טודלרס

איך לצרוך ירקות ופירות

תזונה נכונה ובריאה אחרי לידה

22.3.2013

תפוח ערכים תזונתיים

מה את יודעת על הפירות שאת אוכלת. ערכים תזונתיים של פירות וירקות.

וכך כותב ומסביר ד"ר דיוויד אגוס בספרו הקץ למחלות
"כאשר פירות נופלים מהעץ, הם מתחילים מיד להתפרק. זהו התהליך הטבעי והוא נועד לכך שחומרי התזונה מן הפירות יוכלו להיספג בתוך הקרקע, להזין את העץ ולהניב דור חדש של פירות עסיסים ומזינים. הדבר נכון גם לירקות. מהרגע שקוטפים אותם מהעץ, המבנה הכימי הפנימי שלהם מתחיל להשתנות. הפירות והירקות מפעילים את הגנים שלהם שעד כה היו רדומים על מנת להתפרק מיד סמוך לזמן שנקטפו. רוב הפירות והירקות שמגיעים לחנויות המזון שלנו אין בהם כבר את אותם חומרי תזונה שהיו בהם מיד כאשר נקטפו.
במידה והפירות והירקות נקטפו לפני שהבשילו (קורה לעיתים קרובות כדי לשרוד זמני שינוע ארוכים עד שיגיעו למדפי חנויות המזון), יש להם פחות זמן לפתח את מלא המינרלים והויטמינים שלהם. יתכן ונראה סימנים מאוחרים להבשלה אך לפירות ולירקות האלו לא יהיו לעולם אותו ערך תזונתי כפי שהיו לאלו שאפשרו להם להבשיל עד תום על הענף.
במהלך השינוע הארוך (מהרגע שהפרי או הירק נקטף) עד שמגיע לצלחת שלנו, הפרי או הירק נחשף להרבה חום ואור , מצב שגורם לפירוק חלק מחומרי התזונה ובעיקר לפירוק ויטמינים כמו ויטמין סי וויטמין בי אחד."

תפוח ערכים תזונתיים
מה אנחנו בסופו של דבר אוכלים ?
הירקות והפירות "הטריים" שמגיעים אלינו לפה עברו תהליך ארוך של שינוע וחשיפה לאור וחום ומכאן שאין בהם את אותם ערכים תזונתיים כמו שיש לפירות וירקות שנאכלים מיד עם הקטיפה מהעץ.

מה המסקנה
רובנו גרים בערים ולא מגדלים ירקות ופירות בגינה, לאלו אנו ממליצים לקנות פירות וירקות כמה שיותר טריים מהשווקים ולאכול אותם תמיד בסמוך לקנייה (לא לחכות הרבה זמן מרגע הקנייה עד לאכילה).
למושבניקים ולקיבוצניקים יש את היתרון של אכילת תוצרת טרייה המזינה יותר את הגוף.
פירות וירקות עוברים בדרך כלל הקפאה בשיא בשלותם ולכן בדרך כלל עשירים יותר בחומרי תזונה. לאור זאת מומלץ לצרוך ירקות ששומרו בהקפאה כמו למשל שעועית ירוקה. כדאי לאכול ירקות אלו מומלץ לאדות אותם או לחמם במיקרוגל ולא להרתיח אותם (דבר שיוביל לאובדן הויטמינים המסיסים במים).
ולמי שלא מוכן לוותר על תוצרת טרייה ניתן תמיד לשכור שטח לגינה אורגנית או לגדל סוגי ירקות ופירות מסויימים בגינה או באדניות.
בתאבון