טודלרס

טיפול במצבי נשיכת כלב

מה חשוב לשים לב, איך מטפלים ומונעים

17.8.2013

הידעתם ? כמעט מחצית מהילדים שננשכו ע"י כלבים ננשכו ע"י כלב של המשפחה או של השכנים.
 
תינוקות, פעוטות וילדים נמצאים יום יום בסביבת בעלי חיים. לעיתים כלב או חתול הוא חלק מהמשפחה ולעיתים פוגשים אותו בפארק בטיול או אצל משפחה וחברים. למרות שהחיות הם ידידות נפלאות של האדם הם גם יכולות לגרום לא מעט נזק. בשנים האחרונות יתרבו מספר המקרים בהם ננשכו ונפצעו ילדים מכלבים.
הכתבה הבאה תעזור לכם לטפל בילד או אדם שננשך.
 
מה לעשות אם ילדכם ננשך ע"י בעל חיים ?
השאלה המתבקשת ביותר היא מהש עושים אם הילד ננשך. ובכן, זה תלוי בחומרת הפציעה. אם ברור שהפציעה קלה (לא יותר משריטה שטחית) מומלץ לשטוף את האזור שנפגע במים עם סבו, לשים משחה אנטיביוטית פעמיים ביום ולכסות את מקום הפציעה עם פלסתר (אם השריטה נמצאת בחלק הגוף שיכול להתלכלך), אחרת עזבו את המקום חשוף לאוויר.
אם העור קרוע ומדמם, הפציעה עלולה להיות חמורה. הוסיפו פד גזה או מטלית נקייה לפצע ולחצו בעזרת אצבעותיכם. אם הלחיצה אינה מפסיקה את הדימום תוך מספר דקות, קראו למגן דוד אדום ( נשיכות בעלי חיים לפנים או לצוואר נחשבות למסוכנות כיון שעלולות לחתוך צינוריות דם גדולים ).גם במקרה שהדימום פסק, קראו לרופא מיד, וזאת על מנת לקבוע אם ילדכם זקוק לתפרים או טיפול רפואי אחר. נשיכות בעלי חיים עלולות לגרום לזיהום יותר מאשר כל סוג אחר של חתכים, ולכן הרופא עשוי לתת לילדכם תרופות אנטיביוטיות, ספציפית לסוג החיה ממנה ננשך הילד.
 
האם צריך לחשוש מכלבת?
אין סיבה להכנס לפניקה – רוב הכלבים והחתולים המבוייתים מחוסנים נגד כלבת, ולכן לא נושאים את נגיף המחלה. אם אתם יודעים למי שייך בעל החיים שנשך את ילדכם, בקשו ממנו לספק לכם הוכחה שבעל החיים חוסן נגד כלבת ( אפשר לברר זאת ולהתקשר לוטרינר של בעל החיה). אם אינכם יודעים למי שייך בעל החיים, או שבעל החיים מתנהג בצורה מוזרה ומוציא קצף מפיו, השתדלו לשמור על קשר ראייה עם בעל החיים, אבל אל תתקרבו אליו יותר מדי. יש לקרוא ליחידה להסגר ששייכת למשרד הבריאות שתתפוס את החיה ותעביר אותה להסגר כדי לבדוק אם החיה נגועה בכלבת.
אם אינכם מכירים את בעל החיים ואינכם יכולים לעקוב אחריו, יחידת ההסגר של משרד הבריאות תנסה לאתר את החיה ואת בעליה כדי לבדוק אם הוא חולה בכלבת. אם אינכם יכולים לאשר את תוקף החיסון של החיה, ילדכם יהיה חייב לקבל סדרה של זריקות נגד כלבת, למקרה שבעל החיים אכן חולה בכלבת.
 
בנוסף לכלבים וחתולים שאינם מחוסנים, יש בעלי חיים כמו בואשים,שועלים,זאבים, ועטלפים יכולת לשאת את נגיף הכלבת. אם חיה פראית נשכה את ילדכם, קראו לרופא שלכם מיד. במידה וכלבת אפשרית, ילדכם יצטרך לקבל סדרה של זריקות נגד כלבת.
חיות מחמד קטנות כמו אוגרים, ועכברים לא נושאים את נגיף הכלבת, למרות שנשיכותיהם יכולות לגרום לדלקות.
בעלי חיים פראיים קטנים אחרים כמו עכברים,חולדות וארנבים נחשבים כבעלי סיכון נמוך לשאת את נגיף הכלבת.
 
חששות לגבי זיהומים ? 
מרבית ההורים דואגים בעיקר לסכנת הכלבת אך מסתבר שזיהום חיידקי הוא בעיה יותר נפוצה. זאת הסיבה לכך שצריך לשטוף את מקום הנשיכה ביסודיות, ולמרוח משחה אנטיבוטית.אם הפצע הוא רציני או שהמיקום שלו יוצר סיכון גבוה לזיהום כמו פנים,ידיים,רגליים, או אזורי איברי המין (אפילו אם הפצע קטן ) עשוי הרופא לתת מרשם לתרופות אנטיביוטיות.בכל מקרה של פציעה, אפילו קלה, יתכן שילדכם יזדקק לזריקת טטנוס, באם אינו מחוסן כנגד טטנוס.
יש צורך לפקוח עין על הפציעה במשך מספר ימים, אפילו אם היא שטחית ואתם מטפלים בה בבית. אם הפצע מתחיל להראות מזוהם (בצבע אדום,נפוח,או מוגלתי ) או שילדכם מפתח חום או מרגיש חולה, קראו לרופא מיד!
כמו כן קראו לרופא שלכם מיד, אם הפצע של ילדכם לא מתרפא בתוך 10 ימים.
 
מה אפשר לעשות כדי למנוע נשיכות מבעלי חיים ?
לעולם אל תשאירו את ילדכם לבד עם חיית המחמד שלכם או של מישהו אחר. הידעתם ? כמעט מחצית מהילדים שננשכו ע"י כלבים ננשכו ע"י כלב של המשפחה או של השכנים.
לימדו את ילדכם לא להתקרב לחתולים או כלבים שאינו מכיר אלא אם כן אתם אומרים לו שזה בטוח. (תמיד תשאלו את הבעלים של החיה לתת רשות לכך).
זכרו שכל כלב עלול לנשוך אם תתגרו בו. למדו את ילדכם לא להתקרב לכלב או חתול שאוכל,ולא לנגוע בחתול או בכלב שישנים.
הראו לילד איך לעמוד בשקט, ולא לרוץ, אם כלב זר מתקרב.
למדו את ילדכם לא לגעת בבעלי חיים פראיים ולא לנסות להאכיל אותם בלי רשות מבעליהם.
 
טלפונים חשובים לנפגע בעל חיים
לשכת בריאות נתניה
09-8300111
לשכת בריאות פתח תקווה
03-9051818