טודלרס

אל תשקרו לילדים

הזריקה תכאב ואמא לא קונה ממתקים במכולת, היא קונה רק חלב

18.9.2013

חינוך ילדים בגיל הרך – לא לשקר גם כשקשה או כואב

כמה פשוטים היו חיינו אם זריקות לא היו כואבות, אם לא היה סיכוי שנבלע מים אם נכניס ראש עמוק לבריכה ואם אמא הייתה יכולה לקנות את כל הצעצועים שרצינו במשכורת החודשית שלה בחנות. המציאות לצערינו הפוכה כך שהזריקה כן תכאב, בבריכה יש סיכוי שנבלע מים ואמא לא תוכל לקנות הרבה צעצועים או צעצועים מאוד יקרים בכל הליכה לקניון. כמובן שאמירת ה"לא" אינה מסבה נחת גדולה לא לכם ולא לילדים, אבל עדיף לעשות זאת ולא לשקר. אם אתם לא ישרים עם הילדים שלכם יש סיכוי שבבו הזמן תתפסו בשקר ואז אמינותכם תקטן. אם תגידי לילד שלך בזמן שאת הולכת למשמרת לילה, אמא עוד מעט חוזרת, הוא לא יאמין לך בפעם הבאה, אבל אם תגידי לי שאת הולכת לעבודה ומחר אחרי הגן את תבואי לקחת אותו, זה יהיה קשה לילד אבל האמת תעשה את שלה והאמון של הילד בך יהיה יציב למרות הקושי להתנתק.

אם תנסו להמתיק כל מצב של קושי בחיי הילד על ידי שקר, גם הילד עלול לפתח קושי בהתמודדות עם מצבים שליליים וגם הוא יתקשה לבשר לכם בשורות שליליות מתוך ההנחה שאתם מתקשים לקבלם. בסופו של דבר כדאי לחנך את הילדים להתמודד עם החיים ובעיקר עם הצדדים הפחות טובים שלהם. אם הכלב מת, הסבירו לילד שהוא מת ולא שהוא הלך לישון או נסע לטיול. אם הצעצוע שהילד מבקש לקנות יקר מדי הסבירו להם שהוא יקר מדי. אם אתם צריכים לנסוע לעבודה כשהילד הכי רוצה שתשארו איתו, אמרו לו את האמת. אין מנוס מלנקוב בעובדות. לא צריך להתמודד עם הקושי של קבלת ה"לא" או העובדות הקשות בריחוק. מומלץ לעשות זאת בעדינות. אם הזריקה כואבת אפשר להסביר לילד שתכאב קצת אבל שאתם תעזרו לו, תחזיקו לו את הילד ושזה יעבור עד שנספור עד עשר. אם אתם הולכים לעבודה והילד לא רוצה, אמרו לו שתחשבו עליו ושבינתיים יצייר לכם ציור ושמחר תתפנו לאחר הצהריים איתו (כל זאת, אם זה נכון כמובן). יש דרך לעדן את הקשיים אך לעשות זאת תמיד ביושרה. 

לסיכום, כשקורה משהו רע או עצוב או קשה, אל תנסו להעלים אותו על ידי שקר , למדו את ילדיכם להתמודד עם קשיים בצורה פרקטית, מעדנת ומפרגנת. זכרו תמיד לפרגן לילדיכם על התמודדותם עם קושי ועצב, דרכם בחיים רק מתחילה.