טודלרס

ספרים לילדים בנושא רגשות

רוצה לעזור לילד לבטא רגשות במילים ?

24/3/2013

יש ילדים שנולדים עם אינטלניגנציה רגשית מפותחת המאפשר להם בקלות ובטבעיות יותר לזהות את רגשותיהם ולהיות מודעים לאן אלו מובילים אותם. לילדים אלו לעיתים יש יותר ולעיתים פחות את היכולות המילוליות להסביר את רגשותיהם. ישנם ילדים שצריכים יותר הכוונה ותיווך לפיתוח היכולות הרגשיות והשפתיות. הם צריכים מודל לדוגמא בנושא הבעת רגשות, קישור רגש לאירוע שקרה וכלים לעיבוד הרגשות. לא משנה איזה ילד יש לכם, צעיר או בוגר, מפותח או צעיר רגשית הוא תמיד יוכל להיתרם מדוגמא אישית וקריאת ספרים בנושא רגשות.

הכנו לכם המלצות על שלושה ספרים לגיל הרך בנושא רגשות. מקווים שאלו ישמשו ככלי לתיווך העולם הרגשי.

שם הספר: מה מרגישים כשהמים סוערים
שם הסופרת: יעל אלבוים
אורים: דניאל ווליך
הוצאת דני ספרים 2002
יעל אלבוים היא ביבליותרפיסטית העוסקת בטיפול רגשי ואין ספר שעומק הספר ואיכותו מעידים על כשרונה הרב להעביר לילדים את עולם הרגשות בדימויים נפלאים.
הספר מספר על מפלצתון קטן בארץ המפלצתונים שיום אחד רב עם חבריו במהלך משחק. בעקבות הריב מתפתחים אצלו רגשות של כעס ופגיעות מהמילים הפוגעות שנאמרו בריב. לאחר מכן מתפתחת תחושה של עלבון המתואר כנהר מים גועשים מכל המילים הפוגעות. בשלב הבאה מרגיש מפלצתון חוסר אונים, המדומה למצב בו רגליו נטועות בחול והוא אינו מצליח לעשות דבר. בשלב הבא עולים רגשות של תסכול וכעס המדומים להר געש אשר לבה מבעבעת ומתפרצת ממנו. בסוף הסיפור מפלצתון משתף את אימו  בריב וברגשות שחווה והרצון לשחק עם חבריו. הסיפור מומלץ לכל ילד היות והוא מדמה בצורה מדוייקת מאוד את הרגשות שילדים חווים במצבי ריב ויכול לתת להם מילים ומודעות להבין את רגשותיהם.

שם הספר : למלא את הדלי
שם הסופר ראת טום ורקמיר מרי
המלצה לגילאי 4-5  ומעלה.
הספר מספר על ילד שמתחיל את יומו בבוקר בבית בהשתלשלות אירועים שליליים שמובילה לתחושה שלילית אצל הילד. לאחר מכן הילד מגיע לכיתה עצוב וללא אנרגיה חיובית אך בבית הספר קורים כמה דברים חיובים שממלאים אותו ברגשות טובים. הסופר משתמש בדימוי של דלי מים לתאר מה קורה לילד. אם בהתחלה כל מצב שלילי בבית גרם לעוד ועוד מים לצאת מהדלי, הדמיוני הנמצא מעל ראש הילד, בבית הספר לעומת זאת כל אירוע חיובי מילא עוד ועוד את הדלי. דלי המים מתמלא ומתרוקן בהתאם לאירועים החיוביים או השליליים ומתאר את המודעות למצב הרגשי שלנו בעקבות מצבים שונים. הספר מספק מסר שאנו מתמלאים אנרגיות וחיוביות ממילים טובות, עידוד ופרגון ואנו מתרוקנים והופכים לשליליים מתוך אירועים הפוכים.יש בספר רעיון של כלי טיפולי אמיתי הנקרא פסיכולוגיה חיובית. הכלי הזה אומר שכדי שיהיה טוב ונעים זה לאחר ולי זה תלוי גם בי. אם אני אחייך, אומר מילה טובה או אפרגן אני אמלא את הדלי של האחר וגם שלי. בסוף הסיפור הילד משתמש בכלי הזה כדי למלא את הדלי של אחרים. ספר חובה לכל ילד בבית הספר להתפתחות רגשית. מומלץ לקרוא את הספר כמה פעמים וסמוך למצבים בהם הילד מתמלא ברגשות שליליים על מנת לאפשר לו להבין כיצד יכול לשלוט ולשנות את רגשותיו.

שם הספר: ספר הרגשות
שם הסופרת: לילך יצחקי, מומחית בתחום החינוך
הוצאה: רימונים
שנת הוצאה: 2010
גיל מתאים: 3-7

עולם הרגשות הוא עולם מופשט ולא תמיד ברור. ילדים צעירים לא תמיד מבינים מהם מרגישים וזה הספר שיעזור להם להבין את רגשותיהם ולתארם באמצעות מילים. רוצה לסביר לבן שלך את עולם הרגשות ?  ספר הרגשות מתאר בצורה נפלאה רגשות בסיסים כמו אהבה, שמחה, קנאה, עצב במילים ובמצבים שכל ילד מכיר. חשוב להבהיר שלא מדובר בסיפור אלא בעמודים המתארים בצורה פשוטה ומתאימה את קשת הרגשות שהילד חווה במצבים שונים בחייו. מומלץ להקריא כל עמוד, לדבר על הרגש שמרגיש הילד, על מתי אנחנו מרגישים את הרגש המדובר ומתי אחרים עשויים להרגיש אותו. ילדים זקוקים לעבודה חוזרת ונשנת בתחום הרגשות כדי להבין את רגשותיהם ואת הצורך לבטא אותו במילים לשם פתרון בעיות ותקשורת מובנת. ספר נפלא וחשוב לגננות, להורים וילדים.

יש לאח הקטן, אח גדול בן 6 פלוס, רוצים לתווך גם לו את עולם הרגשות ? קראו לו את הספר דיסני הקלאסי והמבריק שנקרא הקול בראש של סוזן פרנסיס, הוצאת ידיעות אחרונות. הספר מספר על  ילדה בשם ריילי שנולדת ומהרגע שנולדת נולדים איתה מגוון רגשות כמו שמחה, עצב, כעס, גועל ופחד. כל הרגשות מנהלים את ריילי ולעיתים מנסים להשתלט. לכל רגש יש תפקיד ומסייע או מקשה עליה לתפקד במצבים השונים בחייה. ספר חובה לכל ילד ביסודי. גם את הספר הזה רצוי לקרוא כמה פעמים