טודלרס

מאיזה גיל מותר לשים תינוק בטרמפולינה

טרמפולינה לתינוק - שימושים עיקריים וסכנות.

22.3.2013

רוצה לקנות טרמפולינה לתינוק ? מהי טרמפולינה , מאיזה גיל מותר טרמפולינה לתינוק, מה השימושים והסכנות

טרמפולינה לתינוק היא מאין כיסא נדנדה קומפקטי, המאפשר לנדנד את התינוק במנחי הושבה שונים (שכיבה, חצי שכיבה, ישיבה) ולספק לו גורם מרגיע, מעסיק ומבדר. יש הטוענים כי הטרמפולינה מקלה על כאבי בטן וגזים של התינוק ומאפשרת לו להתבונן בקלות יותר בסביבת הבית. בד בבד, הטרמפולינה מאפשרת לאם לנוח ממצבי החזקת התינוק ונשיאתו ממקום למקום. למרבית הטרמפולינות יש מספר תנוחות הנחה של התינוק, מספר מצבי תנועה (רטט, תנועה מצד לצד כמו עריסה) עם אפשרות לשנות את מהירות וכיוון התנועה. הטרמפולינה מגיעה לרוב עם מוביל ו/או מספר תוכניות מוסיקה (מספר מנגינות) ו/או גרייה חושית (מוביילים ומשחקים למישוש ורישרוש), המאפשרת לתינוק לחקור את עולמו.

מאיזה גיל מותר לשים תינוק בטרמפולינה ולכמה זמן ?
החברות המוכרות טרמפולינות לתינוק מתייחסות בעיקר לגיל ומשקל התינוק. בשוק קיימות טרמפולינות מגיל לידה עד גיל שנה וטרמפולניות מגיל שנה עד שנתיים. טרמפולינות לתינוק מיועדות לתינוקות עד משקל של 9-13 ק"ג. ההמלצה כיום היא לאפשר לשים תינוק מגיל שלושה חודשים בטרמפולינה אך לפרקי זמן קצרים מאוד. בנוסף, מומלץ לקרוא יותר על הגיל בו בטוח להניח תינוק בטרמפולינה בהבטי בריאות /מנחי השלד ולחצים שאינם רצויים.

מחירי טרמפולינה לתינוק
בדרך כלל מחיר טרמפולינה לתינוק נעות בין 200-400 שקלים. יש גם טרמפולינות במחירים גבוהים יותר כמו טרמפולנית החושים של פישר פרייס שעולה כ-440 ש"ח ובייבי ביורן בייבי סיטר שעולה כ-690 ש"ח. טווח המחירים עולה בהתאם לכמות מנחי ההושבה של התינוק, אפשרויות הקיפול והנשיאה וכמות וסוג ההפעלות שמספקת מבחינת תנועה, מוסיקה ואביזרי תחושה. כמובן שמומלץ לבדוק קניה של טרמפולינות טובות ביד שניה ולהפחית עלויות בחצי מחיר.

האם כדאי להמעט בשימוש בטרמפולינה לתינוק בחודשים הראשונים ? במידה וכן מה האלטרנטיבות
אנשי מקצוע מתחום התפתחות הילד גורסים כי בחודשים הראשונים לחיי התינוק עדיף להימנע מלהושיב את התינוק על משטחים מוטים כמו סל קל וטרמפולינה ולהעדיף לשים את התינוק במנשאים רכים המאפשרים ומעודדים תנועות ערסול. המנשא הרך לדוגמא מאפשר לתינוק לחוות תנוחות ותנועות ערסול בדומה לאלו שחווה ברחם ומספק תחושת בטיחות ורוגע. במקביל, התינוק מצוי בתנועות גוף שאינן מכניסות את גופו למנחים חדשים, שטרם למד להיכנס אליהם באופן אקטיבי ואינו מייצר עומסים על הגב התחתון  של התינוק. לאור נימוקים אלו, במידה ועדיין והחלטתם לשים את התינוק בטרמפולינה בשלושת החודשים הראשונים לחייו, מומלץ להמעיט במשך זמן זה לכ-20 דקות רצופות.

שימושים עיקריים בטרמפולינה
יש הורים המציינים כי הטרמפולינה היא מקום נוח מאוד להאכיל תינוקות סביב גיל חמישה- שישה חודשים, בשלב בו תינוקות טרם למדו לשבת באופן עצמאי. שימושים נוספים לטרמפולינה הם בעיקר לנמנום (עם המוסיקה או הרטט), צפייה בבית, הרגעה מגזים על ידי רטט ומוסיקה וזמן מנוחה לאם מהפעלת התינוק.ישנן טרמפולינות (כמו הטרמפולינה דיו דרימס של צ'קו) שבה המוזיקה מופעלת על פי תזוזת התינוק וכך כביכול עשויה לעודד אותו לנוע (למרות שטווח התנועה מוגבל). ישנם גם טרמפולינות בעלות מספר רב של תנוחות (שכיבה מלאה, שכיבה חלקית, ישיבה) ואז ניתן להשתמש בטרמפולינה להושבת התינוק, כמובן רק מהרגע שהתינוק למד לשבת באופן עצמאי.

סכנות בטרמפולינה
היום מזהים בטרמפולינה שתי סכנות עיקריות: שהייה ממושכת של תינוק צעיר (0-3 חודשים) בטרמפולינה עלולה להכניס את גוף התינוק לתנוחות שהוא אננו מוכן אליהם מבחינה התפתחותית ולכן בגיל זה יש העדפה להנחת התינוק במנשאים רכים ומערסלים על גוף האם או האב או השכבה על הבטן או הגב על משטח ישר ובטיחותי. בגילאי חמש –שש חודשים כשהתינוק נע הרבה וחוקר את עולמו יש סכנה שהתינוק יפיל ויתהפך עם הטרמפולינה בעת תנועה. לא תמיד הטרמפולינות מספיק יציבות ובטיחותיות במצבים אלו. חשוב להיות קרוב לתינוק ולבדוק את יציבות הטרמפולינה בעת תנועיות רבה של התינוק.

לסיכום, טרמפולינה לתינוק יכולה להעסיק את התינוק, להרגיע אותו ולסייע לו לחקור את עולמו. יחד עם זאת חשוב לזכור שתנוחת התינוק בטרמפולינה אינה מועדפת וכי עדיף להניח תינוק צעיר על הגב או על הבטן במשטח ישר או לחלופין לערסל במנשא רך. במידה ושמים תינוק צעיר בטרמפולינה רצוי להגביל את משך השהייה לזמן קצר (כ-20 דקות) ולהעביר אותו לשכיבה על הגב ועל הבטן במשטח בטיחותי וישר. מומלץ גם לקרוא את הוראות הבטיחות של השימוש בטרמפולינה טרם שימושם.

קראי עוד בנושא:
סדר יום לתינוק בן ארבעה חודשים
מאיזה גיל אפשר לשים תינוק באוניברסיטה