טודלרס

סיבות לגזים אצל תינוקות

למה התינוק סובל מגזים ? מגוון סיבות לבעיה אחת

14.6.2013

לכל התינוקות יש בעיות גזים, לחלק מהם יש פשוט יותר מאחרים. יתרה מכך, לחלק מהתינוקות יש דרך קלה יותר לעבור זאת, שעשויה לנבוע מלימוד או תכונה מולדת. בעוד שכמות מסוימת של גזים אצל תינוקות היא נורמלית, בעיה זו עלולה לגרום לתינוק אי נוחות, ובודאי שמתם לב לסימפטומים כמו כאבי בטן בתוצאה מהתנפחות,יציאות קיבה קשות,גיהוקים לעיתים קרובות, שיהוקים, וחוסר שקט מוגזם.

מהיכן מגיע תופעת הגזים אצל תינוקות וילדים קטנים?

תופעת הגזים אצל תינוקות וילדים קטנים יכולה לנבוע ממספר סיבות, לא דוקא סיבה אחת, כיון שישנן דרכים שונות להיוצרות גזים במערכת העיכול של תינוקות. הגזים נוצרים אצל תינוקות מהרגע שהתחילו לינוק או לאכול מפורמולת מזון. זו פעולה נורמלית לחלוטין של מערכת העיכול, והגזים הם תופעת לוואי של עיכול לקטוז,חלבונים, ומוצרי מזון אחרים. חלק מרופאי הילדים והמומחים ללקטוז טוענים שעקבות של מזון שיוצר גזים כמו כרובית וקטניות יכול להיות מועבר בתורשה מאם לתינוק. מומחים אחרים גם מזהירים מפני עודף חומציות בחלב היניקה. פרי הדר ומיצים, תותי שדה ועגבניות, הם מזונות בעלי חומציות גבוהה, ועלולים לגרות את קיבת התינוק. החלב שהתינוק יונק יכול גם הוא לגרום לחוסר סבילות אצל התינוק. הבעייה העיקרית הקשורה להופעת גזים אצל תינוקות , קשורה לחלבון שנמצא בחלב,גבינה,חמאה,יוגורט,גלידה וכו. חוסר סבילות לסויה ואגוזים אצל תינוקות מלווים לעיתים קרובות גם בחוסר סבילות למוצרי חלב. כאשר התינוק מוזן ביניקה, האם יכולה לבחון איך דפוס האכילה הבסיסיים משפיעים על תינוקה, על ידי סילוק כל מוצרי החלב, הסויה, והאגוזים מדיאטת המזון של האם עצמה למשך מספר שבועות. חזרה לצריכה של המוצרים האלו לתפריט האכילה של האם, צריך להעשות באיטיות ובכך לבחון את הסבילות של התינוק.

בועות אויר יכולות להתפתח בפי התינוק. באופן כללי זאת התוצאה של יניקה שנוצרת בזמן ההאכלה. מסיבה זאת חשוב לגרום לתינוק לעשות גראפס כל 3 עד 5 דקות בזמן ההאכלה או במשך הההנקה. אם תינוקך אוכל מבקבוק, יש לודא שפטמת ההנקה בגודל הנכון. אם הפטמה יותר מדי גדולה, זה יגרום לו לאכול יותר מדי מהר, ואם הפטמה יותר מדי קטנה זה יגרום לתינוקכם לבלוע אויר.

סיבה נוספת למצבי גזים אצל תינוקות יכולה להיות הסינדרום של עודף לקטוז. כאשר לאם יש הספקת חלב בשפע, היא עשויה ליצור כמות גדולה של חלב לא מוכן להנקה. חלב זה מכיל הרבה מים ולקטוז, ובדרך כלל מועבר ביתר כח בזמן ההנקה. במצב קיצוני חלב זה יכול לגרום לתינוק כאבי בטן, וליצור יותר תסיסה. התינוק שלוגם מחלב כזה שזורם במהירות, נוטה לבלוע יותר אויר, וכתוצאה מכך לסבול מגזים. עקב כך שהתינוק לא מקבל מספיק חלב מועשר רגיל, הוא נוטה לרצות לאכול לעיתים קרובות יותר, דבר שגורם להנצחת הבעיה. התינוק שסובל מסינדרום של עודף לקטוז בחלב, מאובחן על ידי עודף משקל, גזים מוגברים, ותסיסה.

גירוי יתר של הקיבה יכול גם הוא לגרום ליצירה מוגברת של גזים. כפי שהרבה מבוגרים סובלים מהפרעות עיכול במצבי לחץ, כך גם התינוקות מושפעים מהסביבה. תינוקות רגישים שחשופים לרעש,אור,מגעים, ועודף פעילויות, יעשו מאמץ להקטין את הגירויים. תגובת ההשקטה לא בהכרח מבודדת לגמרי את התינוק מהשפעות הגירויים. תינוקות שמושפעים בקלות מגירויים מוגברים, חווים לעיתים קרובות כאבי גזים חמורים יותר, תסיסה, וקשיים בשינה מאוחר יותר ביום או בלילה. באופן כללי ככל שיש יותר פעילויות ( שליחויות,מבקרים, טלויזיה, טלפונים, ) ביום של התינוק, הסיכויים לגזים או תססה אצל התינוק בלילה ובערב גוברים.

 כאשר מאכילים את התינוקות המתבגרים במזון מוצק, זה יוצר שינויים שהתינוק צריך זמן להסתגל אליהם. אנזימים שונים ופרוביוטים צריכים להבנות בקיבתו כדי לעזור בעיכול המזונות החדשים. יתרה מזאת, מוצרי מזון הידועים שגורמים לגזים כמו כרוב, כרובית, ירקות ופירות מסויימים וקטניות, יש להם את אותה ההשפעה בתינוקות כמו גם במבוגרים.

כמות מסויימת של בכי היא נורמלית אצל תינוקות, כיון שזו הדרך היחידה שבה הם יכולים להתקשר מילולית. בכי של תינוקות יכול להיות כתוצאה מכך שהם רעבים, בודדים, חם או קר להם, סובלים מחוסר נוחות, או שצריך להחליף להם חיתול. הרבה תינוקות עוברים תקופות של בכי לכאורה ללא סיבה נראית לעין, כיון שפשוט הם מסתגלים לעולם חדש. בכי באופן כללי גורם לתינוקות להכניס אויר למערכת העיכול שלהם. בועות האויר האלו יכולות להילכד בקיבתם, או לעבור למעיים. כאבים כתוצאה מגזים יכולים להיות גם גורם ישיר של בליעת איר במהלך הבכי.

מדוע גזים גורמים כאב וחוסר נוחות אצל תינוקות?

באופן נורמלי, גזים אינם בעייה ולא גורמים לכאב או לחוסר נוחות כי הם נפלטים החוצה על ידי מערכת העיכול. אולם תינוקות נולדים עם מעיים לא מפותחים. רוב המומחים מסכימים שבמשך 13 השבועות הראשונים לחייהם מחוץ לרחם, מערכת העיכול של התינוקות הנולדים רק לומדת לתפקד. שרירים שתומכים בעיכול עוד לא פיתחו את הקצב הנכון ( פריסטלטיקה ) כדי להעביר מזון בצורה יעילה דרך מערכת העיכול. יתרה מזאת, חוסר בחיידקים מועילים (פרוביוטיים ) שמתפתחים במשך הזמן ועוזרים לעיכול על ידי השלמת העבודה של האנזימים, עדיין לא קיים אצל התינוקות שזה עתה נולדו.

כיסי גזים יכולים להילכד במעיים העליונים או התחתונים. הגז פועל כוסת, מזרז או עוצר זרימת מיצי עיכול, ובונה לחץ שגורם לכאב עקב התנפחות הבטן. לתינוקות שיש להם מערכת עיכול לא מפותחת, קשה להתמודד ביעילות עם בעיה זו. כאשר כיסי האויר מצטברים בקיבה, הם יכולים לגרום לה להתכווץ, וזה גם הגורם העיקרי לגיהוקים.

חוקרים רפואיים קובעים ש גזים אצל תינוקות וכאב בטן (קוליק ) אינם קשורים, יחד עם זאת  אלפי תינוקות שסובלים מכאב בטן (קוליק ) גזים והתכווצויות (ריפלקס ) הם באופן כללי תוצר של דבר פשוט אחד.  מערכת עיכול לא מפותחת, והימצאות כיסי אויר באופן תמידי הם הסיבה הברורה למקור כאבי הבטן.

קראו עוד בנושא:
טיפול בגזים אצל תינוקות