טודלרס

האם מותר לעשות פלאנק בהריון

פלאנק בהריון האם עלול להיות מסוכן

20.1.2021

פלאנק בהריון הוא נושא במחלוקת. יש הטוענים שיש להמנע ממנו ויש הטוענים שניתן לבצעו בצורה מבוקרת עם התאמות. בנוסף, גם אלו שטוענים כי ניתן להמשיך לבצע פלאנק בהריון עשויים לסייג זאת על פי מדדי בריאות האם, הריונות קודמים, שיקום שרירי בטן אחרי הריונות, בריאות ההריון וסוגו (רב או חד עוברי).

בתקופת ההריון מגיע החשש הלגיטימי מתרגילים או ספורט המסכן את בריאות האם והעובר. נראה שקיבלו מאין מערכת אינסטנקטים שמאותת לנו שיש תנועות, תרגילים ומאמץ שמומלץ להמנע מהם. מצד שני המחקר תומך חד משמעית בספורט מתון במהלך ההריון ומציג עוד ועוד יתרונות. לאור זאת כלל המפתח הוא לבצע ספורט בצורה מתונה וקבועה בדגש על תרגילים בטיחותיים וסביבה בטיחותית שתמנע סכנת פציעה ונפילות.

האם מותר לעשות פלאנק בהריון ? עשית פלאנק לפני ההריון לחיזוק שרירי הבטן ואת רוצה להמשיך ? המתנגדים יטענו כי כדאי להמנע מהתרגיל ולהעדיף תרגילים אלטרנטיביים משתי סיבות עיקריות:
במהלך ההריון שרירי הבטן מתרחבים באופן טבעי ובהדרגה כדי שהתינוק יוכל לגדול. כשאנחנו מבצעות תרגילי בטן חזקים כדי להשאיר את השרירים סגורים ואסופים אנחנו למעשה עושות פעולה הפוכה לצורך של ריפיון ופתיחת השרירים. מצב זה לכשעצמו מעלה שאלות וספקות. לצד זאת קיים טיעון שני שמהווה מאין תסריט הפוך ומעט מנוגד. ההנחה היא שכשעושים פלאנק בהריון מפעילים הרבה מאוד לחץ על שרירי הבטן והלחץ הזה במקום לעזור לשרירי הבטן להיות חזקים ואסופים עלול לגרום להם דווקא להתרחב ולהפרד עוד יותר נוכח שילוב מערכת הלחצים של התרגיל, ההריון ומצב שרירי הבטן טרום ההריון (לאחר לידות קודמות, ניתוחים קיסריים וכד'). לאור שני טיעונים אלו מומלץ להמנע מתרגיל זה.

לעומת המתנגדים, יש מומחים הטוענים כי כמובן שבהריון בסיכון או בעיה בריאותית כלשהי מומלץ להמנע אך במצב בריאותי תקין ניתן לבצע פלאנק בהריון בצורה מותאמת. הכוונה היא לבצע את הפלאנק עם כפות ידיים ובירכיים על הרצפה מעל לשטיח או מזרון. מכופפים ומישרים מרפקים לאט תוך שמירה על גב ישר ומעקב על תחושת מערכת הלחצים בגב ובבטן. במידה ואין מערכת לחצים חריגה להמשיך 12-15 פעמים. הנחייה זאת היא כללית ועל כן מומלץ לכל אישה להתייעץ עם רופא הנשים האם מותר לבצע ולקבל הדרכה לביצוע נכון. המסתייגים טוענים שתרגיל זה עשוי להתאים רק עד לטרימסטר השני ולכן עדיף מלכתחילה למנוע כל סוג של סיכון ולהעדיף תרגילי בטן אחרים.

דוגמאות לתרגילי בטן בטיחותיים:
עמידת כלב (כפות ידיים וברכיים על מזרון). הרמת יד קדימה ורגל נגדית אחורה  במספר חזרות על פי יכולת.
בעמידה על מזרן ביצוע כפיפות בטן צידיות בעמידה. הכוונה היא שילוב כפות ידיים מאחורי הראש, כיפוף ברך והרמתה כלפי מעלה קדימה לכיוון הבטן. קירוב המרפק והברך הנגדית זאת לזאת בגב ישר.

תרגיל נוסף, בעמידה הוא כפיפת בטן צידית. שילוב כפות ידיים מאחורי הראש, כפוף ברך והרמתה הצידה, תוך ניסיון לקרב מרפק לברך צידית.

לסיכום, ישנן ספקות לגבי בטיחות הפלאנק בהריון. למי בטוח, באיזה אופן והאם יכול לגרום לנזק ועל כן מומלץ להעדיף תרגילי בטן בטיחותיים אחרים.

המידע הנ"ל אינו תחליף להתייעצות עם רופא נשים ומדריכת ספורט מוסמכת לנשים בהריון

קראי עוד בנושא:
סרטון תרגילי בטן בהריון
יתרונות הליכה בהריון

ספורט בהריון