טודלרס

ויטמין די במהלך ההריון

ויטמין די בהריון - שאלות ותשובות

ויטמין די בהריון
על חשיבות ויטמין די בהריון

האם יש קשר בין ילדים בעלי מסת שריר נמוכה לבין רמות נמוכות של ויטמין די בקרב אימהות בשלב ההריון ?

בשנים האחרונות עולה המודעות לחשיבות ויטמין די בהריון וההנקה להתפתחות העובר והילוד.
כידוע ויטמין די מתקבל מאכילת מזונות שופעי סידן, אך שיפעול הוטימין (צורתו האקטיבית) מתקבלת בעיקר באמצעות החשיפה לשמש. לדברי מומחים ששונים כדי לקבל את התצרוכת היומית של הויטמין המשופעל יש צורך בחשיפה יומית של  10-15 דקות לשמש. ככל שחשיפת הגוף (העור) גדולה יותר, כך יצירת הויטמין טובה יותר. המדהים שבדבר הוא שבארץ ישראל שטופת השמש יותר ויותר אנשים שבודקים את רמת ויטמין די מוצאים שרמתם נמוכה או קיים חוסר . למה מצב זה קורה ? דווקא בגלל החום הגדול, שעות העבודה הארוכות  במשרד הממוזג וחוסר הרצון להזיע  , אנשים רבים אינם נחשפים לקרני השמש והתוצאה המצטברת – ערכים נמוכים או מחסור בויטמין די.

מה מספרים המחקרים בתחום חשיבותו של ויטמין די בהריון  ?נתחיל ונאמר שארגון הקנדי לרפואת ילדים ממליץ על תצרוכת של ויטמין די כתוסף מזון יומי. יתכן ובקנדה הקרה, בה קרינת השמש נמוכה בחלק ניכר מימי השנה, יש צורך להקפיד יותר על תצרוכת קבועה של הויטמין.  ומה עם יתר מקומות העולם ? קרשנוי ושותפיו (2010) (ראה מקור מטה) בדקו את השפעת רמות ויטמין די של נשים בהריון במיזורי שבארה"ב. במחקר נבדקו מדדי ויטמין די במהלך ההריון ונמצא כי 67 אחוז מתוך 568 אימהות שנבדקו נמצאו כבעלי חסרים בויטימין די. בשלב מאוחר יותר נבדקו הילדים של אימהות אלו בגילאי 5 ו-9. בשלב זה בדקו החוקרים את מסת השריר וכוח, כפי שנמצא במבחן כוח לחיצה. ממצאי המחקר הראו כי ילדים שנולדו לאימהות עם חוסר בויטמין די היו בעלי אזור קטן יותר של מסת שריר לעומת ילדים שנולדו לאימהות עם רמת ויטמין די תקינה (באופן מובהק). לעומת זאת, לא נמצא הבדל מובהק בכוח הלחיצה של הילדים שנולדו לאימהות עם חוסר בויטמין די לעומת אימהות שנולדו לילדים עם ערכי ויטמין די תקינים. במחקר אחר שהתפרסם בלסנט (ראה מקור מטה)  בדקו 198 אימהות בהריון וילדיהם בגיל 9. במחקר נמצא כי 31 אחוז מהאימהות בזמן ההריון הראו כמות נמוכה מדי של ויטמין ד י-וכ- 18 אחוז מהאימהות הראו מדדים של מחסור בו . במחקר נמצא קשר בין ילדים, שנולדו לאימהות עם חסרים או ריכוזים נמוכים של הויטמין , לבין  הצטברות נמוכה יותר של מינרלים בעצם בקרב הילדים.

טיפים חשובים
אומנם ישראל אינה בריטניה או קנדה. כאן יש הרבה יותר שמש זמינה בכל ימות השנה. ואולם, יש הרבה מאוד אימהות שאינן נחשפות כלל לשמש ולכן מעמידות עצמם בסיכון לרמות ויטמין די נמוכות .
יש לקחת בחשבון שהעדר חשיפה עקבית לשמש היא בעלת השלכות על מבנה וחוזק עצמות האם וילדיה.

מומלץ לפני הכניסה להריון לבדוק את רמות הויטמין בעיקר כשמדובר באם שאינה נחשפת לשמש באופן יומיומי ושעובדת שעות ארוכות בתוך משרד.

בדיקת הויטמין אינה נעשת באופן יזום על ידי רופא המשפחה או רופא הנשים ולכן יש לבקשה באופן נפרד.

חשוב להבהיר כי מאפייני ערכי המדדים של ויטמין די שונים מקופה לקופה. לאור זאת לא כדאי להשוות את ערכי המדדים, כפי שאלו מתבטאות במדדי קופות חולים שונות.

חשוב להקפיד על שילוב בין תצרוכת של מאכלים בעלי רמות סידן גבוהות עם חשיפה מבוקרת לשמש המשפעלת את הויטמין המתקבל מהמזון.

חסרים ברמות שונות של ויטימין די מצריכים ייעוץ רופא של תצרוכת  יומית. ולא מומלץ לקחת את התוסף על דעת עצמך.

הכתבה אינה מהווה תחליף להתייעצות עם רופא משפחה, רופא גניקולוג ורופא הילדים.

מקורות הכתבה

krishnaveni. g, veena. s, winder. n. (2010). maternal vitamin d status during pregnancy and body composition and cardiovascular risk markers in indian children: the mysore parthenon study, american society for nutrition.

javaid, m (2006) maternal vitamin d status during pregnancy and childhood bone mass at age 9 years: a longitudinal study, lancet