טודלרס

ויטמינים במהלך ההריון

האם צריך לצרוך ויטמינים כתוספי מזון במהלך הריון ?

17.5.2013

האם בכלל צריך לצרוך ויטמינים בהריון או שהכל
בתקופת ההריון עולה הצורך לתזונה בריאה ומאוזנת אשר תספק את מלוא הצרכים התזונתיים של האם והעובר. ישנם תזונאיות הגורסות כי מומלץ מאוד לצרוך חומצה פולית  מולטי ויטמינים, ויטמין די, ברזל ואומגה שלוש בהריון על מנת לספק לעובר את כל צרכיו ולמנוע דלדול משמעותי של מאגרי הויטמינים והמינרלים של האם. לעומתם ישנם רופאים שיגרסו כי אישה בהריון שאוכלת תזונה מאוזנת הכוללת ירקות, פירות, בשר וחלב אינה צריכה ליטול מגוון כה גדול של תוספי מזון פרט לחומצה פולית בתחילת ההריון וברזל החל מאמצע ההריון, בהתאם לתוצאות הבדיקות. יש רופאים הטוענים כי תעשיית תוספי המזון מפרסמת מגוון רחב של פרסומות הגורמת לנו, הנשים בהריון, לחשוב כי התזונה שלנו אינה מספקת וכי יש לצרוך תוספי מזון רבים בשביל התפתחות תקינה של העובר. העצוב בכל הסיפור הוא שקשה להאמין לכתבות המצדדות בצריכת הויטמינים כי 99 אחוז מהן ממומנות על ידי חברות התרופות. שלהם אינטרס כלכלי למכור ויטמינים ובכל מחיר.

צריכת אומגה 3  האם היא בגדר חובה ?
היום גורסות תזונאיות רבות וחברות התרופות כי נשים בהריון צריכות לצרוך אומגה 3 צמחית או רגילה (אך נטולת מתכות) לצורך התפתחות המוחית של התינוק. גם כאן קשה להשתכנע באופן ברור שמדובר בצורך אמיתי משתי סיבות עיקריות: מרבית המקרים ,אם לא כולם, ממומנים על ידי חברות תרופות בעלות אינטרנסים ברורים למכור אומגה 3. לאור כך המחקרים מוטים מלכתחילה ולא ניתן להיסתמך על תוצאותיהם. טיעון שני מבוסס על דורות רבים של נשים שלא צרכו אומגה 3 בהריון והביאו ילדים בריאים ומפותחים קוגניטיבית. לעומתם יש הגורסים כי התזונה של היום כוללת מעט מאוד אפשרויות לצרוך אומגה 3 (הקיימת במזונות ספציפים בלבד בצריכה הנדרשת) וכי מומלץ להבטיח צריכה זאת דרך תוספי מזון בטיחותיים.

צריך או לא צריך לצרוך ויטמינים בתקופת ההריון ?
אם את מתלבטת למה את זקוקה , פשוט בקשי מהרופא לשלוח אותך לבדיקות חודשיות למעקב אחר מדדי ברזל, סידן, חומצה פולית וכד'. יש רופאים שלא נותנים לבצע הרבה בדיקות משיקולים כלכלים, דעי לדרוש את הבדיקות החיוניות לך. השתדלי לאכול באופן מגוון ומאוזן הרבה ירקות טריים, בשר עשוי באופן מלא ומוצרי חלב. השתדלי לאכול שילובי מזון נכונים (מאכילים עשירי ברזל עם ירקות עשירי ויטמין סי וכד'). השתדלי גם להמנע מצריכת מזונות עם סידן וקפאין סמוך לאכילה של ארוחות עיקריות (יתכן ומונעים ספיגה מלאה של הויטמינים).

כמה עולה לקנות ויטמינים בהריון ?
אם בחרת לצרוך ויטמינים בהריון , דעי כי מדובר בהוצאות "קטנות " ביחס להוצאות שיגיעו אחרי הלידה אך בהחלט מדובר במחירים לא מבוטלים.

מולטי ויטמין להריון
פרינטל מולטי ויטמין לנשים הרות ומניקות 60 טבליות  – 72.99 ש"ח של סולגר בניו פארם וסופרפארם
פרינטל -9 חודשים 60 טבליות –  93.99 ש"ח של חברת אלטמן ברשת ניו פארם
מעניין לדעת שערכי הויטמינים המצויים בתוך הכמוסות שונים מאוד כשמשווים בין פרינטל של אלטמן לזאת של סולגר. ככלל, ערכי ויטמינים רבים במוצר של אלטמן גבוהים הרבה יותר.
ברזל עדין
ברזל רך – 30 מ"ג 80 כמוסות – 83.99 ש"ח של חברת אלטמן בניופארם
ברזל רך – 30 מ"ג 80 כמוסות – 69.69 ש"ח של חברת אלטמן בסופרפארם
ברזל עדין – 25 מ"ג 90 כמוסות – 80.99 ש"ח של חברת סולגר בסופרפארם
ברזל עדין בהנחה 25 מ"ג , 90 כמוסות – 60.74 ש"ח של חברת סולגר בסופרפארם (25 אחוז הנחה)
ויטמין די
ויטמין די טיפות – 400 , 15 מ"ל, 30.99 שח חברת אלטמן בניו פארם
ויטמין די טיפות – 400 , 15 מ"ל, 31.29 שח חברת אלטמן בסופרפארם
ויטמין די  טיפות – 400 , 15 מ"ל, 19.99  שח חברת אלטמן בסופרפארם בהנחה/מבצע
ויטמין די – טיפולת 400 , 20 מ"ל 28 ש"ח חברת SUPHERB  בניו פארם
ויטמין די 400 – 120 כמוסות רכות SUPHERB  – 45.39 ש"ח בסופארם
חומצה פולית
חומצה פולית – 400 מק"ג , 200 טבליות -65.99 ש"ח של חברת אלטמן בניו פארם
חומצה פולית – 400 מק"ג , 200 טבליות -66.69 ש"ח של חברת אלטמן בסופרפארם
חומצה פולית 400 מק"ג , 60 טבליות – 16.13 ש"ח – של לייף סופרפארם  
אומגה 3 להריון
אלספה 9 חודשים של אלטמן , 60 כמוסות – 168.99 ש"ח בניו פארם ובסופרפארם
פור 2 – 30 כמוסות אומגה 3 – 119 ש"ח – חברת טבע בניו פארם
SUPHERB  -אומגה די 3 , 9 חודשים 60 כמוסות – 76.99 ש"ח.

מחירי הויטמינים הם הנמוכים ביותר כשנרכשים בבתי המרקחת של קופות החולים בהנחת הביטוח המשלים עם מרשם רופא. לאחריהם מומלץ לבדוק את המבצעים השונים והקופונים המפורסמים באתרים של הפארמים ושל בתי המרקחת הפרטיים ולבדוק האם רכישה אינטרנטית משתלמת יותר.