טודלרס

טונוס גבוה אצל תינוקות

התינוק מרבה להקשיח את גופו, נוקשה ומתקשה להכנס למצבי כיפוף וערסול ?

23.3.2013

טונוס שריר – מתייחס למתח השריר. כאשר הטונוס נורמלי קל לבצע תנועות כיפוף וישור היות והמתח בין השרירים מאוזן. ואולם, כאשר אחד מסוגי השרירים מצוי במתח גבוה יותר הוא דוחף לתנועה אחת ומקשה על תנועה ההפוכה לה. לדוגמא, תינוק עם טונוס גבוה אקטנסטורי (מיישר) יהיה בעל שרירים מיישרים חזקים ושרירים מכופפים חלשים. לאור זה הילד יטה לישר את גופו , להימתח, להרים /ליישר רבות את ראשו כשנמצא על הבטן. לעומת זאת יתקשה לעשות תנועות ערסול, לכופף את מפרקי הירך והברך. מצב זה עלול לעקב את התפתחותו המוטורית ולפגוע באיכות התנועה.

האם את חוששת שטונוס השריר של תינוקך גבוה מדי ?
אם כן, השאלון הבא יסייע לך לאתר סימנים לטונוס שריר מוגבר אצל תינוקך

  1האם בגיל מאוד מוקדם הרים התינוק את הראש כשהונח על הבטן
  2האם התינוק מתואר כתינוק חזק
  3האם התינוק מתהפך כיחידה אחת ללא רוטציה והפרדה בין חלק גוף עליון ותחתון.
  4האם קשה להכניס את התינוק למנח של כיפוף בירכיים, ידיים (תחושה של התנגדות)
  5האם התינוק מתקשה להיכנס לתנועות מערסלות המעגלות את גבו
  6האם התינוק מדלג על אבני דרך במהלך התפתחותו המוטורית
  7האם שינת התינוק קצרה, לא נינוחה וקיים בכי רב.
האם באופן כללי קשה להרגיע את התינוק ולהרדימו
  8התינוק ירבה להקשית את גבו

במידה ואת חושדת בהיפרטוניה אצל תינוקך גשי לאבחון התפתחותי והתייעצי עם רופא הילדים

המלצות להפעלה של תינוקות היפרטונים

דרך רופא המשפחה, מומלץ לבקש הפניה להתפתחות הילד – לפיזיותרפיה התפתחותית לצורך אבחון ראשוני של מצב הילד. אין שום סיבה לדחות את הליך זה שכן לעיתים בלאו הכי הוא ארוך וכי הטונוס המוגבר עלול להשפיע לרעה על המשך התפתחותו המוטורית של התינוק. בשלב ראשון יהיה על הפיזיותרפיסט והרופא לאבחן האם קיים טונוס שריר מוגבר, מה דרגתו ומה סוגו (טונוס שרירים גבוה אקסטנסורי – נטייה ליישור , קושי בכיפוף או טונוס שרירים גבוה פלקסור – נטייה לכיפוף וקושי בישור. מתוך התרשמות ניתן בקלות לראות כיצד הילד אוהב להיות מורם, מה התנוחות שאליהם נכנס כששוכב כל הבטן או על הגב.

במידה והתינוק מגלה אי נוחות באחיזתו, חשוב להחזיק אותו בתנוחה שנוחה לו על מנת שיהיה רגוע ושלו. הבסיס לרוגע ושלווה של התינוק הינה חיובית ביותר שכן רק במצב זה הילד יכול להרפות את שריריו , לצאת מדפוס הישור לעבר הרפיה וכיפוף (במידה וטונוס השריר הגבוה הוא אקטנסורי) או מדפוס כיפוף לישור (במידה וטונוס השריר הגבוה הוא פלקסורי).

כשהתינוק נינוח ושליו מומלץ לאחוז בו בתנוחות מערסלות בהם הרגלים והראש גבוהות מהטוסיק ובתנועות שגבו ורגליו בכיפוף. בהמשך נעודד תנועות רוטטציה באגן (סיבוב האגן והרגלים מצד לצד), כיפוף בירכיים, מרפקים וזאת כדי לעודד תנועה פלקסורית

באופן כללי חשוב לספק גרייה תחושתית עמוקה (מגע עמוק וחזק ) ומונוטונית .לגעת בתינוק בלחיצות עמוקות , מרגיעות ולנוע איתו בחדר בקצב קבוע. סוג גרייה זה עשוי להרגיע את התינוק ולהוות בסיס טוב להפחתת המתח בשרירים ותרגול תנועות איכותיות. חשוב להימנע ממגע שטחי, מהיר ולא עקבי שעלול להכניס את התינוק לדריכות ולהגביר את טונוס השריר.

המידע הנ"ל אינו תחליף להתייעצות עם פיזיותרפיסטית  התפתחותית