טודלרס

איך להאריך שינת תינוק

התינוק מתקשה להרדם ? ישן ומתעורר מספר פעמים בלילה ? איך מאריכים את שנת התינוק

12.7.2013

כיצד מעודדים את התינוק לישון שינה רציפה, עצמאית וארוכה יותר בלילה? האם התינוקת שלך מתעוררת מוקדם מאוד בבוקר ? האם התינוק שלך מתעורר שלוש –ארבע פעמים באמצע הלילה ומתקשה לחזור להירדם ? האם את לא ישנה בלילה כי את עסוקה בהרגעה והרדמת התינוק? איך להאריך שינת תינוק ?

לבעיה המעייפת הזאת חייב להיות פתרון. הפתרון מתחיל באיתור הסיבה למה התינוק לא נרדם או מתעורר ולטפל בה . לאחר שבדקת את הסיבות השכיחות להתעוררות (חיתול רטוב, פריחה או גרד, רעב/צמא, כאבי שיניים/כאבי בטן/גזים, טמפרטורת חדר גבוהה או נמוכה מדי) ולא מצאת בעיה בהם, רצוי שתבדקי לעומקם את שלוש הסיבות הבאות, כל אחת מהם יכולה להיות גורם לקשיי שינה אצל תינוקות בלילה:

איך להאריך שינת תינוק – איתור הסיבות ומתן פתרונות
האם התינוק שלך ישן יותר מדי במהלך היום ?
כמות ואיכות שעות השינה במהלך היום : לעיתים קרובות תינוקות ערניים בלילה, ישנים הרבה מדי במהלך היום במעון או בבית. מומלץ לתעד את כמות תנומות היום ואורכן המדויק. לעיתים נגלה כי תינוק שישן כמות זמן ממושכת (למשל תינוק בן שנה וחצי שישן תנומת בוקר ארוכה), דבר שעשוי לפגוע בכמות השינה בלילה. במקרים אחרות נגלה כי התינוק נרדם מספר רב של פעמים, אך כל פעם לזמן קצר של חצי שעה ופחות. במקרה כזה התינוק אינו משלים מעגל שינה (שעת שינה שלמה אחת) ולכן עשוי להיות עדיין עייף במהלך היום.
פיתרון ויסות ומעקב שעות ואיכות שינה ביום: חשוב לוודא שבשעות השינה במהלך היום התינוק מצליח להירדם לשעה שלמה. במידה ומתעורר אחרי רבע שעה או חצי שעה, לשבת לידו ולעזור לו להמשיך את מחזור שינה של שעה מלאה על מנת שיוכל לקבל את ערך שעות השינה ביום. בד בבד, לבדוק האם ניתן להפחית בהדרגה את מספר תנומות היום ולהשכיב לישון מוקדם יותר. שינוי זה עשוי לעודד מעבר לשנת שינה לילה איכותית וארוכה יותר.

האם התינוק לא למד להרדים את עצמו בין מחזור שינה אחד לשני כי משהו אחר אחראי על תהליך זה ?
בעית התלות בגורם מרדים חיצוני : מחזור שינה של תינוק אורך כשעה. לאחר מחזור שינה אחד מגיעה לרוב יקיצה טבעית. אם התינוק יודע להרגיע את עצמו ולהירדם לבד הוא יצליח להיכנס למחזור שינה נוסף באופן עצמאי. במידה ולא, הוא יהיה תלוי בגורם חיצוני מוכר ומרגיע כמו הנקה, זמן נדנוד והרגעה על הידיים. ככל שנרגיל את התינוק לתלות בגורם חיצוני המסייע להרדמה, התינוק יזדקק כל פעם לגורם זה להירדמות. יתרה על כך, במצבי מחלה וכאב (צמיחת שיניים), התינוק יזקק לאותו גורם תלות יותר בשביל להירגע ולהירדם. ככל שנפחית בהדרגה את גורם התלות ונלמד את הילד להירגע ולשהות בעריסה עד שנרדם שוב מיד לאחר היקיצה הטבעית, כך ילמד התינוק להירדם באופן עצמאי כשמתעורר בין מחזורי שינה.
פתרון חווית למידה: כן כן, התינוק צריך לחוות מצב שבו מתעורר בלילה ומוחזר לישון מידית. למרות שבהתחלה יהיה קושי רב  (התינוק יבכה בחוזקה, ירצה להיות על הידיים, וההורה מאוד יתקשה שלא להעניק זאת), לאחר ניסיונות , יצטרך התינוק ללמוד להירגע עם ההורה תומך לידו. מאו מומלץ לא להרים מהמיטה על הידיים אלא להרגיע על ידי ליטוף, מגע עמוק, שיר מרגיע ולהיות עימו בחדר עד לשלב שנרדם. בערבים לאחר מכן להגיע, ללטף מעט, לעמוד ליד התינוק, לשבת לידו ולבדוק אם אפשר לצאת ללא בכי. בשלבים הבאים לקצר את משך השהייה עוד ועוד בתנאי שהתינוק רגוע ואינו בוכה.

האם נראה לך כי לתינוק שלך לא ברור הקשר בין השכבה במיטה לתהליך שינה ?
בעיית חוסר זיהוי שינת הלילה הארוכה: לעיתים תינוקות מתעוררים כעבור זמן קצר ממועד ההשכבה. בחלק מהמקרים תינוקות אלו אינן מבחינים כי "שלב היום", הסתיים וכי הגיע הזמן לשינת לילה ארוכה. לעיתים מצבים אלו קוראים כשמשנים את רצף ארועי היום (יוצאים מהשיגרה), או מוותרים על טקס ההשכבה.
פיתרון הרגל טקס השכבה: חשוב ליצור מאין "טקס השכבה" מובנה שיכלול רצף פעולות קבוע שבסיומם יתרחש תהליך ההשכבה. טקס זה יכול להתחיל בארוחת ערב – בקבוק או הנקה), אמבטיה, ולאחר מכן מוסיקה מרגיעה וקבועה או שירת לילה מרגיעה עם הנמכה הדרגתית של אורות ורעש בבית. חשוב שלא להכניס באמצע טקס זה משחק או שינויים אלא לעשות את הדברים ברצף ובאופן קבוע. בצורה זאת התינוק ילמד להירגע (מתוק החזרתיות הצפויה של האירועים ואופן ביצועם) וילמד לקשר בין סיום היום לתהליך השינה הארוך בלילה שמגיע מיד לאחר מכן. אם התינוק מתעורר בלילה לספק רצף פעולות קבוע ומרגיע שיקשר שוב בין טקס השכבה לשינה.

שיפור משך שינת התינוק באמצעות יישום פתרונות אלו מותנה בהדרגתיות התהליך ועקביות יישום הפתרונות.

שינה טובה לתינוקות ולהורים
קראו עוד בנושא:
בעיות שינה של תינוקות
בעיות הירדמות בקרב תינוקות