טודלרס

תינוק נרדם עם בקבוק

מה עושים כדי לפרק את התלות בין שינה לבקבוק

11.3.2013

תינוק נרדם עם בקבוק היא תופעה שכיחה. האם בנך בן השנה מתעורר בלילה ורוצים לינוק ? האם בנך בן השנה וחצי מתעורר פעמים שלוש בלילה ורוצה בקבוק ורק לאחר מכן נרדם שנית ? האם הילדה בת החצי שנה מסוגלת להירדם רק לאחר  הנקה ? האם יתכן והאכלה מפריעה לתהליך ההרדמה העצמאי וגוררת התעוררויות רבות בלילה ומחסור מרובה בשעות שינה של ההורים ? כן, כן וכן.

תינוק נרדם עם בקבוק  – למה זה קורה ?
השאלה הראשונה שיש לבדוק היא למה התינוק נרדם לאחר שיונק ? התשובה בדרך כלל היא הרגל מותנה. ההורים מרגילים את התינוק כי לפני השינה או במהלך התעוררותם מהשינה הם מקבלים בקבוק או יונקים וכך נוצרת ההתניה, אותו קשר בין אוכל לשינה. ככל שעובר זמן רב יותר והתינוק מורגל לקשר זה הוא מתקשה מאוד להירדם בלעדיו. הקשר בין שינה לאוכל הוא קשר קל מאוד ליצירה. היות והיניקה או האכילה מבקבוק דורשת מאמץ פיזי מהתינוק (הפעלת שריר הפה והלוע) ולאחר מכן הפעלה של מערכת העיכול, נוצר מצב שלתינוק קל להירדם לאחר מאמץ האכילה והעיכול. ברגע שמורידים את שלב האכילה ודורשים מהילד להיות עצמאי יותר בתהליך ההירדמות האישי נצפים קשיים, המתבטאים בבכי וזמן הרדמה ממושך יותר.

איך פותרים את הצורך הקבוע להירדם לאחר הנקה או בקבוק?
קשה ככל שיהיה, צריך לנתק את אותו קשר בין שלב האכילה (יניקה/בקבוק) והשינה. צריך ללמד את התינוק להירדם באופן עצמאי בלי בקבוק. כדאי לעשות זאת באופן מדורג. תחילה לתת בקבוק , אך למנוע מצב שהתינוק מיד נרדם כשהוא אוחז בו או יונק ממנו.  לאחר מכן בהדרגה להגדיל את רווח הזמן ממועד האכילה לשינה ולבסוף ליצור נתק מוחלט ביניהם.

קשה ככל שיהיה, למה כל כך חשוב להוריד את התלות בין הנקה /אכילה לבין שינה ?
כל אמא ואבא מרדימים צריכים להגיד לעצמם שכדי שיוכלו לישון יותר ולתפקד בקלות רבה יותר למחרת, הם צריכים ללמד את התינוק להיות עצמאי יותר בתהלך ההרדמה. במקביל, חשוב שיזכרו שככל שהתינוק ילמד להירדם ללא תלות בגורם חיצוני, השינה שלו תהיה איכותית, עמוקה ורציפה יותר.

הבנה של מחזור השינה של התינוק.
מחזורי השינה של התינוק קצרים. בין מחזור שינה אחד למחזור שינה חדש מתרחשת אצל התינוק יקיצה טבעית קצרצרה. יקיצה זאת קיימת גם אצל אדם מבוגר, רק שהוא יודע להרדים את עצמו באופן עצמאי. תינוק שיודע להירדם רק באמצעות הנקה או בקבוק, צריך לינוק או לקבל בקבוק כל פעם שמתעורר, דבר המונע ממנו ללמוד להירדם שוב לבד בתום מחזור שינה אחד.

שאלות ותשובות בנושא שינה והאכלה
ביתי בת השנה וחודשים מתעוררת כל לילה כדי לאכול מבקבוק. אימי המליצה לתת לה מים במקום בקבוק חלב ואז היא לא תרצה להתעורר יותר בשביל הבקבוק. האם החלפה כזאת מומלצת? האם תעזור להפחית את ההתעוררויות ?

לא מומלץ להחליף בקבוק חלב במים היות ומדובר בהחלפה של תלות בתלות. במקרה זה יתכן מאוד שהילדה תמשיך להתעורר בלילה כדי לשתות מים וכמות ההתעוררויות לא תפחת. כדי שכמות ההתעוררויות בלילה תפתחת מומלץ לוודא שהילדה אוכלת מספיק במהלך היום כך שאינה מתעוררת מתוך רעב ושנית ללמד את הילדה להרדים מחדש כשמעוררת בלילה.

בני בן שנה נרדם רק לאחר הנקה, מתעורר לרוב רק פעם אחת בלילה להנקה נוספת ונרדם שוב ליתר הלילה. האם העובדה שנרדם רק לאחר הנקה זה בעיה ? (לא כל כך מפריע לי כי אני לא עובדת).

כן, התלות בין ההנקה לשינה קיים כאן באופן מובהק, היות ומדובר בהרגל קבוע. קחי בחשבון שתלות זאת יכולה להחמיר במצב שהתינוק נמצא בזמן משבר (יהיה חולה, יצמחו לו שיניים, כאבי בטן  וכד'). במצב זה כמות ההתעוררויות יגדל ויהיה צורך שוב בהנקה לצורך עידוד השינה.

בתי בת השנה וחצי מתעוררת שלוש ארבע פעמים בלילה כדי לינוק. ברור לי שהיא לא צריכה לאכול כל כך הרבה וגם לא בלילה, אבל קשה לי לגמול אותה מכך, מה עושים ?

תינוקת בת שנה וחצי לא צריכה לאכול בלילה אלא אם לא אוכלת מספיק ביום. חשוב לבנות תוכנית אכילה מסודרת במהלך היום, לוודא שאוכלת לשובע. בלילה לעודד חזרה לשינה ללא בקבוק.

לסיכום, אכילה לפני שינה או במהלכה הוא קשר מתקבע, המונע מהתינוק ללמוד להירדם באופן עצמאי, יוצר תלות שינה ואכילה ומונע מההורה שעות שינה. חשוב שההורה ידע כי התינוק מסוגל בהדרגה ללמוד להירגע ולהרדם כשהוא מתעורר בין מחזור שינה אחד לשני. בידיעה זאת מומלץ להפחית את אותם גורמי תלות, המונעים מהתינוק להתנסות וללמוד את עצמאות תהליך השינה. כלי המפתח הם הדרגתיות, עקביות ותמיכה דרך הרבה דרך מגע וחום ברגעי משבר. זכרי שאינך עוזבת את התינוק, רק מלמדת אותו להרדם אחרת.

קראו עוד בנושא:
תינוק נרדם רק בעגלה
תינוק נרדם רק במיטה של ההורים
בעיות הירדמות אצל תינוקות