טודלרס

מנייה בגיל הרך

איך לעודד ילדים לפתח מיומנויות חשבוניות בדרך חוויתית

19.5.2017

כל ילד הוא יחיד במינו. יש ילדים שבגיל 3 סופרים עד מאה ויש כאלו שעדיין אינם סופרים עד חמש. ישנם ילדים שהמיומנויות החשבוניות מגיעות בטבעיות מתוך הבנה ספונטאנית וגנים "חשבוניים" של אבא רואה חשבון ואמא מהנדסת. בין אם יש לך ילד "חשבוני" או לא מומלץ לחשוף ילדים כבר בגיל צעיר למיומנויות חשבוניות ראשוניות.
ישנן מיומנויות חשבוניות בסיסיות רבות כמו הכרות עם שמות המספרים, ספירה, הבנת הכמות הנספרת, הכרות עם הסמל הגרפי של המספרים, תפיסת כמות, מושגי סדר ומספר סודר ועוד.

מנייה היא היכולת להתאים את מילות המספר לעצמים הנספרים הרלוונטים על מנת לדעת מה מספר העצמים. מומלץ ליצור מצבים מגוונים  למניה. הציפיה היא שעד סוף גן חובה ידע הילד למנות עד 20.

מניה אינה פעולה פשוטה בגיל הרך. היא יכולה להיות קלה יותר עם מונים כמות קטנה יותר (למשל מונים 4 קוביות לעומת 7) אך האתגר שבה יכול להגיע גם מפרמטרים אחרים. מניה של עצמים מסודרים בשורה קלה יותר ממניה של עצמים בתפזורת. מניה של כל העצמים פשוטה יותר מאשר מנייה רק של חלק מהעצמים תוך התעלמות מודעת מאחרים (למנות רק את הכובעים האדומים מתוך כל הכובעים).

מניה חד חד ערכית
ילדים שמתחילים ללמוד לספור או סופרים באימפולסיביות פעמים טרם למדו או הפנימו את רעיון ההתאמה של מספר אחד לכמות אחת. חוסר הידיעה של מצב זה גורם לכך שהם עלולים לתת שני מספרים לפריט אחד ואז סכום הפריטים לא יהיה נכון. מיומנות המנייה מאפשרת לילדים ללמוד להאט את הקצב כדי להתאים מספר אחד לכמות אחת.

בגן פעמים רבות עוסקים במניה בהקשרים תפקודיים שונים. לדוגמאף כמה ילדים הגיעו היום לגן או כמה ילדים בחרו בבחירות הדמוקרטיות ללמוד על הנרקיס לעומת כמה ילדים בחרו ללמוד על הכלנית. בגיל צעיר יותר המניה החוויתית קשורה לאיברי גוף ובשירים שונים לומדים הילדים למנות כמה אוזנים, עיניים ורגליים יש להם או לחיות.

רוצים למנות עם הילד ? הכירו ספרים המאפשרים לעשות זאת תוך כדי חוויה.

עשרה ברוזי גומי קטנים ספר פעוטות מומלץ
מאת אריק קרל
הוצאת מודן, 2005
יש משהו בספרים של אריק  קרל שתמיד יחרטו בזיכרון כקלאסיקות איכותיות. כשאתה פותח את ספריו אתה נכנס לעולם קסום של תוכן המוצג בצורה קסומה.
עשרה ברוזי גומי קטנים הוא ספר שמיועד לפעוטות . מדובר בכתיבה קצרה (משפט עד ארבעה משפטים בכל עמוד, כאשר במרבית הספר מדובר במשפט בודד).  הסיפור מספר את השתלשלותם של עשרה ברוזי הגומי הקטנים מרגע הכנתם במפעל , לעלייתם לספינת מטען  ולנפילתם מהספינה. מרגע נפילתם של הברוזים לים כל ברוז נסחף למקום אחר ופוגש חיה אחרת "ברוז גומי קטן הראשון נסחף למזרח, דולפין קופץ מעליו וברוז גומי קטן שני נסחף למערב , כלב ים נובח עליו … הברוז האחרון פוגש אמא ברוזה וברוזוניה ומצטרף אליהם.

ענת שתיים שלוש
ענת שתיים שלוש
מאת: רינת הופר
כנרת זמורה ביטן 2016
לענת יש המון דברים בבית. כדורים, צדפים, גמלים, חתולים, ארנבים , כובעים וכל דבר בכמות שונה "כל כך הרבה דברים יש לענת, נספור אותם לאט לאט".. בכל עמוד אפשר וכדאי למנות את החפצים של ענת ולהבין את הקשר בין הכמות לבין המספר שמופיע על הדף. דרך נפלאה ללמד את כל הבנות הקטנות למנות בצורה מדוייקת ולהכיר את שמות המספרים ומראה הספרות. הספר כתוב בצורה קולחת, מתחבר לעולמות התוכן של ילדים צעירים דרך ציורים נפלאים וכתיבה בחרוזים.
לילדים שאוהבים ספרים מתאים כבר מגיל שנתיים וחצי פלוס

קראו עוד בנושא:
שאלון התפתחות קוגניטיבית בגיל הרך
פתרון בעיות בגיל הרך