טודלרס

תינוק בן חמישה חודשים מתעורר הרבה בלילה

מה הסיבות האפשריות לריבוי מצבי התעוררות

12.3.2013

תינוק בן חמישה חודשים בעלי התפתחות תקינה וכאלו שהתנסו בהורות נכונה אמורים לישון בלילה באופן רצוף כשש שעות ויותר. במהלך היום תינוקות אלו ממשיכים בתנומות יום בבוקר, בצהריים ואחר הצהריים. תנומת יום טובה היא תנומה שבה התינוק נח מנוחה אמיתית וזאת עורכת לפחות כשעה. מרבית התינקות ישנים תנומה של שעה וחצי ואף יותר המספקים להם מנוחה אמיתית. תינוק שנח תנומת יום מספיק ארוכה קם נינוח ושלו. תינוק שנח תנומות יום קצרות מדי קם כעבור פחות מארבעים וחמש דקות או חצי שעה בכל תנומה. תינוק זה בדרך כלל מתעייף מאוד מהר מפעילות לאחר הקימה ונוטה לבכי ואי נוחות מוגברת ולצורך במנוחות תחופות יותר אך אלו אינם מספקות אותו ולכן הוא ממשיך להיות עייף, בוכה וחסר שקט.
 
למה תינוק בן חמישה חודשים מתעורר פעמים רבות  ?
התינוק מתעורר עקב רעב – לא אכל מספיק במהלך היום. צריך לאכול בגיל זה (4 חודשים עד חצי שנה בטווח של 140-230 מ"ל לארוחה אחת). התינוק עלול להתעורר בבכי ועשוי לאכול מעט או הרבה (מצב שיפחית את כמות האוכל הארוחות היום). סיבה נוספת, התינוק יתעורר בעבר בלילה, עקב הורות משובשת, ההורה פירש את ההתעוררות כרעב ונתן לתינוק אוכל. ההתעוררות לצורך אכילה הפכה להרגל והתינוק מתעורר בלילה כדי לאכול באופן קבוע.
מה הפתרון ?
אם התינוק אינו אוכל מספיק במהלך היום יש לעלות בהדרגה את כמויות האוכל במהלך היום, לוודא האכלת לילה מאוחרת טובה שתאפשר לתינוק להיות שבע לאורך הלילה. אם את יודעת שהתינוק אכל ארוחה מאוחרת טובה לא תתפתי להאכיל אותו בלילה גם אם מדובר בהרגל. כאשר התינוק מתעורר הרגיעי אותו במיטה בעזרת מוצץ וסייעי לו להכנס למעגל שינה חדש.
התינוק מתעורר עקב הרגל ((בדרך באותה שעות). יתכן ויתרגל להתעורר בשעות מסויימות ואחד ההורים התרגל לקום ולהוציא את התינקו מהמיטה, דבר שעורר את התינוק.
מה הפתרון ?
כאשר התינוק מתעורר הרגיעי אותו במיטה בעזרת מוצץ וסייעי לו להכנס למעגל שינה חדש ללא הוצאתו מהעריסה.
התינוק מתעורר בלילה, מציג רוגע אך ערנות מוגברת מלווה במלמולים. במקרה זה יתכן והתינוק ישן הרבה מדי במהלך תנומות היום וכתוצאה מכך מעביר שעות שינה מהלילה ליום. יש לפקח על כמות שעות שינה במהלך היום, למנוע ממצב של שינת יום רצופה מעל שעתיים ברצף ומעל 6 שעות במהלך שעות היום.