טודלרס

סוגי פורמולות חלב לתינוקות

יתכן והתינוק רגיש לפורמולה ? הכירי את מגוון סוגי פורמולות המזון לתינוקות

14.3.2013

פורמולה המבוססת על חלב פרה /פורמולה חלבית
רוב הפורמולות הקיימות כיום מכילות חלב פרה כמרכיב עיקרי. החלבון בחלב זה עבר שינוי באופן משמעותי כדי לאפשר לתינוק עיכול קל יותר, כיון שהתינוק לא יכול לעכל חלב פרה רגיל עד הגיעו לגיל שנה בערך.דוגמאות לפורמולת תינוקות על בסיס חלב הם מטרנה, סימילאק ואופטימיל לאלו תינוקות מתאימה הפורמולה ? הפורמולה מתאימה בעיקר לתינוקות בריאיים, כאילו שלא סובלים מאלרגיות לחלבון חלב הפרה.

פורמולה המבוססת על חלב סויה – פורמולה ללא חלב
אם את צמחונית, או שתינוקך סובל מבעיית עיכול של חלבון חלב פרה, הרופא עשוי להמליץ על פורמולת סויה. בפורמולה זו החלבון הצמחי עובר שינוי בדומה לשינוי בחלבון חלב פרה, כדי לאפשר לתינוק עיכול טוב יותר. לאלו תינוקות מתאימה הפורמולה ? במקרה שהתינוק סובל מבעיות במעיים כדאי להתייעץ עם הרופא על אפשרות של פורמולת סויה. העדויות אינם חד משמעותיות, אבל חלק מהחוקרים חושבים שזו אפשרות טובה.

פורמולה צמחית לתינוקותפורמולה לתינוקות ללא לקטוז
בפורמולה צמחית אין כולסטרול. היות ובחודשים הראשונים לחיי התינוק מתפתח המוח וכולסטרול חיוני ביותר להתפתחות זאת לפורמולה הצמחית יש חסרון גדול בתרומתה להתפתחות המוח. בפורמולה צמחית אין גם לקטוז. כידוע לקטוז מסייע בספיגת סידן במעי, אך גם לכאבי בטן, הקאות ושלשולים אצל תינוקות הרגישים ללקטוז. פורמולה צמחית מכילה לרוב מרכיבים צמחיים. דוגמאות לפורמולת תינוקות צמחיות הם איזומיל סימיליאק ומטרנה צמחית. לאלו תינוקות מתאימה הפורמולה ? הפורמולה מתאימה בעיקר לתינוקות הסובלים מאלרגיה לחלבון הפרה. חשוב לדעת כי חלק לא מבוטל מהתינוקות הסובלים מאלרגיה לחלבון הפרה עלולים לפתח חוסר סבילות גם לחלבון הסויה. במקרים אלו הפורמולה לא תתאים להם.

פורמולה נטולת לקטוז
אם תינוקך אינו מסוגל לעכל לקטוז, סוכר שנמצא באופן טבעי בחלב, הרופא ימליץ על פורמולה נטולת לקטוז, שבה הלקטוז מוחלף בסוכר אחר כמו סירופ של תירס. דוגמאות לפורמולת תינוקות ללא לקטוז הם מטרנה ללא לקטוז וסימילאק טופ פרי . לאלו תינוקות מתאימה הפורמולה ? הפורמולה מתאימה בעיקר לתינוקות שרגישים לסוכר החלב בשל רמות ירודות של האנזים המפרק לקטוז.

פורמולה שעברה הידרוליזה/מפורקות למחיצה
בפורמולות אלו החלבון נחתך לחלקים קטנים שעוזרים לגוף התינוק עיכול טוב יותר. אם תינקך סובל מאלרגיות או מבעיות בספיגת חומרי המזון, הגורמות לכאבי בטן, יתכן והרופא ימליץ על שימוש בפורמולה זאת. בדרך כלל מקור החלבון בפורמולה הוא קזאין, חלבון חלב שעבר פירוק , דבר המסייע בספיגתו וגורם לפחות תגובות אלרגיות. לאלו תינוקות מתאימה הפורמולה ? הפורמולה מתאימה בעיקר לתינוקות שסובלים מרגישות יתר לחלבון הפרה בפורמולה הרגילה וחלבון הסויה בפורמולה הצמחית. הפורמולה מתאימה גם לתינוקות הסובלים ממחלות או בעיות כמו סיסטיק פיברוזיס וקוליק. דוגמאות לפורמולת תינוקות מפורקות למחצה הם פרוג'סטמיל בעיקר לתינוקות עם בעיות ספיגת שומנים ו-נוטרמיגן המתאימה בעיקר לתינוקות הסובלים מאלרגיה לחלבונים.

פורמולות מפורקות
פורמולות  בהם החלבון עבר פירוק בדרגה הגבוהה ביותר כלומר, חומצות האמינו סונתזו במעבדה. טעם הפורמולה שונה ביחס לפורמולות האחרות לכן דורש הסתגלות אצל תינוקות שהתרגלו לפורמולות אחרות.

פורמולה המתאימה לתינוקות שנולדו פגים
פורמולות האלו מכילות יותר קלוריות וחלבונים כמו גם שומן קל יותר לספיגה, הקרוי שומן גליצרידים.

פורמולה המכילה חלב אם כתגבור
במוצר הזה משתמשים להעשיר את התזונה של תינוקות שיונקים ויש להם צרכים מיוחדים. חלק מהמוצרים מיועדים לערבוב עם חלב אם שמניקה וחלקם כתחליף לחלב אם.

פורמולות מטבוליות
אם תינוקך סובל ממחלה שדורשת תזונה מיוחדת, יתכן ויצטרך אחד מסוגי הפורמולות שפותחו במיוחד עבור מצבים כאלו.