מטפלים במצב של ברונכוליטיס?
רוב מקרי ברונכוליטיס עוברים מעצמם תוך שבוע או שבועיים. עבור מקרה קל , הרופא ימליץ על מספר טיפולים בבית שדומים לטיפול בהתקררות רגילה.

עודדו את תינוקכם לצרוך יותר אוכל בהנקה או מבקבוק.אם תינוקכם ניזון מפורמולות מזון, או שצורך מזון מוצק, אפשר להוסיף לו גם מים לשתייה. הוא עלול לא לרצות לאכול כל עוד יש לו בעיות בנשימה, ולכן הציעו לו אוכל בכמות קטנה לעיתים קרובות יותר. זה ימנע ממנו התייבשות, ובמקרה שיש לו חום, יוריד לו את החום.

אפשר לתתל תינוקכם פרצטמול או איבופרופן אבל רק במקרה שהוא בגיל של לפחות 3  חודשים. בידקו את הכמות המומלצת על אריזת התרופה, או שאלו את הרופא או הרוקח שלכם במקרה שאינכם בטוחים. הפרצטמול או האיבופרופן יעזרו בהורדת חום התינוק, יקטינו את כאבי הגרון שלו, דבר שיעזור לו לאכול ביתר קלות.

אם לתינוקכם יש בעיה לאכול בגלל אף סתום , העמידו אותו, או הושיבו אותו בצורה זקופה כמה שאפשר במשך ההאכלה. אפשר גם להשתמש בטיפות אף שעשויות לפתוח לו את מעבר הנשימה באף. אפשר לקנות טיפות אף כאלה בבית המרקחת . שימו מספר טיפות אף לכל נחיר  15 דקות לפני ההאכלה.

טיפול באדים יכול גם להקל על הנשימה, ועל השיעול כי הוא פותח את מעבר האויר לריאות. אולם עליכם להזהר לא להושיב את התינוק קרוב מדי לחום , כיון שהוא עלול להיכוות. אפשרות אחרת היא להכנס עם התינוק לחדר האמבטיה. פיתחו את ברז המים החמים, סיגרו את הדלת , ושבו בחדר האמבטיה עם האדים למספר דקות. זיכרו להחליף לתינוק בגדים מיד לאחר מכן.

אל תיתנו לתינוקכם תרופות מרשם נגד שיעול או התקררות. תרופות אלו לא צריכות להינתן לילדים בני פחות מ-6 שנים, בגלל תופעות הלוואי שלהם.

אם תינוקכם סובל ממצב של ברונכוליטיס חריף, יתכן שתינוקכם יצטרך לקבל טיפול מתאים בבית חולים למשך יומיים או שלושה, כדי להתגבר על החלק הקשה של המחלה. בבית החולים הוא עשוי לקבל חמצן כדי לעזור לו לנשום, ויקבל אוכל באמצעות עירוי אם הוא לא אוכל בעצמו ויש סכנה שיתייבש.

אם מחלת הברונכוליטיס של תינוקכם חמורה, יתכן שיצטרך לשהות בבית החולים לזמן ממושך יותר.

האם ברונכוליטיס יכול לגרום לסיבוכים ?
אחרי שחלו בברונכוליטיס , חלק מהתינוקות עלולים לסבול מנשימה כבדה או שיעול, במיוחד אם הם חולים בהתקררות, אסטמה,ויתר בעיות בנשימה, מאוחר יותר בחייהם. לעיתים נדירות, תינוקות שחלו בברונכוליטיס עלולים לפתח דלקת ריאות, שהיא דלקת שפוגעת בריאות. תינוקות עם בעיות ריאות או לב, מחלתם עלולה להחמיר במידה וחלו בברונכוליטיס.

איך אפשר למנוע מתינוקכם מלחלות בברונכוליטיס ?
מכיון שהמחלה מועברת בנגיעה, היא מתפשטת כמו דליקה בשדה קוצים, בבתים תינוקות,משרדים,ואפילו בבתים.
הוירוס יכול להתקיים על הידיים ופני השטח עד 6 שעות, ולכן שמירת נקיון יכולה לעזור במניעת המחלה מפני תינוקות.
שיטפו את ידיכם במים חמים וסבון לעיתים קרובות, ודאגו שכל מי שאוחז את תינוקכם יהיו לו ידיים נקיות.
שימרו את תינוקכם רחוק מכל מי שיש לו התקררות, והימנעו מלהסתובב עם תינוקכם החולה במקומות הומי אדם.