טודלרס

באיזה גיל ילד יודע צבעים

הילד בן שלוש ואינו מזהה את כל הצבעים ? האם קיימת בעיה ?

23.6.2013

למה יש ילד בן שלוש שיכול להרכיב פאזל של 72 חלקים וילד אחר באותו גיל שאינו יכול להרכיב פאזל של 9 חלקים ? למה יש ילדה שלא מפסיקה לדבר מגיל שנה וחצי וילד שרק מתחיל לדבר בגיל שלוש ? למה ? כי נולדנו שונים זה מזה. אין להפוך התפתחות לתחרות. זה לא הוגן עבור הילדים ועבורכם. הפסיקו להשוות בין ילדים ובעיקר בין אחים.

טווח הזמן שבו ילדים לומדים צבעים משתנה מילד לילד. ישנם ילדים שכבר בגיל שנה או שנה וחצי מכירים צבעים וישנם ילדים שרק סביב גיל ארבע משיימים בעקביות את הצבעים.
חשוב לעשות תחילה הבחנה בין זיהוי צבעים ושיום צבעים. זיהוי צבעים זאת היכולת של הילד לזהות את הצבע מתוך מספר אפשרויות. לדוגמא, כששואלים את הילד האם הצבע של הדשא או המשחק הוא ירוק או אדום והילד מזהה ואומר ירוק.  במהלך זיהוי צבעים הילד לא נדרש לזכור את שם הצבע אלא לזהות מאפשרויות. שיום זאת היכולת העצמאית של הילד לקרוא בצבע של האובייקט.

היכולת של ילד לדעת את שמות הצבעים תלויה במשתנים רבים כמו
קצב התפתחות השפה של הילד לרבות התורשה בתחום זה
החשיפה והלמידה שמקבל הילד בגן ובבית לתחום זה
כושר ההפשטה של הילד (צבע הוא מימד מופשט יחסית)
עיוורון צבעים (נדיר), בעיקרון מתרחש על בסיס גנטי/תורשתי

כל עוד הילד מציג התפתחות נורמטיבית בתחום השפה והקוגניציה אין לראות בבילבול או העדר שיום עקבי של צבעים כבעיה.

מומלץ להשאיר את הלחצים לנושאים או בעיות אחרות וגם שם מומלץ להכיר בעובדה שלחץ או הלחצה לא יניבו תוצאה חיובית. למעשה, בתחום השפתי זה עלול לפעול בדיוק ההפך.

מנגד , מומלץ להיות במעקב טיפת חלב ו/או התפתחות הילד (קלינאות תקשורת) במידה ומלבד לשמות הצבעים ישנם סימנים לאיחור שפתי. כמו כן, מומלץ להרבות בקריאת ספרים כבר בגיל הצעיר ולהפוך את הקריאה לזמן איכות עם הילד.