טודלרס

חשיבות בנק דם טבורי ציבורי

דם טבורי בישראל

1.4.2013

חשוב שבבנקי הדם הציבוריים יהיו תאי גזע לכל חולה הזקוק להשתלה, ולכן שמירה בבנק דם טבורי פרטי היא אפשרות פחות יעילה מבבנק ציבורי. תאי הגזע מדם טבורי הם מקור טוב להשתלה בחולי סרטן, אבל לא כדאי להשתיל בחזרה תאי גזע של אדם שחלה בסרטן כי המנה עלולה כבר להכיל את הליקוי של התורשתיות של המחלה, ולכן הסיכוי להשתלה עצמית קטן מאד. זה מסביר מדוע עד היום רוב ההשתלות שבוצעו היו מבנקי דם טבורי ציבוריים שיש להם מגוון רחב של תורמים מקבוצות אתניות שונות באוכלוסיה שמאפשר למצוא תרומה תואמת מבחינה חיסונית.

המכשול העיקרי שעומד בפני בנקי הדם הטבורי הציבוריים הוא העלות הכספית הגבוהה שכרוכה בהקמתם ובהגדלתם מצד אחד, ואי מימון ממשלתי מצד שני. זאת הסיבה שהבנקים הציבוריים לא מפותחים מספיק ולא יכולים לשרת את האוכלוסיה ברמת שירות מינימלית. טוב היה אם הממשלה הייתה מפעילה בנקי דם טבורי ציבוריים. הדם הטבורי היה מתקבל מתרומות של יולדות, והבנקים הציבוריים היו מרוויחים ממכירת המנות הדרושות למי שצריך, במימון פרטי או במימון של קופות החולים. כך היו ההורים הצעירים נמנעים מהדילמה של שימור דם טבורי בתשלום גבוה.
במידה והממשלה הייתה מסבסדת את בנקי הדם הטבורי הציבוריים, הייתה פעילותם גדלה ומקיפה יותר, ואז היו מקבלים גם תרומות גדולות של דם טבורי. אולם לרוע המזל אין זה כך, וכל הורה צריך לעשות חשבון פרטי וכלכלי ולהחליט אם לשמור את הדם הטבורי בבנק ציבורי או פרטי. אם המשפחה יכולה מבחינה כלכלית לממן את שמירת הדם הטבור בבנק פרטי,יתכן שהיא צריכה לבחור באפשרות זו, כי היא מבטיחה למשפחה את המנה עבורה בשעת הצורך.