טודלרס

בעיות שינה בגיל שנתיים

הפעוט כבר לא ישן טוב ? מהי רגרסיה בשינה בגיל שנתיים ?

11.3.2013

הורים רבים יודעים כי על מנת להבטיח שינה טובה של תינוקות ופעוטות חשוב להקפיד על שגרת יום קבועה ושגרת טרום שינה טובה הכוללת אמבטיה, עמעום אורות, הקראת ספר או כל תהליך מעבר אחר המעודד הרגעה, נינוחות ונמנום. כמו לכולנו, גם לפעוטות עלולה להיות תקופה של קשיי שינה. עלולים להיות אירועים חד פעמיים המקשים על שינה כמו שגרת יום שונה מהרגיל, תנומת צהריים ארוכה או קצרה מדי וכד'.

מחקרים מראים כי קיימות תקופות מקובלות של רגרסיה בשינה. תקופות בהם התינוק או הפעוט ישן פחות טוב. תקופות אלו לרוב מתוארות סביב גילאי 4 חודשים, שמונה חודשים, שנה וחצי ושנתיים. כמובן שלא מדובר במדע מדוייק וכמו שכל תינוק ופעוט מוציא שיניים בזמן אחר,גם כאן יכולה להיות שונות גדולה בין פעוטות.

לא משנה מתי מגיעה הרגרסיה (הנסיגה בשינה). מדובר בתקופה שאורכת לרוב בין שבוע לשלושה שבועות בהם הפעוט מתקשה להרדם או מתנגד לשינה, מתעורר בלילה תכופות ו/או קם מוקדם מאוד בבוקר. ההורים מרגישים טוב מאוד את הרגרסיה בעייפות כרונית ותסכול. למרות הקושי הרב של ההורים חשוב לזכור שמדובר בתקופה שמסתיימת. אחרי הכל, העייפות תכריע מתישהו.

ממה נגרמות בעיות השינה או הנסיגה באיכות השינה של פעוטות ?

עלולות להיות סיבות שונות של רגרסיה. על פי הידע הנאסף אלו הסיבות השכיחות להם:

התפתחות וגירויים
הפעוט בן השנתיים נחשף במהלך היום למגוון של שחקים, עשייה, אתגרים או במילים אחרות גירויים. כל אלו מהווים גרייה מעוררת ומעניינת, המקשה פעמים רבות על הפעוט להוריד הילוך בתנומת הצהריים או שינת הערב ולהירדם. חשבו על עצמכם בסביבה בה הכל חדש ומעניין. עברתם דירה, נכנסתם לעבודה חדשה, למדתם מיומנות חדשה, האם קל לכם להרדם או שהעיסוק במחשבות המעניינות מקשה על ההרדמות.  מספיק שהפעוט התחיל גן חדש, ביקר בגן משחקים מעניין, פגש בן דוד חדש שהגיע מחול, כל אלו עלולים לעורר אותו ולהוציא את השינה מענייניו העיקריים.

יתר עיפות
בניגוד למבוגרים, עייפות יתר יכולה להקשות על התינוק להרדם או לגרום לו להתעורר בלילה. מספיק שהפעוט משך את שעת השינה למאוחרת יותר, ישן מעט מדי בצהריים שהכניסה למצב שינה תתערער.

צורך בעצמאות
גיל שנתיים הוא הגיל של אני קובע. אני קובע מה לטעום, לשחק, להעיף וגם אני קובע מתי הולכים לישון. בגיל שנתיים הצורך בעצמאות עולה גם בשינה. הפעוט אינו רוצה לישון כשאת משכיבה, הוא אינו רוצה לישון במיטה שלו אלא במיטה שלכם וכך מתחילות בעיות סביב השינה.

שינויים במשפחה
בגיל שנתיים פלוס, פעוטות רבים חווים הולדת אחים. תינוק חדש בבית שתופס את מרכז תשומת הלב בהרדמה ובהתעוררות עלול להגביר את הקושי של הפעוט להכנס לרוגע ומצב שינה. הוא גם עלול לגרום לפעוט לרצות לקבל יותר תשומת לב וזה עלול לבוא לידי ביטוי ב"הצגות" לפני השינה.

שינויים בתנומות היום
שינויים במהלך תנומות היום יכולים להשפיע על קשיי הרדמות, שינה רציפה והתעוררות מוקדמת. פעוטות שישנם זמן ארוך מדי עבורם בצהריים, עלולים להרדם מאוחר. בדקו עם צוות המעון כמה זמן הפעוט ישן, יתכן ושינה ארוכה מדי בצהריים מאפשרת לו להיות ערני יותר לאורך הערב. גם חוסר בשעות שינה בצהריים עלול להשפיע לרעה על איכות השינה בלילה. ישנם תינוקות שישנם מעט מדי בצהריים בסופי שבוע או עקב שינויים אחרים. מצב זה גם הוא עלול להקשות על כניסה למצב שינה בערב.

הוצאת שיניים
כל תינוק ופעוט מוציא שיניים בזמן אחר. אך אין ספק כי כאבי שיניים וחוסר נוחות בחניכיים עלולים להקשות על הרדמות או להעיר משינה. אין מה לעשות הרבה חוץ מלתת לזמן לעשות את שלו.

פחדים
כל ילד מתחיל את תקופות הפחד שלו בזמן אחר. יש כאלו שעד גיל שלוש כלל לא יפחדו ויש כאלו שסביב גיל שנה וחצי- שנתיים יתחילו לפחד מקולות, צללים, כלב השכן, הורדת מים באסלה מעלית או כל גורם אחר. כמובן שפחדים יכולים להקשות על כניסה לשינה ושינה רגועה ורציפה.

לסיכום, בגיל שנתיים קיימת תופעה של רגרסיה בשינה אצל חלק מהפעוטות. היא עלולה להגרם מחשיפה ועניין לגירויי סביבה, שינויים בעייפות, צורך בעצמאות, שינויים במשפחה, שינויים בשינה, הוצאת שיניים, פחדים וסיבות נוספות. התייחסו לבעיה כמצב זמני. סבירות גבוהה שתוך כמה שבועות הבעיה תתמתן או תחלוף. במידה ולא תמיד ניתן להתייעץ עם גננת המעון , אחות טיפת חלב, רופאת המשפחה או יועצת שינה.

והעיקר, כדי שאתם תמשיכו להיות שפויים, נסו להכנס למיטה מוקדם ככל הניתן. ותרו על סרט, ספר, ספורט או עבודה. שינה טובה וארוכה דיו היא הבסיס לבריאותכם הגופנית והנפשית.

קראו עוד : טיפול בבעיות שינה בגיל שנתיים