טודלרס

הסתגלות קלה יותר לגן חדש

איך להקל על הסתגלות הילד בגן החדש

14.9.16

קשיי הסתגלות לגן חדש
קשיי הסתגלות לא פשוטים עוברים על הילדים הקטנים ומה שעובר על ההורים של הילדים האלו לא פשוט גם כן בלשון מעטה. לפעמים האסימונים לא יורדים בימים הראשונים ודווקא בחודשים שלאחר מכן הם נופלים. הרבה ילדים בוכים הרבה ומתנגדים ללכת לגן החדש. אני לא רוצה ללכת, אני רותה להישאר בבית, אני לא אוהב את הגננת, לא כיף לי. זה קצת מני האמירות אליהם זוכים הרבה הורים שהכניסו את ילדיהם לגן חדש. למרות שהרבה ילדים נרגעים יחסית די מהר כשההורים עוזבים את הגן, התהליך הרגשי של הילדים לא פשוט. במהלך הגן הם מחזיקים את עצמם ואוספים את עצמם רגשית כי אין למי לבכות ועל מי לפרוק. בשעה ארבע כשאוספים אותם מהצהרון מקבלים ההורים ילד רגוע שנראה שטוב לו ואז שמגיעים הביתה הילדים מתחילים לפרוק את הכל. כל הלחץ הרגשי יוצא ואיתו הבכי, הצורך בשליטה וקביעה. אי ההקשבה או בעיות ההתנהגות. כפי שכתבתי מעלה זאת תקופה לא פשוטה ולכן חשוב מאוד להצליח לשמור על כמה כללים פשוטים.

חפץ מעבר וחפצים בכלל
בגנים נורמטיביים, הגננת תתיר לילד להביא איזה חפץ מעבר שהילד יוכל להחזיק כדי לחוש ביטחון או תחושת בית. לבנות זה יכול להיות בובה ולבנים איזה רובוט זה לפעמים עוזר קצת בפרידה. ילדים רבים צריכים לאחוז משהו שלכם כדי להרגיש יותר בטוחים. האם לילדיכם יש בובה או משחק אליו קשור או גורם לו להרגיש ביטחון, הנאה או תחושת בית ? הציעו לילד להביא אותו לגן בימים הראשונים.

טקס פרידה קבוע בגן
מומלץ לדבר עם הילד יום לפני ולקבוע פינה בגן לטקס קבוע של פרידה בבוקר. אם ילד מאוד אוהב את פינת הספר בגן יתכן שכדאי להגיע מוקדם יותר לגן לקרוא ביחד ספר קצר ואז להיפרד בנשיקה, חיבוק ודגדוג. רוצים לקבל רעיונות איך להפרד בבוקר מהילד בגן ? קראו עם הילד את הספר  "עוד נשיקה אחת ודי" של נאוה גייזנברג

שמירת על סדר יום קבוע בבית
כדי להפחית עמימות והתנגדויות חשוב כבר בדרך חזרה מהביתה כל יום לעדכן את הילד בשגרת אחר הצהריים שתכלול בין היתר ארוחת ערב , רחצה והשכבה. ככל שסדר היום יותר צפוי וקבוע כך יש סיכוי לפחות עימותים עם הילד. חשוב לנסות להשכיב לישון מוקדם לאחר הקראת ספרים או פעילות מרגיעה כך שישן מספיק ובנינוחות ויקום בבוקר רענן.

ציפיות מהילד
מומלץ לצפות לנסיגה רגשית והתנהגותית אצל הילד. צריך להבין שהילד התחיל מקום חדש ולא פשוט לו להיות 6-9 שעות שם ללא ההורים. במקרים רבים הוא לא מכיר את הגננת, הילדים החדשים, המשחקים ופשוט לא מרגיש בבית. כשמגיע הביתה הוא פעמים רבות מתפרק. זה הזמן להנמיך ציפיות לרצון למשחק, הפעלות והקשבה ולתת לילד יותר אפשרות לבחור ולהחליט. חשבו על זה, 8 שעות קבעו לו, החליטו עבורו מה יאכל, במה ישחק, למה יקשיב ועכשיו פנו לו זמן לאפשרויות החלטה וקביעה.

ציפיות מההורה
לנסות להיות רגיש יותר לצרכי הילד, להרבות בחיבוקים, ליטופים, נשיקות ומילים חמות. זכרו שאת דברים אלו הוא לא מקבל כמעט בגן ערייה.חשוב לאפשר לילד בתחילת השנה הרבה פעילויות מרגיעות ואהובות אחר הצהריים. צפייה בתוכנית טלוויזיה שאוהב, הליכה למכולת לקניית ארטיק (ממתק אחד שאוהב), בחירת ספר מהספריה. ככל שהילד ירגיש יותר שליטה בבית כך יש סיכוי שתפחת ההצפה הרגשית בבית בעקבות קשיי ההסתגלות בגן. כדי להפחית את ההצפה הרגשית שגם אתם תחוו מדי פעם נסו לראות האם ישנם ימים שתוכלו להוציא את הילד מוקדם יותר מהצהרון ולבלות איתו זמן איכות לפני שיתר האחים מגיעים הביתה.

לגיטימציה לרגשות ולמצב
במקביל להסתגלות, חשוב לאפשר לגיטימציה לתחושות והרגשות של הפרידה והתחלת הגן החדש. חשוב להסביר לילד שזה בסדר שקשה להפרד ולהתחיל גן חדש. גם לאמא קשה להתחיל מקום עבודה חדש. דרך טובה לעסוק בנושא היא באמצעות ספרים מתאימים.

 הספר ליאור בכה כשאמא הלכה של הסופרת שולה מודן הוא דרך נהדרת להזדהות עם קשיי הפרידה ורעיון מקורי וחמוד של גמד שבא להרגיע את הילד הבוכה כשאמא נפרדת והולכת לעבודה. אפשר לקרוא את הסיפור ולבקש מהילד לבטא את רגשותיו. איך אתה הרגשת כשאבא או אמא נפרדו בבוקר? להסביר על רגשות כמו עצב, שמחה ולהראות תמונות של הבעות פנים ומצבים שחווים אותם, להסביר לילדים שרגשות שליליים כמו פחד או עצב הם לגיטימיים מאוד. מומלץ לעזור לילד לחשוב מה אפשר לעשות כשמרגישים עצובים ובגן על כך שהילד אינו לבד אלא עם גננת והרבה חברים…

ספר עוד נשיקה אחת ודי