טודלרס

בצקות ברגלים בהריון

סובלת מבצקות בהריון ? איך מקלים על התופעה

17.5.2013

בצקות ברגלים בהריון
בצקת הוא מצב של אגירת נוזלים ברקמות הרכות של הגוף. הבצקות יכולות להופיע בכפות ידיים, זרועות, קרסולים וכפות רגליים. הסימפטומים של הבצקת הם עור מתוח ומבריק, נפיחות הרקמה הנמצאת מתחת לעור ומצב בו לחיצה על האיזור יוצרת למאין גומה שנעלת רק אחרי כמה רגעים. נשים רבות בהריון חשות נפיחות באזור כפות הרגלים, הקרסולים והידיים. הבצקת מופיעה בעיקר לאחר עמידה ממושכת, בשעות הערב ונוטה להעלם לאחר השינה. בצקת בהריון שכיחה יותר אצל נשים עם עודף משקל, נשים בעלות הריון מרובה עוברים ובמצבי חום. במקרים קיצונים של נפיחות קשות המגיעות עד הברכים ומעלה ובפנים יש לבדוק האם מדובר במצב חריג של רעלת הריון. ישנן גם תופעה של בצקות לאחר לידה .בצקת זאת נגרמת לאור השינויים ההורמונלים בגוף עם יציאת התינוק והשליה. כיום משייכים את תופעת הבצקות ברגלים למצבי עמידה והליכה מרטבה, עודף מלח בתזונה, החלשות או נזק למערכת הורידים או תפקוד מוחלש של מערכת הלימפה.

פרט למקרי בצקות חריפים וחריגים מדובר בתופעה נורמלית

הקלה על בצקות ברגלים בהריון :

שינה כאשר הרגלים מורמות מעלה מעל כר או שניים. בדרך כלל הבצקות פוחתת אחרי שינה בלילה.

הרמת רגלים על כיסא מוגבה בזמן ישיבה

נעילת נעלים רחבות שאינן לוחצות על העור

רכישת גרבים אליסטיות מותאמות דרך קופת החולים

להשתדל להמנע מעמידה ממושכת

להסיר טבעות מהידיים עד לסיום ההריון כדי להמנע ממצב של לחץ וקושי רב לחלצם.

אם לא עובר, מחמיר או מתמשך ניתן לקבוע תור לטיפול רפלקסולוגיה (ישנם טיפולים אלטרנטיביים מסובסדים דרך קופות החולים). מחקר אוסטרלי מצא כי טיפולי רפלקסולוגיה עם טכניקות לימפטיות הצליח לייצג שיפור מובהק במצבי בצקות בהריון לעומת מצב של טיפול רפלקסולוגי שכלל טכניקות מרגיעות או ללא טיפול.

מקרי קיצון של בצקות
לשים לב לתופעות קיצוניות כמו עליה גדולה במשקל בטווח קצר (כ-3 קילו ומעלה) שעלולה להיות קשורה לאגירת נוזלים או נפיחות שעוברת מכפות הרגלים ועולה בהדרגה מעלה לכיון הברכיים.

קראי עוד בנושא:
תופעות לוואי בהריון