טודלרס

תינוק שישן רק על הידיים

למה הרדמות ושינה על הידיים אצל תינוקות צעירים אינה בעיה

29.3.21

"אני לא יכולה להוריד אותה לרגע מהמנשא, אחרת היא מיד בוכה. אתמול יום שלם היא הייתה במנשא וישנה והיה לה טוב, היום הורדתי אותה קצת ממני והיא כל הזמן בוכה ולא מצליחה להרדם למרות שהיא מאוד עייפה." ילדת לאחורה והסיפור הזה נשמע לך מוכר ? תינוק שישן רק על הידיים הוא מצב שכיח מאוד שאינו בהכרח מהווה בעיה אצל תינוקות צעירים (לידה עד ארבע חודשים). למעשה, חבל שצוות בית החולים לא מסביר להורים שתינוק על הידיים הוא המצב הרצוי לכל תינוק, לפחות בשלושת החודשים הראשונים.

לפני שנתייחס לתסכול ולקושי של האם בתהליך ההרדמה והשינה של התינוק על הידיים חשוב להבין עד כמה המצב התורם לבריאות ורווחת התינוק.

ארבעה החודשים הראשונים לחיי התינוק הם סוג של טרימסטר רביעי. התינוק מתפקד כסוג של עובר ורמת התלות בהורה מלאה. ראייתו של התינוק מטושטשת בחודש הראשון, תנועתיו אינן רצוניות ונשלטות רבות על ידי רפלקסים והוא תלוי בהנקה או האכלה ממקור חיצוני בשונה מהרחם. בהינתן מצב מורכב שכזה אין כל סיבה שהתינוק לא ירצה להרגע ולהרדם במקום אחר מלבד קרוב להוריו. מערכת העיכול בארבעת החודשים הראשונים מתפתחת ועימה מצבי גזים וכאבי בטן. מצבי הכאב וחוסר הנוחות היומיומי במערכת העיכול מובילים אף הם לצורך רגשי גובר בנוכחות הורה. הצורך הרגשי להיות על הידיים אינו סתם פינוק, הוא צורך בביטחון ומוגנות. מדובר בצורך הבסיסי ביותר וכשזה אינו נענה, התינוק אינו יכול להיות פנוי להתפתחות  מוטורית וקוגניטיבית. ברמה הפיזיולוגית הוכח שקרבתו של התינוק לאם מסייעת לשמירה על טמפרטורה תקינה. אצל פגים ותינוקות שנולדו במשקל נמוך הצורך בקרבת ההורה לאורך היום (על פי שיטת קנגרו) מסייע לתינוק לווסת קצב לב ונשימה, מסייע לשיכוך כאבים, מסייע להארכה ואיכות שינה , מפחית בכי וסיכון לזיהומים. אפילו ללא מחקר אפשר להניח שקרבה פיזית של כל תינוק צעיר לאימו יכולה לסייע לשפר מדדי בריאות.

לאור כל זאת, תינוק שרוצה להיות רק על הידיים, תינוק שישן רק על הידיים לפחות בשלוש – ארבע החודשים הראשונים ובעיקר אם הוא נולד כפג או במשקל נמוך הוא מצב בריא ותקין. לפיכך אין כל טעם לקרוא למצב בעיה.

מתי אימהות חושבות שמדובר בבעיה ?
יש אימהות שסבורות שהתינוק יתרגל למצב הזה ואז יהיה קושי להוריד אותו מהידיים. לאימהות כאלו כדי לשים את החשש הזה בצד ופשוט להענות לצרכי התינוק ב3-4 החודשים הראשונים. בגיל מאוחר יותר יש לשקול שינויים. לגבי אימהות החוששות שהתינוק לא יתפתח אם יהיה כל הזמן על הידיים, מדובר בטענה בעייתית. אם תינוק צעיר בוכה וזקוק לקרבה הגופנית הוא לא יהיה פנוי להתפתחות מוטורית או קוגניטיבית אם תורידו אותו על המזרן או המיטה. הוא כן יכול להרגע עליך ולהיות פנוי לתנועה כשהוא שוכב עליך. אך תדאגו הוא "ישלים" את תהליך התפתחות זה כשיהיה רגוע ושליו להיות על המזרן (עוד כמה חודשים).

הבעיה העיקרית לגבי תינוק שישן רק על הידיים ותינוק שכמעט כל היום על הידיים היא הבעיה של האם.  בהבט הפיזי נשיאת משקל לאורך זמן יכולה לייצר כאבי צוואר, גב וכאבים במפרקי הידיים. ברמה הנפשית יכולה לייצר עייפות או תשישות נפשית מחוסר הנפרדות הזאת והתסכול מחוסר היכולת לעשות דברים פשוטים ללא התינוק. זוהי באמת בעיה, אם כי בעיה זמנית. את הבעיה הזאת מומץ לפתור בכמה דרכים:
תחילה להוריד את הציפיות מעצמך ומהתינוק. אם תצפי שהתינוק רוצה וצריך ידיים ולא תראי בכך בעיה יהיה לך קל יותר לעבור את התקופה הזאת. שנית חשוב להוריד ממך את הנטל הכבד בכמה דרכים:
לוודא שבן זוגך מחליף אותך בערבים בעקביות כדי לאפשר לך לצאת לספורט, מקלחת או מפגש עם חברות.
להזמין מטפלת לשעה שעתיים ביום או כמה פעמים בשבוע לשמירה על שפיות (זה שווה כל שקל).
להעזר בבני משפחה קרובים שיחבקו ויטפלו בתינוק בשמחה,
להפגש עם חברות ולפרוק את הקושי והתסכול בשיחות עימם.
לעשות הרבה ספורט כשהתינוק עליך במנשא קדמי או אחורי. הספורט מסייע לשמירה על מצב הרוח ודימוי הגוף החיובי.

בהצלחה וזכרי שמדובר בתקופה זמנית. קראי עוד בנושא: בעיות שינה אצל תינוקות