טודלרס

זכויות נשים בטיפולי פוריות

עובדת ועושה טיפולי פוריות במקביל ? דעי את זכויותיך

26.6.2013
טיפולי פוריות מכניסים זוגות רבים לתקופה סוערת רגשית  ומלחיצה. פרט לחששות ולשאלות הרבות האם נקלט ? כמה זמן זה יקח ? כמה יכאב ? עולות גם שאלות בנוגע לזכויות הרפואיות וזכויות העבודה של הזוג. זוג העובר טיפולי פוריות צריך להתמודד עם שאלות פרקטיות כמו מה יהיו ההוצאות על הטיפולים ? כיצד נשלב את טיפולי הפוריות עם עבודה ולהעמיק את ידיעותיו בתחום החקיקה בתחום. קראי בכתבה הבאה על זכויות נשים בטיפולי פוריות.

כדי להפיג מעט את החששות חשוב שתדעי שאם את עוברת טיפולי פוריות בישראל יש לך זכויות בלתי מבוטלות הן בתחום הרפואי והן במסגרת עבודה

זכויות נשים בטיפולי פוריות :

זכאותך לפי סל הבריאות
כיום אישה זכאית למימון טיפולי פוריות לשני ילדים , המימון עבור הילד השלישי הוא חלקי.

מספר טיפולי הפוריות בשנה
הזכאות קשורה גיל האישה. עד גיל 39 זכאית האישה לכ-4 טיפולי פוריות בשנה. נשים בגילאי 39-45 זכאיות לעד 6 טיפולים בשנה, בכפוף לאישורים המספקת ועדה מחוזית. נשים הצריכות תרומת ביצית זכאיות לטיפולי פוריות עד גיל 51

סבסודי טיפולים על ידי סל הבריאות
הסבסוד של הטיפולים הוא חלקי, כך למשל, טיפולי ההפריה לילד השלישי מסובסדים באופן חלקי  על ידי החזר כספיו לשני סבבי תרומת ביצית וחלק מהתרופות.

טיפולי פוריות בזמן עבודה
מרבית הנשים שעוברות טיפולי פוריות גם עובדות וצריכות לשלב את העבודה עם יציאה לטיפולי הפוריות. החוק אינו מחייב את העובדת ליידע את מעסיקה על טיפולי הפוריות שהיא עוברת אך דווקא במקרה זה מומלץ כן ליידע את המעסיק. למה כדאי ? כי עובדת שתדווח למעסיק שלה כי עוברת טיפולי פוריות תגן על זכויותה (זכויות ימי המחלה, הגנה מפני פיטורים  במהלך הטיפולים ועוד).

טיפולי פוריות וחופשות
חוק עבודת נשים מאפשר לנשים שעוברות טיפולי פוריות להעדר מעבודתם כל עוד הם ידעו את מעסיקם והציגו אישור רפואי. אישה שעובדת חמישה ימים בשבוע תהיה זכאית ל-16 ימי מחלה עבור כל סדרה של טיפולי פוריות. אישה שעובדת שישה ימים בשבוע תהיה זכאית ל-20 ימי העדרות/מחלה על כל סדרת טיפולים.

טיפולי פוריות והגנה מפני פיטורים
כיום חל איסור לפטר אישה בזמן שעוברת טיפולי פוריות במידה ואישה זאת עובדת במקום עבודה למעלה מ-6 חודשים. חל איסור לפטר את האישה הן במהלך טיפולי הפוריות והן 150 יום לאחר סדרת הטיפולים. החוק מאפשר לפטר עובדת אם זאת עוברת טיפולים ממושכים מאוד, העולים על שנתיים מיום ההעדרות הראשון. גם במקרה זה יתכן ויאלץ המעסיק לקבל אישור בועדת חריגים במשרד התמ"ת.

נשים שעברו טיפולי פוריות מוזמנות להגיב/להוסיף מידע רלוונטי ולכתוב לנו מידע נוסף בתחום.

קראי עוד בנושא:
ותק בעבודה ופיטורין בהריון
העדרויות מהעבודה בהריון