טודלרס

אכילה נכונה בהריון

בהריון ? קראי את ההמלצות להרגלי אכילה נכונה

אכילה נכונה בהריון – להתחיל לאכול נכון כבר מההתחלה
היחסים הסבוכים של נשים ואוכל ידועים לכולן. אנחנו אוכלות עם העיניים, אוכלות יותר כשמכינות אוכל לילדים, אוכלות יותר נוכח מצוקות רגשיות וכמובן משנות את תאבוננו במהלך ההריון. אכילה בתחילת הריון מתאפיינית בעיקר  בקשיי אכילה עקב בחילות מרובות, משיכה למאכלים בטעמים שונים – חשקים שונים ואכילה מרובה כשהבחילה עוברת.
בכתבה הבאה בחרנו לספק המלצות בנושא אכילה נכונה בהריון

אכילה קלה לצורך סילוק בחילה
נשים רבות חוות בחילות במהלך החודשים הראשונים של ההריון. תופעה זאת גורמת לחלק מהנשים להמנע מאכילה. נשים אלו אינן יודעות כי דווקא אכילה קלה (ארוחות קלות) כמו למשל אכילת קרקר עם ממרח מזין יכולה לסייע להפחית את הבחילה ולמנוע את תחושת העייפות הנובעת מההמנעות מהאכילה לאורך שעות. בנוסף, דפוס אכילה זאת ימנע לאחר מכן בולמוס אכילה בשעות אחרות של היום.

ארוחות קלות ורבות במקום ארוחה כבדה
נשים רבות אינן חשות רעב כל היום אלא חשות את הרעב בזמנים מסויימים כמו למשל בערב כשמתפנות לאכול בשקט ולצפות בטלוויזיה. נשים רבות מחליטות לאכול ארוחה גדולה ומלאה בלילה לאחר צום ממושך במהלך היום. מה שנשים אלו אינן יודעות הוא שמאפיין אכילה זה מעודד בחילה והשמנה. למה ? כי הן לא אכלנו הרבה במהלך היום ולכן מנסות למלא את החסרים של היום. הבעיה היא שהגוף אינו יודע לטפל במאגרי פחממות ושומנים רבים בבת אחת ולכן צובר אותם לשומן.מומלץ במהלך ההריון (ובעיקר בתחילת ההריון וסופו) לאכול 5-7 ארוחות קטנות ומזינות השומרות על רמת סוכר יציבה, מפחיתות בחילות ותחושת רעב קיצונית.

אכילה לפי חשקים והקשר שלה לבחילות
ישנם נשים שבה להם לאכול בתחילת ההריון מלוח, לחלקם בה חמוץ ולחלקם מלוח ואחר כך מתוק. אז נכון ההורמונים המשתוללים משנים את תחושת הטעם והחשקים אך עדיין מומלץ לשלוט בהן. ידוע כי נשים שאוכלות מאכלים חומציים (מוצרי חלב, בשר ) עלולות להגביר את תחושת הבחילה. על מנת להפחית את תחושת הבחילה עדיף לאכול מאכלים בסיסיים כמו קטניות, דגנים, ירקות שאינם חומציים כמו עגבניות. על מנת להפחית בחילות במהלך ההריון קראי את הכתבה הבאה : בחילות בהריון

אכילה עם גבולות בתקופת ההריון
נשים רבות חשות שדווקא בהריון מותר להן לאכול מה וכמה שהם רוצות. זוהי טעות ענקית שתעלה לך בקילוגרמים מיותרים אחרי הלידה. זכרי שאם תינוק לא תוכלי ללכת כל שתרצי לחדר כושר כדי לשרוף את הקלוריות… אז למרות שהמשפחה והחברים מפרגנים לך שתאכלי כמה שאת רוצה, זכרי לשים לעצמך גבולות. אכילה רבה תגרום לך לתחושת בחילה, לחץ ועומס בבטן וצבירת שומנים. זה לא באמת מה שאת רוצה נכון ?

איך נמנעים מאכילה בלתי מרוסנת ?
תחילה חשוב לזהות האם אכילה מרובה נובעת מחוסר איזון בין הארוחות במהלך היום. אם אכלת כל כך מעט בבוקר ובצהריים ודאי שתרגישי מורעבת בערב אבל זה לא בהכרח מצדיק אכילה מוגזמת. עדיף לך ללמוד לפזר את הארוחות במהלך היום ולאכול מספר רב יותר של ארוחות קטנות במהלך היום.
המנעות מאכילה רגשית – הבוסית עיצבנה אותך בעבודה ? את בלחץ עם פרוייקט ? זאת לא הסיבה לאכול חבילת עוגיות ללא רסן. זהי את נטייה זאת ועצרי אותה בזמן. מצאי חברה טובה לשוחח איתי על כך בטלפון במקביל ודאי שלא להכניס ממתקים וחטיפים רבים הביתה.

אכילה מול הטלוויזיה
אם יש גורם אחד משותף לכל סוגי ההשמנה היא הטלוויזיה. כשיושבים מול הטלוויזה ואוכלים נוטים לאכול יותר. למה ? כי לא שמים לב מה אוכלים, לא שמים לב לכמה אוכלים וכמות הפרסומות הקשורות לאוכל מעוררת את הרעב יותר ויותר. לאור כל זאת מאוד מומלץ לאכול ליד השולחן ורק בסיום האכילה לעבור לטלוויזיה (מומלץ לשבת עם בקבוק מים) ועם מתפתח חשק לאכול לקחת אוכל מוגדר ובריא כמו פרי, חטיף אנרגיה, שני תמרים, מספר מוגבל של אגוזי מלך.

אכילה בריאה לעומת אכילה חסרת ערך תזונתי
אז נכון שפחממות וסוכרים הרבה יותר טעימים אבל זכרי שאת מגדלת עובר בתוכך ושאותו עובר צריך להיות מוזן באוכל איכותי. ירקות, חלבונים מהחי  (ביצה, בשר דל בשומן) חלבון מהצומח (קיטניות), מוצרי חלב (יוגורטים עם גרנולה , גבינות דלות שומן ועשירות בסידן ), פירות הם המזונות שאת צריכה לאכול לצד שתיית מים רבה. פיתות, מאפים, נקניקיות, פיצות, צ'יפס ושאר פחממות ושומנים ומיצים מתוקים אינן מזינות אותך ואת העובר באבני הבנייה הנדרשות אלא רק מסייעות לך לצבור שומנים בבטן ובירכיים. המנעי מהם כמה שניתן ושקלי גם להרבות באכילת מזונות עשירי חומצה פולית וברזל (כמו טחינה משומשום מלא, אגוזים וכד') כחלק מהקינוחים הקטנים והמתוקים שלך.