טודלרס

אקמול ונורופן ביחד ובנפרד

שאלות ותשובות על אקמולי ונורופן לתינוקות

25.4.2013

אקמולי או נורופן
מה עדיף לתת לילד במצבי חום גבוה, כאבי בטן או כאבי שיניים ?

למרות שהשאלה של מרבית ההורים היא מה עדיף לתת לילד עם חום אקמולי או נורופן, נתחיל ונאמר כי מה שלא תבחרו קודם כל חשוב לתת במינון מדוייק. הרבה הורים אינם ידועים במדוייק את המשקל של התינוק, פעוט או הילד ואז על פי ניחוש נותנים את המינון. חשוב לא להתעצל, למצוא משקל מדוייק ולעלות עם התינוק /פעוט עליו ובלעדיו כדי לדעת במדוייק את משקלו. מורידים את המשקל המשותף מהמשקל לבד ומגיעים למשקל הילד. יתכן מאוד שאם תתנו מינון נמוך מדי החום לא ירד כמו שצריך ואז יתכן והורה יטעה ויאמר כי האקמולי או הנורופן אינו עובד. זאת גם הסיבה שהשאלה הראשונה של הרופא הוא מה משקל הילד וכמה אקמולי או נורופן נתת.

אקמולי או נורופן ?
יש הטוענים כי נורופן היא תרופה יותר יעילה וממושכת לעומת אקמולי. בפועל מחקרים שבוצעו בנושא השוו מתן נורופן ואקמולי במינונים הנדרשים והמקבילים) ומצאו שנורופן יעיל כמו אקמולי בהורדת חום גם כמנה בודדת וגם במצבי מתן התרופה מספר ימים. נמצא עוד כי גיל הילד ועוצמת החום משפיעים על יעילות הטיפול. במחקר נמצא כי ילדים מעל גיל שש עם חום גבוה מגיבים פחות למתן תרופות מורידות חום. לא מצאנו מחקרים המשווים יעילות או בטיחות של טיפול באקמולי לעומת נורופן במצבי חום. 

אקמולי אפשר לתת לכל תינוק ששוקל מעל 4 קילו ונולד לאחר הריון מלא. נורופן ניתן לתת מגיל חצי שנה. מומלץ לא לתת על קיבה ריקה אלא בסמיכות למתן חלב /מזון מוצק. במקביל יש לקרוא בעיון את המינון המותאם לתינוק/לילד על פי גילו או משקלו.

אקמול ונורופן ביחד
לבת שלי הייתה דלקת ריאות קשה עם חום ואמרו לי שאפשר לתת לה אקמולי ונורופן במקביל. האחות הסבירה לי שמדובר בשתי קבוצות של תרופות מקבילות כי הם מבוססות על קבוצות חומרים שונים אז אם הגוף מתרגל מדי לחומר אחד אפשר לתת את החומר השני ואז זה עשוי להשפיע יותר. השאלה שלי האם כמה אפשר לתת אקמול ונורופן במקביל לאורך יותר משלושה ימים בלי שזה מסוכן מדי לילד כי בכל זאת זה חומרים כימיים שהוא לא רגיל וצריך לקבל.

שלום אפרת,
בהחלט מקובל לשלב אקמולי ונורופן בטיפול בילדים עם חום ממושך שאינו מגיב מספיק לטיפול של אקמולי או נורופן בנפרד. יחד עם זאת חום שנמשך יותר מ3-4 ימים מחייב מעקב ובדיקת רופא. זכרי שהאקמולי והנורופן הם רק תרופות משככות כאבים ומורידות חום ואינן מטפלות במקור לחום או הכאב.

קראי עוד בנושא:
אקמולי לילדים שאלות ותשובות

המידע הנ"ל אינו מהווה תחליף להתייעצות רפואית. בכל מצב של בעיה רפואית יש להתייעץ עם רופא הילדים.