טודלרס

עידוד הליכה אצל תינוקות

איך לזהות גורמים מעכבים ולעודד הליכה אצל תינוקות

26.7.2013

התינוק בן שנה וחצי ועדיין לא הולך ? קראי על אבחון איחור בהליכה  והמלצות עידוד הליכה אצל תינוקות. מרים: "מה זה חשוב מתי התינוק מתהפך או זוחל ? בסוף הוא ילך כמו כולם." זה כמובן נכון, אבל לא זו המטרה באבחון, טיפול או יעוץ מוטורי. השאלות הנכונות לשאול הן האם הוא יעשה זאת בבטחה ותוך מיצוי כל השלבים הקודמים. אלו מרכיבי קואורדינציה משלבת בתוכה הליכה ואיך אפשר לסייע לתינוק שמפחד מהשלב הזה? כל זאת בכתבה הבאה

התפתחות הליכה אצל תינוקות
תינוק אינו קם בבוקר ומתחיל ללכת. כידוע ישנן שלבים ההתפתחותיים הקודמים להליכה. זקיפת ראש, התהפכות, סיבובים על הציר, זחילה – כל אלה הם שלבים מקדימים להליכה וטומנים בחובם שליטה במערכות מוטוריות ברמה פחות מורכבת. לדוגמא, תינוק אשר זוחל על גחונו, נע במרחב כשהבסיס של תנועתו רחב ובטוח, שכן הוא נע כשכל גופו פרוש על הארץ. בהליכה נדרשת מהתינוק שליטה טובה יותר בשיווי המשקל, שכן הוא נושא את כל משקל גופו על שתי רגליו הקטנות. זאת הסיבה שנעדיף שהתינוק יזחל גם על שש, כשחלק מגופו נישא אל-על, כחלק מהכנה לקראת עמידה והליכה. ברור שכל תינוק בריא, גם אם לא יזחל על שש ילך בסופו של דבר. זחילת השש, בין שאר המעלות שלה, תכין אותו להליכה בטוחה יותר ללא חשש מוגזם.

דוגמא נוספת קשורה לתנועה סימטרית. הורים רבים לא מייחסים חשיבות לכך שהתינוק שלהם מתהפך רק דרך כתף אחת, ולרוב אפילו לא שמים לכך לב. אין בין התהפכות לצד אחד לבין נטייה לשמאליות/ימניות דבר וחצי דבר. בגיל הינקות התנועה היא סימטרית ומוקדם מאוד לקבוע בשלב זה אם ילד הוא שמאלי או ימני. כשתינוק מהתפך כמעט או רק דרך כתף אחת, נוכל כמעט תמיד לראות בהמשך גם זחילת גחון א-סימטרית. במהלך זחילה נראה שהתינוק נשען על יד אחת במהלך הזחילה ועם השנייה מושך את עצמו קדימה. זחילת שש וגם הליכה, מחייבות אפשרות לתנועה סימטרית. אי אפשר ללכת כשנשענים על צד אחד של הגוף בלבד. לכן, קושי שאנחנו מזהים בגיל צעיר שבא לידי ביטוי בהעברת משקל א-סימטרית, כדאי לתקן מיד. תנועה מתמשכת על פני כמה חודשים שבה תינוק מתקשה להעביר משקל לצד אחד של הגוף, עלולה לעכב את ההליכה שלו.

גורמים אשר עשויים לעכב הליכה – הצורך לאבחן את הקושי
שני הגורמים הראשונים צוינו בפסקה הקודמת. גורמים נוספים הם :

אי שליטה במערכת שיווי המשקל ויציבות.

תנועה א-סימטרית המצביעה על חוסר נוחות בהעברת המשקל לשני צדי הגוף.

קושי בביצוע רוטציות – פיתול של עמוד השדרה – דבר הגורר אחריו תנועה נוקשה שמקשה על העברות משקל בעמידה.

חולשה בשרירי הרגליים, לעתים יחד עם גמישות יתר, דבר המקשה על נשיאת הגוף על הרגליים.

קושי במערכת ההצלבה אשר בא לידי ביטוי באי מעבר ספונטני של היד את קו האמצע של הגוף.

מודעות אחורית מונמכת – מצב שבו התינוק לא מודע מספיק לחלק האחורי של גופו ומכאן לכל המרחב שנמצא מאחוריו.

קושי במערכת ההפרדות. היכולת לבצע כמה פעולות במקביל (לנשום, לבצע פעולה מוטורית ספציפית, לתכנן וכד') הולכת ומשתכללת עם הגיל. כשהתינוק מניע את עצמו במרחב בצורה "רובוטית" כשגופו זז כמקשה אחת, הדבר מצביע לעתים על קושי בהפרדות תנועה.

מה כל זה משנה?
 אף אחד מהגורמים הללו לא יגרום לכך שהתינוק לא ילך בכלל משום שכאמור, כל תינוק בריא ילך בסופו של דבר. העניין הוא שיש גורמים אשר עשויים לעכב את הליכת הילד שלכם בהתאם לפוטנציאל שלו וזה דבר אשר רצוי למנוע. סרבול גופני, קושי בהעברות משקל וכד', משפיעים על הדימוי העצמי של הילד ולכן חשוב לעזור לו אם יש מאבחנים קושי. בנוסף, תינוק אשר מערכות הקואורדינציה שלו התפתחו בחלקן בצורה לקויה, אמנם ילך על שתי רגליו אך הליקויים עלולים לבוא לידי ביטוי בדרכים אחרות כמו: קשיי כתיבה, דילוג, קפיצה, ביטחון בגוף שעלולים להתפתח לדפוס המנעות.

עידוד הליכה אצל תינוקות
מה אתם יכולים לעשות? בכדי למנוע מצב של תסכול ותחושת כישלון, חשוב מאוד לא להפעיל לחץ על הילד ולא לדבר לידו כל הזמן על העובדה שהוא "עוד לא הולך". הוא שומע אתכם.מה אתם יכולים לעשות בשביל שהתינוק שלכם יגיע לשלב ההליכה עם הכלים המתאימים?

לספק לו מראשית ימיו את כל מה שהוא זקוק לו מבחינה מוטורית וחושית: חום ואהבה ללא תנאי, תנועה במרחב בידיים שלכם ללא חשש מפינוק, מרחב חופשי ובטוח להתנסות עצמית שלו, חשיפה למרקמים שונים ולצורות מגוונות של מגע.

עקבו לאורך כל הדרך ובחנו אם תנועתו סימטרית בעת הטיית ראשו, התהפכויות, זחילת גחון והתיישבות.

גרו את התינוק שלכם להתמודדות אישית כמו: הוצאת היד שנתקעה מתחת לגוף בעת התהפכות לבטן (מבלי שהוא בוכה), זחילה מעל מכשולים, טיפוס מעלה ומטה בהתאם לגיל.

ספקו לו את הבסיס לתפיסה מרחבית תקינה על ידי מגע בכל חלקי הגוף ולא רק בפלג הגוף הקדמי. תנו הקשרים מילוליים: ידיים למעלה, להסתכל למטה, הכדור נמצא בצד.

אתגרו את מערכות הקואורדינציה שלו ללא חשש, בהתאם לגיל וללא סיכונים. למשל כשהוא יושב בנדנדה, שנו את קצב הנדנוד, נדנדו גם לצדדים, נדנדו במעגלים ושנו כיוון. הדבר יאלץ אותו לאזן את גופו במרכז בכדי לא ליפול לאחד הצדדים.

אל תצפו שהוא ילך בדיוק מתי שאחיו או בן השכנים הלך לראשונה. כבדו את הקצב שלו והמזג האישי. קחו בחשבון גם שיש תינוקות זהירים, בדיוק כפי שיש אנשים מבוגרים כאלה. תינוקות כאלה יתחילו ללכת רק כשהם יהיו בטוחים ב-100 אחוזים שהם מוכנים לשלב הזה, לעומת אחרים שילכו תוך סיכון עצמי בנפילה.

השתדלו לא להפעיל לחץ ולהגיד: "בוא, בוא, אתה יכול ללכת". כשהוא יוכל ללכת, הוא ישמח לעשות את זה, היו בטוחים.

קראו עוד בנושא:
הליכה אצל תינוקות

עדי שטרסמן  052-8564444,
מפגשים אישיים בבית התינוק: עיסוי תינוקות, ליווי התפתחותי, ייעוץ והדרכה מטפלת בהתפתחות תינוקות בשיטת ורדי, מדריכת עיסוי תינוקות IAIM, אמא ל-3 בנים.
www.metaplim.co.il/adi-strasman
www.facebook.com/adi.strasman.