טודלרס

הילד לא עושה קקי בגן

מה הסיבות להמנעות בגן ?

7.4.14

הילד לא עושה קקי בגן ? מה יכולות להיות הסיבות וההשלכות ומה מומלץ לעשות. ישנם סיבות שונות למה הילד לא עושה קקי בגן. בכתבה הקודמת – למה הילד לא עושה פיפי בגן דובר על שלוש סיבות עקריות לתופעה: סיבת הפחד מסביבת השירותים. (הפחד להיות לבד או להיות ליד ילדים אחרים ללא השגחת גננת, להתקע בשירותים וכד').סיבה שניה היא הקושי לצאת ממשחק או פעילות ולהפסיק אותם כשהם מעניינים ורצויים לילד.הסיבה השלישית היא נטיה לאימפולסיביות וקשיי קשב. התפנות בשירותים דורשת הרבה מאוד זמן והתמדה (להוריד בגדים, להתאמץ להוציא יציאות, לנגב היטב, להוריד מים, לרחוץ ידיים). ילדים עם טווחי קשב קצרים וקושי לווסת מהירות מתקשים להביא את עצמם לעשות זאת בגן. זה דורש מהם לקשב התמדה וסבלנות שקשה להם ליישם לבד. ילדים אלו גם לעיתים לא ילכו לבד בבית לשרותים ויזדקקו הורה שיעודד ויסייע. ישנם מצבים בהם הילד אינו מבין מה צריך לעשות כשמרגיש את הלחץ בטוסיק. ילד כזה זקוק למתווך שיקשר לו בין הלחץ לצורך ללכת לשירותים ומה השלבים האופרטיביים של עשיית הצרכים. במקרה של המנעות מקקי בגן יכולות להיות סיבות נוספות להמנעות: הילד יכול לחוש באי נוחות להתפנות בסביבה שעלולים לשמוע אותו, הילד יכול להמנע כי היציאה לעיתים מלווה במאמץ רב או כאב (לעיתים עקב עצירות נוכח חוסר שתיה ואכילה של מעט סיבים תזונתיים). סיבה נוספות יכולות להיות עצירות כרונית או העדפה ברורה להתפנות בבית בלבד.

ההמלצה הגורפת היא ליצור קודם כל בבית שגרה קבועה של הליכה לשירותים בזמנים קבועים של מעברים. מעברים הם זמנים בין פעילויות ולכן הילד פחות יתנגד להם לעומת הליכה לשירותים באמצע זמן משחק וטלוויזיה. לדוגמא, כשחוזרים מהגן /צהרון , לפני שיושבים לאכול או לפני שיוצאים לחוג/משחק בחוץ הולכים להתפנות. השגרה הזאת מסייעת וצריכה לעבור גם לגן. כדי שתתבצע בגן חשוב מאוד לשתף את הגננת, מטפלות הגן והצהרון (לעיתים צוות אחר) כדי לראות שאכן הילד הולך להתפנות בזמני מעברים בגן (לפני /אחרי האוכל, לפני יציאה למשחק לחצר וכד'). במידה והילד זקוק ליותר זמן או פרטיות מילדים אחרים בתהליך, חשוב לאפשר לו להתפנות קצת לפני כל קבוצת ילדי הגן .
במידה ויש קושי להתפנות בגן ו/או בבית עקב עצירות וקשיי יציאה, חשוב לעבור לתוכנית תזונתית הכוללת הגברת תדירות שתיית מים ומזונות המכילים סיבים תזונתיים. לשם כך אפשר להתייעץ עם תזונאית קופת החולים.

קראו עוד בנושא:
שאלון בנושא חרדת אסלה