טודלרס

חמש שפות האהבה של ילדים

מהי שפת האהבה העיקרית של ילדך

24.6.2021

חמש שפות האהבה של ילדים מאת גרי צפמן הוא ספר חובה לכל הורה. להיות הורה היא חוויה מלאת אתגרים. קל להביע אהבה לתינוק בחיבוקים, מילים חמות ומתנות אך ככך שהילד גדל האתגר לקבל אהבה ולתת אהבה בדרך המתאימה לשני הצדדים גדל. ילדים רבים בודקים גבולות, אינם מקשיבים להורים ומתקשים לדעת איך להביע אהבה. הורים לעומת זאת לא מתמיד מביעים אהבה בדרך שהילד זקוק לה. דווקא כשהקשר עם הילד פחות טוב ומאתגר חשוב לדעת מהי שפת האהבה של הילד ואיך עונים על הצרכים הרגשיים שלו. ילד שמקבל את האהבה בדרך שלה זקוק הוא ילד שיבנה קשר חיובי עם הוריו ולא יפנה לקבל מענה לצרכיו הרגשיים בצורות שליליות.

שפת האהבה היא השפה של כולנו ולכן מדובר בספר חובה. הספר חמש שפות האהבה של ילדים מאת גרי צפמן עוסק בחמשת הדרכים שאנחנו וילדנו מביעים אהבה וזקוקים לה: זמן איכות, מילים בונות ומחזקות, שירות ועזרה, מתנות ומגע גופני.

לא מצליחים להביע אהבה לילד בדרך שנעימה לו ? לא בטוחים שהילד מרגיש אהוב בסביבת משפחה סוערת ? מסתבר שחלק מבעיות בן הורים לילדים מתעוררות כשצד אחד מדבר בשפת אהבה אחד והשני מדבר בשפה אחרת. ככל שנכיר את שפות האהבה העיקריות שלנו ושל ילדנו נוכל למלא את "מיכל האהבה" בדרך שמתאימה לילד. כך צרכיו הרגשיים יקבלו מענה והקשר הורה ילד יתחזק.

לפני שתקראו על שפות האהבה מציעה לכם לעשות תרגיל קטן. בשעה נינוחה ורגועה שאלו את הילד אם הוא מרגיש אהוב. אם אומר שכן, שאלו אותו איך הוא יודע שהוריו אוהבים אותו ? נסו להבין מה מסתתר מאחורי הבנה זאת  ואיך כל זאת קשור לשפות האהבה המפורטות בהמשך. פעמים רבות הדרך שבה הילד "יודע" על אהבת הוריו היא גם שפת האהבה העיקרית שלו.

קראו על חמש שפות האהבה :

מילים בונות ומחזקות
מילים גורמות לאדם לחוש אהוב. למילים עשוי להיות כוח רב. הם יכולות לחזק ולהעצים את ילדנו באמצעות מחמאות פשוטות וישרות. הורה יכול לבטא אהבה לילדיו דרך מילים במגוון צורות כמו : איזה יופי עזרת לאח שלך לסדר את החדר. ישנם ילדים שמילים מחזקות ובונות לא עושות להם את זה, הם יעברו מעליהם בלי לעצים ולרגש . לעומת זאת יש כאלו שיתרגשו מאוד ממילים בונות ומחזקות. במקרים אלו המחמאות או המילים הבונות מאוד יעצימו אותם. כשהם יקבלו את המילים הבונות והמחזקות במינון קבוע ויומיומי מיכל האהבה שלהם יתמלא והם יהיו רגועים ושבעי רצון. המילים יספקו לילד תחושה שהוא אהוב ובטוח במעמדו ומיקומו במשפחה. המילים יכולים לעודד אותו לנסות דברים שרוצה אך חושש כמו לטפס על קיר הטיפוס או לנסות משחק חדש. מילים הם הדרך לתת להם ביטחון שאנו מאמינים בהם והם יכולים לנסות ולהצליח במה שרוצים. למילים יש הרבה כוח אך לא רק חשוב מה שאנחנו אומרים אלא איך. אם שפת האהבה של הילד שלך היא מילים בונות ומחזקות חשוב שתלמד לבטא מילים בונות באופן קבוע ולכתוב לו הודעות עם מילות הערכה. חשוב שתזכיר לעצמך שהשפה העיקרית שלו היא מילים ולכן מילים חשובות. אי אפשר להניח שהילד מבין שאתה אוהב אותו. צריך לומר אותם במגוון דרכים באופן קבוע וכנה.  זה לא מובן מאליו אם שפת האהבה שלך אינה כזאת. תצטרך לתרגל את השימוש בשפה. לדוגמא, להחליט להחמיא כל יום לילד על דבר פשוט כמו איזה בגדים יפים בחרת ליום הולדת  או איזה ציור צבעוני ציירת או אני כל כך נהנה לראות איך אתה בונה מגדל מקוביות.

זמן איכות
אחת משפות האהבה שרבים זקוקים לה היא זמן איכות. זמן איכות הוא זמן של תשומת לב מלאה לילד שלך. הכוונה היא להיות עם הילד בלי לסדר את הבית, להסתכל בטלפון או לעשות עוד דברים במקביל. זמן איכות יכולה להיות זמן שמקריאים ספר ומדברים עליו. זמן איכות יכול להיות משחק דמקה או משחק עם קוביות, הליכה או ספורט משותף ועוד. במהלך זמן איכות הילד מרגיש שרואים אותו, מקשיבים לו, מתייחסים רק אליו. לא תמיד צריך לנסות לעזור לילד לפתור בעיות, לפעמים רק צריך להיות שם בשבילו ברגעים שהוא זקוק לנו. זמן איכות יכול להיות גם זמן פשוט של שיחה או זמן קצר מאוד של תשומת לב. לפעמים אנחנו מגיעים הביתה מהעבודה עייפים ורוצים לאכול ולנוח אבל בדיוק אז הילד שלנו רוצה את זמן האיכות. לפעמים עשר דקות או חצי שעה שבה אתם מאפשרים לילד להראות לכם את הציורים שלו לשחק כדורגל בגינה או לבנות ביחד בלגו מספיקים למלא את מיכל האהבה. כך הילד מרגיש שזכה לקבל את תשומת הלב שלה היה זקוק. אם אין לכם אפשרות או כוחות לתת אותה בזמן שהילד רוצה הסבירו לו זאת. אמרו לו שכרגע אתם עייפים או רעבים ואחרי האוכל או מנוחה קלה תשבו איתו על המשחק או הפעילות שהם רוצים. הקפידו לקיים את הבטחותיכם לזמן איכות בעקביות.

מתנות
הילדה מביאה לך ציור, הבן שלך מביא לך פרח מהגינה ? מתנות היא דרך להביע אהבה בכל תרבות בעולם. מתנה יכולה להיות קטנה, סמלית וללא עלות או גדולה ויקרה. מתנה יכולה להיות משהו שהכנת בעצמך או מזכרת שהבאת ממקום כלשהו. ילד ששפת האהבה העיקרית שלו היא מתנות רואה בהם ביטוי עמוק לאהבה. המתנות ממלאות את מיכל האהבה שלו. כשילד כזה אינו מקבל מתנות הוא חש שאינו אהוב. כשמקבל מתנות הוא חש את האהבה. מתנה מעבירה בו תחושה שחושבים עליו וזה כלל לא משנה מה ערכה הכספי של המתנה. לפעמים כהורים אנו קונים מתנות לילדים ששפת האהבה העיקרית שלהם היא זמן איכות וכלל לא מה שהם זקוקים. לפעמים אנו רוצים להפחית צריכה ונמנעים מקניה כאשר הילד זקוק למתנות כמחוות אהבה. אם שפת האהבה של הילד הוא מתנות אתם תראו שבשפה הזאת הוא כל הזמן מדבר. הוא מכין לכם מתנות על בסיס קבוע, חשוב לו להביא מתנות לילדים אחרים לאו דווקא בימי הולדת ומעריך מאוד מתנות שמקבל. כל מתנה הוא ביטוי חזק לאהבה. גם אבן או צדף יפה שמצאתם הם מתנה ענקית עבורו. אם זוהי שפת הילד מצאו דרך לתקשר בה. קנו מתנות קטנות, הכינו אותם ביצירה והביאו מזכרות לילד מכל מקום שבו ביקרתם לבד. גם עט, מעטפה או סבון קטן הם מתנות גדולות עבור הילד. הם מעבירות לו מסר שחשבתם עליו.

שירות הדדי ועזרה
זה נראה אהבה של גדולים אבל היא אהבה של כולנו. לחלק לא מבוטל מאיתנו אהבה מתבטאת  בעזרה ומעשים קטנים של שירות. אם הילד מבקש שתעזרי לו למצוא משחק שאבד, מה שנראה לך פעולה קטנה ולא חשובה עבורו זה הרבה מאוד. העובדה שעזרת, חיפשת ומצאת משחק אבוד יכולה להיזכר כפעולה חשובה מאוד לחודשים ארוכים. פעולה אוהבת, פעולה קשובה לצרכים. העובדה שביקש שהיום שתבואי לקחת אותו מוקדם מהגן או מבית ספר מסיבה כלשהי ואת התגייסת ובאת מוקדם זה ביטוי עצום לאהבה. הוא היה זקוק לך ואת היית שם עבורו כשביקש.  המעשים האלו דורשים זמן, מאמץ וכוח והם מעבירים מסר של אכפת לי, אני מקשיב ונענה לך. לא מספיק לעשות אותם אלא לעשות אותם בשמחה ואהבה. לא מספיק להגיד לילד טוב אני אלווה אותך לחדר החשוך כדי למצוא משחק אלא לעשות זאת עם רצון ובאופן חיובי. אם הילד שלך מרגיש אהבה דרך שירות ועזרה נסה להיות שם בשבילו. עזור לו בסיטואציות בהם מבקש עזרה ממקום בונה, מעצים, סובלני ותומך. הוא ירגיש שאתה שם בשבילו מתוך אהבה ורצון ולא מתוך חובה.

מגע גופני
מגע הוא דרך לבטא אהבה. המגע מגיע ברגעי אושר ושמחה וברגעי משבר. הוא עוטף אותנו, מרגיע ואפילו מוסת מדדים גופנים של נשימה ולחץ דם. מגע הוא ללא ספק הדרך הקלה ביותר להביע אהבה ללא תנאי כפי שטוען צ'פמן בספרו. לא צריך שיקרה משהו מיוחד בשביל לתת חיבוק נשיקה או ליטוף. ילדים שמקבלים מספיק חום ואהבה גופנית מתפתחים לילדים חזקים ובריאים יותר. לפעמים אנחנו לא קוראים את הילד נכון. הילד שבא אלינו מתגופף, מציק ונוגע כל הזמן. אנחנו לפעמים דוחים אותו בטענה שהוא מפריע אך לפעמים הוא פשוט זקוק למגע שמשמעותו ביטוי אהבה.חיבוקים, ליטופים, החזקת ידיים, ומסאז'. כל אלו הם דרכים לביטוי אהבה דרך מגע. ילדים ששפת האהבה העיקרית שלהם היא מגע צריכים לקבל אותו בעקביות כדי להרגיש אהובים. אם נוגעים בהם הם חשים ביטחון באהבה.השאלה היא האם אתה אדם נוגע. יש הורים שספונטאנית נוגעים הרבה בילדיהם באהבה ויש כאלו שכמעט ולא. יש הורים שרוצים לגעת בילדיהם כאות לאהבה אבל שעות העבודה הרבות, הסידורים הרבים ותפעול הבית מפחיתים זאת. אם שפת האהבה של ילדך היא מגע, אל תחכה שהילד יגש לקבל חיבוק. זום אתה זמן חיבוקים על הספה או בזמנים אינטמים של המשפחה. הליכה משותפת לטיול תוך החזקת ידיים וליטופים יזומים. כך הילד ימקבל את מה שזקוק לו ותתפלא, התנהגותו יכולה להשתנות תוך זמן קצר.  המנעו מלהביך את הילד או הנער במגע סביב חבריו במידה וחש לא נעים בכך. עשו זאת בסביבה ובזמנים המתאימים לשניכם. בנות לא עוברות שלב המתנגד לחיבה ובנים לעיתים כן  ככל שגדלים. יחד עם זאת עדיין בנים זקוקים למידה שווה של מגע כמו בנות. חיבוק לפני שינה או לפני פרידה ארוכה בבוקר מהאבא יכול להיות בדיוק מה שהילד זקוק. ילד שגדל אינו זקוק לפחות מגע מילד צעיר אך יתכן והמגע המועדף עליו וזמנו יהיה אחר מזה של הוריו ואחותו. יתכן ויעדיפו מכות במשחק, משחקי האבקות, חיבוקי דוב, מסאז' ברגלים אחרי כדורגל,חיבוק משפחתי בקבלת שבת או טפיחות. יתכן שזקוק לפחות חיבוקים וליטופים אבל גם להם הם זקוקים פשוט בזמנים מסויימים ומותאמים . לא תמיד בנים מגיבים בהתלהבות וחיבה למגע הורי. המשיכו לתת אותו בזמנים מתאימים בלי להביך את הילד או הנער גם אם נראה שהילד אינו מפגין עניין רב בו. אם שפת האהבה של הילד הוא מגע מצאו דרכים להתכרבל יחד על הספה, אפשרו לילד לשבת עליך בזמן הקראת סיפור, שחקו משחקים ותחרויות המחייבות מגע וחבקו את הילד אחרי ריב או שיחות משמעת כדי שידעו שאתם עדיין אוהבים אותו למרות בעיית ההתנהגות.

חמש שפות האהבה של ילדים גרי צפמן
לסיכום, לכל ילד צעיר ומבוגר יש את שפת האהבה העיקרית שלו. פעמים רבות לשני אחים יש שפות אהבה שונות. שפות אהבה אחרות גם יכולות להיות חשובות אך פחות מהשפה העיקרית. אם תשקיעו בהבנת שפת האהבה העיקרית של הילד ומתן מענה קבוע לצרכיו דרכה, תוכלו ליצור קשר בריא וחזק. הבנה של שפות האהבה חשובה לקשר עם ילדינו. לא צריך לחכות למשבר כדי לעבוד על מודעות וקידום ביטויי אהבה בשפה זאת. עבודה על קשר ותקשורת מוצלחת עם הילדים דרך ביטויי אהבה מותאמים צריכה להיות צורך של כל הורה. שימו לב לעולם לא להתנות אהבה בהתנהגות או עשייה כלשהי. חשוב לומר ולשדר לילדי שאהבה שלכם אינה תלויה בדבר.

קראו עוד כתבות:
חמש שפות לאהבה גרי צפמן – דוגמאות מעולם הזוגיות
למה כל כך חשוב לקחת מקום לעצמנ