טודלרס

פחד מרופאים אצל ילדים

הילד חושש לנסוע לרופא ? אינו מוכן להכנס לחדר הבדיקה ?

12/3/2013

פחדים מרופאים, בדיקות רפואיות והתמודדות עם מכאוב.

פחד מבדיקות רפואיות, רופאים וכאב הם פחדים שכיחים בגיל הרך. מרבית הילדים שמציגים פחדים אלו מתגברים עליהם עם ההתבגרות ומדובר בתקופה זמנית. יחד עם זאת ילד שפוחד מאוד מבדיקת רופא, זריקה , דם או חבישה של פצע עלול להקשות מאוד על הטיפול בו. הוא עלול לצרוח, לבכות ולהתנגד לכל טיפול. כמובן שאנחנו ההורים לא תמיד נדע להתמודד עם המצב.

ישנן צרכים שונות להתמודד עם פחדים אלו. להל"ן כמנ כללי אצבע

קור רוח מצד ההורה
כמו בכל מצב של פחד חשוב שההורה ישמור על איפוק וקור רוח כדי לא להסחף או להסעיר יותר את הסערה הרגשית שחווה הילד. יש הורים שמתקשים יותר לנהל מצבים רגשיים בקור רוח ולעיתים ההורה היותר מאופק יכול לנהל אותם ביותר הצלחה.

שימוש בשפה – מקום למחשבה
לא בטוח שכדאי להשתמש במילה פחד. יש הטוענים שלהגיד לילד משפט כמו "אני מבינה שאתה פוחד מהבדיקה.." הוא משפט שיפוטי. אולי זה לא פחד זה בהלה מחוסר שליטה ממה שעומד לקרות ואולי עדיף לא לשתול לילד מילים הקשורות בפחד אלא יותר להראות דרכי התמודדות. יתכן גם שלהוכיח את הילד בפחד שלו לא ישיג דבר חיובי אלא בדיוק ההפך (יעצים, ישיים או יקבע את המחשבה של הילד שהוא אכן פוחד מהרופא).

פוקוס שאינו בבדיקות ובכאב
על מנת להפחית את הפחד חשוב שהיום או הפעילות לא יתמקדו במוקד הפחד. במקום להגיד שהולכים לרופא , כדאי לומר אנחנו הולכים לסידורים. אם הילד שואל אפשר להסביר לו שבין הסידורים יש גם תור לרופא אבל יש גם קניות בסופר והליכה לבנק. אחרי בדיקת הרופא חשוב אכן לשלב תמיד עוד סידורים ולאפשר לילד לבחור משהו כיפי שרוצה כמו לשבת בבית קפה או לקנות גלידה. כך מראים ומלמדים את הילד שבדיקה זה חלק מ"סידורים" ולרעיון הסידורים כמובן אין חלק מאיים.

בחירה בחירה ועוד בחירה ביום הבדיקה
מומלץ לנסות לספק הרבה מצבי בחירה שיספקו תחושת שליטה. כך לדוגמא, בדרך לרופא אתה תחליט איזה מוסיקה נשים, אצל הרופא, אתה תקבעי אם נעלה במדרגות או במעלית, אתה תוציאי את כרטיס קופת חולים ותגיש לרופא, אתה גם תגידי מתי אתה מוכן לבדיקה. מטרת הבחירה היא לא רק לספק תחושה של שליטה אלא גם לספק הסחת דעת שפעצים רבות עובדת עם ילדים. כך לדוגמא אם הילד מסרב לעלות למכונית כדי לנסוע לרופא ואתם כבר בחוץ, לשאול אותו מה אתה רוצה לשתות לדרך, אקטימל או שלוק, אני מביאה לעצמי אקטימל.

הפחתת דיבור על ההצלחה של הילד
יש הטוענים כי כדאי שההורה יעצים את חווית ההצלחה (ההתגברות על הפחד מהבדיקה הרפואית) ולדבר עליה ביוזמתו  ויש הטוענים כי מומלץ שלא לדבר על החוויה וההצלחה ביוזמת ההורה ורק עם הילד מעלה אותה להתייחס לכך בהתאמה לדבריו. הרעיון הוא לחשוב כמה מקום אתה רוצה לתת לדיון על הפחד כשהוא מגיע באופן ישיר מהצד החיצוני.

שיתוף הילד בבדיקות שלכם
הילד חושש מבדיקות רופא וזריקות ? שתפו אותו שגם אתם צריכים ללכת לרופא או לבדיקה, אם ניתן אפשרו לו להצטרף אליכם לבדיקות אלו כדי שיחווה אותם מהצד כחלק משגרה נורמטיבית של בריאות. ההורה יכול להציע לילד לעזור לו בזמן הבדיקה, להחזיק חפצים, לעודד אותו אם חושש וכך לעבור חוויה רכה יותר של התמודדות והדדיות בקשר התומך.

ניסיון להבין את הטעויות הקוגניטיביות של הילד ולערער אותם
אם נראה לכם שבמוח של הילד בדיקות רופא שווה לרעיון כאב, נסו לערער את ההנחה הזאת. בקשו מהילד ללכת לבדיקת רופא של האח או שלכם שאין בה חלק כואב או הזכירו לו בדיקות רופא שלו שהרופא רק בדק ולא הכאיב.

שימוש בספרים להתיידדות עם מצבי מכאוב ובדיקות רפואיות.
לא סתם קם תחום שלם של ביבליותרפיה. לפעמים עצם הקראת ספרים עשויה להפחית את החשש מהגורם המאיים מעצם הפחתת העמימות, הבנה טובה יותר מה עומד לקרות או חשיפה לדרכי התמודדות.

להל"ן שני דוגמאות של ספרי ילדים בנושא:

תרופת הפלא
כתבה ואיירה: נורית כהן
הספר מספר על אבישג הקטנה שלומדת במגוון מצבים כי נשיקה וחיבוק הם תרופת הפלא הכי טובה לכל מכאוב פיזי ורגשי. כאשר אבישג מקבלת מכה בביתה מיד אימה מסבירה ומדגימה איך הנשיקה והחיבוק הם התרופה שפותרת את הבעיה. בעקבות כך גם אבישג מדגימה לחברתה בביתה איך התרופה עובדת גם כשלא חולים. בגן רבה אבישג עם ימית בארגז החול וימית מקבלת מכה ממנה כמובן לא בכוונה. גם שם הגננת מטפלת בבכי ובכאב בחיבוק ונשיקה ומסבירה להם שזוהי תרופת הפלא. סיפור מקסים המדגים בצורה כל כך פשוטה ואמיתית את הצורך של ילדים בהשגת הרוגע הרגשי מכאב דרך חום ואהבה. הספר מלמד את הילדים להגיב בצורה אמפתית ונעימה לכאב וחולי של אחרים משמעותיים בחייהם במגוון מצבים. תרופת הפלא של נורית כהן הוא ספר נהדר שעשוי לעזור לילדים ללמוד להחליף את הבכי בבקשת מגע ואהבה במצבי כאב וחולי.

דגנית הרופאה
מאת: ג'וי ליצ'פילד ופליסיטי ברוקס, הוצאת כתר
הספר דגנית הרופאה מספר על יומה של דוקטור דגנית, רופאת ילדים שמטפלת בילדים שונים. הספר הוא חלק מסדרת ספרים בנושא "הולכים לעבודה"  בו מוצגות לילדים קטנים עבודות מקצועיות של גדולים. בספר אפשר לקרוא על דגנית שמטפלת בילד עם כאב אוזן, ילד פצוע ובודקת תינוקת. הסיפור ממחיש דרך תמונות נחמדות ותיאור מילולי את חיי העבודה של הרופאה בצורה ברורה ומעניינת. ילדים שחוששים מבדיקת הרופא עשויים דרך הספר להכיר את מרבית בדיקות הרופאה וכך להפחית את החשש מאלו.