טודלרס

מנגנונים המסבירים לקויות שמיעה

קראי על מנגנוני לקויות השמיעה והשלכתם על סוג הלקות.

22.5.2013

אובדן שמיעה קונדוקטיבי, נגרם ע"י הפרעה בהעברת הקול לפנים האוזן. ילדים קטנים ותינוקות מפתחים לעיתים קרובות אובדן שמיעה מועבר (קונדוקטיבי ) כתוצאה מדלקות באוזן. אובדן שמיעה כזה הוא בדרך כלל קל יחסית, זמני,וניתן לטיפול באמצאות תרופות או ניתוח.

אובדן שמיעה עצבי כרוך בחוסר תפקוד, תפקוד לא טוב, או בנזק לאוזן הפנימית, ולעיתים רחוקות קשור לבעיות של שמיעה באיזורים האחראיים להם במוח.הסוג השכיח ביותר הוא אובדן שמיעה בגלל פגיעה בשבלול האוזן, שיכול להתבטא בחלק מסוים של השבלול כגון שערות התא הפנימיות או החיצוניות או שניהן. מקרים כאלו קורים בדרך כלל בעת הלידה,ויכולים להיגרם כתוצאה מתורשה או בעיות רפואיות. אולם לעיתים הסיבה לכך לא ידועה.

סוג זה של אובדן שמיעה הוא קבוע בדרך כלל. דרגות אובדן השמיעה החושי-עצבי יכול להופיע ברמות שונות. לפעמים הוא מתקדם באיטיות, ולפעמים זה קורה רק באוזן אחת, ולכן יש לחזור על בדיקות השמיעה. אובדן שמיעה על רקע זה הוא בדרך כלל הוא אינו מצב הפיך מבחינה רפואית ואין אפשרות לרפא ע"י נתוח, אך ניתן לעזור לילדים אלו ע"י מכשירי שמיעה שונים.

אובדן שמיעה מורכב קורה כאשר הוא על רקע הולכת הקול וחושי-עצבי ביחד.
אובדן שמיעה מרכזי מתרחש כאשר איזורים במוח מתקשים לעבד את הדיבור ואת האינפורמציה השמיעתית. מצב זה מאובחן כתופעת הפרעת העברה קולי, ויכול לפעמים להיות מאובחן בטעות כהפרעה התנהגותית.