טודלרס

חוסר ויטמין D לתינוקות

הגורמים לסיכון לחוסר בויטמין D אצל תינוקות

19.4.2013
האקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים, והחברה הקנדית של רופאי הילדים, ממליצים לתת לכל התינוקות תוספת של ויטמין די כדי להבטיח שגם האחוז נמוך של ילדים שצריכים תוספת של ויטמין די יקבלו זאת ולא יהיו בחסר.

אם חסר לתינוק ויטמין D האם הוא נמצא בסכנה ?
ראשית, תינוקות צריכים תוספת של ויטמין D רק לעיתים רחוקות. התינוקות שכן צריכים תוספת של ויטמין D הם תינוקות שיש להם מחסור באור השמש.

הגורמים לסכנה למצבי חוסר בויטמין D וכתוצאה מכך לרככת הם:

חשיפה מעטה מאד לאור שמש. אם אתם גרים באיזור עירוני שבו יש בניינים גבוהים שמסתירים את אור השמש, אם התינוק מכוסה תמיד לגמרי ומוחזק במקומות שאין בהם אור שמש, אם תינוקך נמצא כל היום בתוך הבית, או שאת מוסיפה לעורו תכשירים שמסננים את קרינת השמש.

אם גם לאם וגם לתינוקה יש אור כהה נדרשת חשיפה לכמות אור גדולה יותר כדי לייצר כמות מספקת של ויטמין D. ככלל ככל שעורך ועור תינוקך כהה יותר, כך חשיפתו לאור השמש צריכה לגדול. אין מידע מדויק לכמה יותר אור נדרש.

אם התינוק נמצאת במחסור של ויטמין D. יש עדות גוברת במשך השנים האחרונות, שמצביעות על כך שמחסור בויטמין D נהייה יותר נפוץ במדינות מערביות. כמות הויטמין D שיונקים בחלב תלויה במצב ויטמין D של האם. אולם אם התינוק מקבל מספיק אור שמש,המחסור בויטמין D של האם אינו מהווה בעייה עבור התינוק. אבל אם גוף התינוק לא מייצר מספיק ויטמין D מחשיפה לאור השמש, אזי ההנקה של התינוק צריכה להעשות עם כמות גדולה יותר של ויטמין D.

אם האם נחשפת לכמות אור שמש מינימלית, ואינה צורכת מזון המכיל ויטמין D, יתכן שיהייה לה מחסור בויטמין D.

תוספת ויטמין D  לעיתים קרובות מומלצת, בעיקר בקנדה ובארצות צפוניות, כיון שמדינות אלו לא מקבלות מספיק אור שמש בחלקים מסויימים בשנה. בארצות אלו יש מקום לשקול קבלת ויטמין די בתוספת מזון.

לסיכום, הנקה מסייעת לפתח מבנה מינרלי טוב של עצמות התינוק, כאשר לאם התינוק יש מספיק ויטמין D, וכאשר תינוקה נחשף לאור שמש בצורה קבועה.

אם האם או תינוק לא נחשפים לשמש בצורה קבועה, או שכמות ויטמין די בגופה של האם נמוך, אזי יש צורך לבדוק תוספת של ויטמין די לתינוק