טודלרס

תינוק הולך על הברכיים

התינוק הולך רק על הברכיים ? למה ומתי יעבור להליכה

13.1.2013

תינוק הולך על הברכיים אינה תופעה המעידה בהכרח על בעיה. אני זוכרת שהבת שלי הלכה על הברכיים בגיל שנה וחודשים. זה היה מוזר ומצחיק לראות אותה ככה מסתובבת בבית ובפעוטון. אחרי בערך חודש היא גילתה שיכולה לעמוד ובן רגע הלכה יציב כמו בוגרת. זה קרה ביום אחד. 

התינוק בן שנה פלוס והולך על הברכיים כשגבו מורם זקוף ויציב ? הליכה על הברכיים מקנה לו יציבות גבוהה יותר ביחס להליכה על כפות הרגליים מפני שגובהו נמוך יותר והשוקיים וכפות הרגלים מקנות לו בסיס תמיכה רחב יותר. מנגד, אם יישר יותר מדי את גבו אחורה יתקשה לעבור לעמידה.  אם לילד אין איחור התפתחותי או בעיה מוטורית אחרת זוהי רק שאלה של זמן מתי יגלה את האפשרות לעמוד על רגליו וללכת הליכה נתמכת. תינוקות רבים נמצאים בשלב של הליכה על הברכיים לפני או במקביל לעמידה והליכה נתמכת (כשתומכים בספה/רהיטים בגופם). לעיתים נדרש זמן למעבר. בשלב זה אפשר לעודד את הילד לשחק בעמידה נתמכת צמוד לספה. (להניח את הצעצועים גבוה על הספה מצב שיעודד אותו להעמד). אפשר גם להושיב על גליל נמוך ואז לעודד אותו לדחוף מצד לצד עם כף הרגל כדי להתנדנד (בהתחלה לעשות ביחד איתו). אפשרות נוספת היא לשים נעלים ולעודד אותו לדרוך עליהם.

תינוק הולך על הברכיים ? יתכן ויש בעיה מוטורית שאותה יוכל לאבחן פיזיותרפיסט התפתחותי. באבחון יתשאל הפיזיותרפיסט את ההורה בנושאים הבאים:
מתי נולד הילד (גיל ההריון)+ אבחנות ידועות (גמישות יתר/טונוס נמוך/מצב רפואי)
האם, מתי ואיך התהפך מצד לצד לשני הכיוונים.
האם שכב על הבטן לאורך השנה הראשונה.
איך זחל במהלך השנה הראשונה ובמשך כמה זמן לפני שהחל ללכת על הברכיים ?
האם כיום מלבד להליכה על הברכיים, התינוק עומד עמידה נתמכת (עומד על כפות רגליו תוך השענות גופו על רהיטים). אם כן, האם מצליח להתרומם ולעמוד בעצמו או רק עם עזרה ? למשך כמה זמן ?

התשובות לשאלות לצד בדיקה ותצפית על תפקודו המוטורי של התינוק בקליניקה יאפשרו לאבחן את השלב ההתפתחותי בו נמצא, והאם ישנה בעיה מוטורית כלשהי (חולשה של פלג גוף תחתון, סרבול, ישור יתר של הגב וכד') או מדובר בשלב שאחריו יעמוד הילד וילך על כפות רגליו.

מתי הילד ילך על רגליו ? את זה אי אפשר לדעת . מתלבטת מה לעשות ? קבעי תור לאבחון פיזיותרפיה במחלקת התפתחות הילד של קופת החולים שלך ותוכלי לקבל תשובות מקצועיות. האבחון מסובסד מטעם קופת החולים. ניתן גם לפנות לפיזיותרפיסט פרטי לאבחון והמלצות לבית.

בהצלחה !

קראו עוד בנושא
הליכה ראשונה אצל תינוקות
גורמים מעכבים ועידוד הליכה אצל תינוקות