טודלרס

גמילה מחיתולים הדרכת הורים בזמן קורונה

גמילה מחיתולים בזמן הקורונה ?

11.2.2021

גמילה מחיתולים הדרכת הורים
סוף הסגר השלישי. תשכחו מהזמנים שהמשכתם בשיחת עבודה כשהיה צריך ללכת עם הילד לשרותים או ששכחתם לקחת אותו לשרותים לפני האוכל ואז הגיע הפספוס. תשכחו שעזרתם לילד להוריד מכנסים ותחתונים בשרותים למרות שיכול לבד כי פשוט מהרתם לחזור למחשב. הכל בסדר, אנחנו רק בני אדם ותקופת הקורונה מחייבת אותנו לא להיות קשוחים מדי כלפי עצמנו ולזכור שהמטרה והתהליך חשובים יותר מהתוצאה.

רוצים לחזור לגמילה מסודרת מחיתולים ? אם אתם קוראים את הכתבה, כנראה שזה הזמן.

השלב הראשון – תקשורת בין בני הזוג, המשפחה המורחבת והגן.
השלב הראשון הוא לשבת עם בן הזוג ולדבר על החזרה לשגרת גמילה. לבדוק אחד עם השני שאתם אכן פנויים להשקיע בתהליך ושאין גורם רגשי המשפיע עליכם ועל הילד (הולדת אח, מעבר דירה או גן, לחץ גדול בעבודה). לאחר שהסכמתם על חזרה לשגרת גמילה מהודקת ומחויבות לתהליך  צרו קשר עם הגננת. ידעו בתהליך שנעשה בבית בזמן הסגר, בנסיגה ובצורך לחזור לשגרה גם בגן. במקביל שתפו את הסבים והסבתות שבאים לבקר בשגרת הגמילה והציפיה מהילד. בקשו מהם לעזור ולתמוך בתהליך ככל שיכלו.שתפו אותם בתוכנית הגמילה (ראו שלב שלוש).

השלב השני – תיאום ציפיות מול הילד
לאחר שכל הגורמים המעורבים בגמילה מיודעים בנושא, שוחחו בקצרה עם הילד על הנושא. הזכירו לו בקצרה שעושים פיפי וקקי בסיר/אסלה כמו כולם במשפחה ושגם אם בתקופת הסגר (בתקופה שלא הלכנו לגן) פחות הקפדנו מעכשיו כולנו נזכור יותר. הזכירו לילד שהציפייה ממנו הוא שיגיד כשצריך ללכת לשרותים וישתף פעולה כשאבא או אמא מבקשים ממנו ללכת לסיר/לשרותים. הטרימו לו את הציפיות האלו כל יום. ההתנגדות נוטה לרדת כשהציפייה מול הילד ברורה ונאמרת כל יום.

שלב שלישי – תוכנית גמילה מחיתולים הדרכת הורים
מרגישים ששכחתם מה צריך לעשות כדי שהתוכנית תעבוד ? הינה כמה מרכיבים חשובים בתוכנית :
א. שגרה של זמנים קבועים וידועים להתפנות. חשוב שזמנים אלו יהיו זמני מעברים. לדוגמא, לפני ואחרי האוכל, עם החזרה הביתה מהגן, לפני היציאה לגן המשחקים ואחריו ולפני/ אחרי ארוחת הערב.
ב. דוגמא אישית. חשוב להראות לילד שלא רק ממנו מבקשים להתפנות לפני ארוחת הערב אלא גם אמא ואבא עושים זאת. כנ"ל לגבי זמני הגעה מהגן הביתה. התחושה הזאת שככה הבית פועל וזה לא משהו שדורשים רק ממנו מורידה הרבה מאוד מההתנגדויות בתקופות של מרד וצורך בשליטה.
ג. אפשרויות בחירה. חשוב לתת לילד/ה לבחור כמה שיותר בתהליך כדי לחזק תחושת שליטה. לדוגמא, לשאול בחזרה מגן המשחקים את השאלה הבאה: כשנגיע הביתה מיד נלך לשרותים. איפה תרצי לעשות פיפי בסיר או על האסלה בשירותים ?
ד. שיח בנושא הגמילה. חשוב לעודד שיח ומודעות לנושא הגמילה באמצעות השאלה וקריאת ספרי גמילה מחיתולים מהספריה הציבורית ו/או משחק באפלקציית גמילה. כל אלו יעודדו את הילד להבין ולהטמיע את התהליך.
ה. דרכי החיזוק. חשוב לבדוק עד כמה הילד זקוק לחיזוקים. השתדלו להמנע מפרסים אך עודדו את הילד לגמילה דרך חיוכים ותשבוחות מילוליות על הצלחות ואם ניתן דרך זמן איכות של משחק ופעילות משותפת. ותרו מראש על פרסי מתוקים ומתנות.
ו. קריאת איתותים. בדקו שאתם יודעים לקרוא את הסימנים של הילד לצורך להתפנות ושאתם יודעים לנהל את צרכיו בצורה יעילה וכזאת שמעבירה אליו אחריות.
ז. פתרון בעיות. בדקו שיש לכם ידע וכלים טובים לפתרון בעיות בזמני גמילה. לדוגמא, מה מומלץ לעשות כשילד פספס, האם מומלץ לערב אותו בתהליך הניקיון וההחלפה או לעשות עבורו, מתי כן, מתי לא ולמה ?
ח. תוכנית גמילה כתובה ומתועדת. דאגו לתוכנית כתובה על המקרר המפרטת את כללי הגמילה העיקריים. שילבו לוח מגנטי שבו יוכל הילד לסמן או להניח מגנט הצלחה כדי שגם הוא וגם אתם תוכלו לתעד הצלחות ולעקוב אחרי התהליך כל יום וכל שבוע. נסו במקביל תעד יומן גמילה במחברת או ככתיבה בפלאפון כדי לנתח מצבי חוסר הצלחה בעתיד ולהבין האם ניתן למנוע אותם בעתיד.

בהצלחה !

קראו עוד בנושא:
האם הקורונה שיבשה לכם את תהליך הגמילה ?
גמילה והרטבה בגיל הרך

זכרו להתייעץ עם יועצת גמילה בכל שלב של התהליך אם אתם זקוקים לכלים, סדר בתהליך או שיפור בתקשורת מול הילד או צוות הגן.  1-3 מפגשי זום עם יועצת גמילה יכול לסייע לכם לקבל את הכלים שאתם צריכים במינימום זמן. הכתבה אינה מהווה תחליף להתייעצות עם יועצת גמילה או פסיכולוגית התפתחותית.