טודלרס

אייס קפה בהריון

האם מותר לשתות אייס קפה במהלך ההריון ?

15.8.2019

מתחשק לך בהריון איזה כוס גדולה של אייס קפה בחודשי הקיץ החמים ? צריכה של אייס קפה בהריון אינה מומלצת משתי סיבות עיקריות:
בבתי הקפה והרשתות לא ניתן לדעת בודאות את כמות הקפאין בכוס אייס קפה ממכונה. לעיתים מדובר באבקה מוכנה המעורבבת בחלב ולא ניתן להעריך את כמות הקפאין בכוס אחת. רשתות רבות אינן מפרסמות את כמות הקפאין מהסיבה הפשוטה שאינן יודעות להעריך את כמות זאת. הסיבה השניה הידועה יותר היא כמות הקלוריות, השומנים והסוכר במשקה. הנתון הזה כן מפורסם והוא לא פחות ממחריד. לפי נתוני רשת ארומה, בכוס אייס קפה ארומה גדול (380 מ"ל) יש 323 קלוריות, 6 גרם שומנים,55 גרם סוכר,שהם מעל 13 כפיות סוכר. בכוס אייס קפה ארומה קטן (300 מ"ל) יש כ- 255 קלוריות, 4.8 גרם שומנים ו – 43 גרם סוכר שהם כ-11 כפיות. נתונים אלו יכולים להשתנות בהתאם לשינויי הרשת ויש לבדוק את מרכיבי המשקה כפי שמפורסם באתר באותה שנה. אז מה החלופה ? כוס שוקו קר בבית עם מינונים מבוקרים של סוכר וחלב.

עדיין לא השתכנעתם כמה קפאין מסוכן ? במחקר שפורסם בשנת 2018 בז'ורנל BMJ נבדקה ההשפעה של צריכת קפאין במהלך הריון על גדילת התינוק ונטיה להשמנה בקרב ילדים מגיל לידה ועד גיל שמונה.המחקר התקיים בנורבגיה וכלל איסוף נתונים על 50,943 אימהות וילדיהם בשנים 2002-2008. המחקר נערך על נשים שילדו לאחר הריון בודד. במחקר נאסף מידע על צריכת הקפה הממוצעת באמצע הריון, משקל התינוק/ילד ב-6 זמנים החל מגיל6 שבועות ועדגיל 8. ממוצע המשקל של הילד הוערך באמצעים סטנדרטים. במחקר נמצא שנשים עם צריכת קפה בינונית או גבוהה היו בסיכון גבוה יותר לילדים במשקל גבוה ביחס לנשים שצרכו קפה בכמות נמוכה.כמות קפאין נמוכה נחשבה ככזאת מתחת ל200 מ"ג קפאין ליום. חשיפה לכל סוג של קפאין (לאו דווקא מקפה אות תה) בינוית או גבוהה הייתה קשורה למשקל יתר אצל ילדים בגילאי 3-5. אצל נשים שצרכו קפאין בכמות גבוהה בהריון הסיכון לעודף משקל אצל הילד התארך עד גיל 8 (לעומת אימהות שצרכו כמות קפאין בינונית). לסיכום, המחקר מציג קשר בין צריכת קפאין בינונית וגבוהה בתקופת ההריון להשמנה אצל ילדים עד גיל 8. לאור זאת ההנחיות לשמירה על מינוני קפאין נמוכה במהלך ההריון חשובה להתפתחות בריאה של העובר.

מקור
Maternal caffeine intake during pregnancy and childhood growth and overweight: results from a large Norwegian prospective observational cohort study, BMJ 2018

קראי עוד בנושא:
כמה קפאין מותר בהריון
כדורי שוקולד בריאים
תמרים ממולאים באגוזים