טודלרס

שאילת שאלות בגיל הרך

רוצה לעודד את התינוק ללמידה ? שאלו את התינוק שאלות

מאת: נתי שגב
תאריך: 23.3.15

לפורטל טודלרס שלום, שמי נתי, יש לי בן בגיל שנה וחצי. לפני כמה שבועות הכרתי ילד ואמא אחר בגן של הבן שלי. שמתי לב שהילד מאוד מפותח מבחינה שכלית. האם אמרה לי שהיא שואלת אותו המון שאלות ודרך זה היא מפתחת אותו שכלית. היא מבקשת ממנו לומר איזה צבע הדברים שהוא רואה, היא שואלת ומספרת איזה יום היום ומה עושים היום, היא מבקשת ממנו לבחור איזה בגד רוצה ללבוש, בחירה בין שני סוגי מאכלים, בקיצור ים של שאלות. אני לא כזאת, בדרך כלל פשוט נותנת לילד את הבגד, האוכל ומתגלגלת עם מהלך היום. שאלתי היא האם שאילת שאלות בגיל הרך משפרת מאוד את היכולת השכלית של הילד ואם כן מה כדאי לעשות ?

לנתי שלום,
שאילת שאלות קונקרטיות וקצרות בגיל הרך היא דרך נהדרת לפיתוח היכולת השכלית של הילד. ילד שנשאל שאלה (גם אם אחר כך מקבל את התשובה), נדרש להקשיב, להבין מושגים שונים, לתכנן תגובה מילולית ולהביע אותה במילים. בהחלט דרך שאילת שאלות הילד מתפתח שכלית. שאילת שאלות בגיל הרך כמו איזה יום היום, מה אתה רוצה לאכול (בחירה משתי אפשרויות שניתנות לו), במה שיחקת היום בגן ,איזה חג מתקרב, מה עושים בחג הזה וכד מפתחת את החשיבה של הילד.

מומלץ לשלב שאלות קונקרטיות המאפשרות לילד לקחת חלק בפעילות (כמו לבחור מה רוצה לאכול בארוחת ביניים אגס או בננה), איזה חולצה מבין החולצות רוצה ללבוש, מה רוצה לעשות היום אחרי הגן (ללכת לחבר או למשחקיה…). יחד עם זאת נסייג ונאמר כי חשוב לשאול את השאלות בצורה איטית, ברורה וקצרה, לוודא שאין בשאלה מילים שהילד אינו מבין (אם כן, להסביר- בעיקר מילים מופשטות) ולעזור לילד לבנות משפט תשובה ברור ומדוייק אם טרם למד לעשות זאת.