טודלרס

ניהול קושי במעברים בגן

האם צוות הגן יודע להל מצבי מעברים ביעילות ?

24.10.2013

על ילדים רגישים שמעתם ? הכרתם ילדים היפראקטיבים המתקשים במעברים ? איך מנהל צוות הגן את המעברים בגן ?

כמעט בכל גן אפשר למצוא תינוקות, פעוטות וילדים שמתקשים להיות במצבי מעברים. מצבים אלו יכולים להיות קושי לעבור ממצב של שינה לעירות לאחר שנת צהריים או קושי לעבור ממשחק לאכילה או ממשחק של פעילות אחת לשניה. הילדים הרבה פעמים מגיבים במאין חוסר נוחות רגשית והתארגנותית. הם יכולים לבכות, ליבב, לרצות על הידיים, לרצות הביתה, לא בדיוק להבין מה עושים. אחרי שהם מסתגלים למעבר הכל רץ חלק והילד חוזר לעצמו

מעברים הם גם גם פתח לבעיות התנהגות אצל ילדים שלא בדיוק יודעים מה לעשות כשהם לדוגמא סיימו את האוכל וחבריהם עדיין אוכלים או כשהם כבר סיימו לבקר בשירותים והאחרים עדיין הולכים. במקרים שהמעברים אינם מנוהלים היטב אפשר לשמוע יותר הרמות קול ובעיות התנהגות בנוסח , נועם , תחכה, אל תצא עוד לחצר/אל תפתח קופסאות משקח, מחכים לכולם שיסיימו לשתות/לאכול/לבקר בשירותים.

בתצפית על גננות מאוד חשוב להסתכל כיצד הם מתנהלות מצבים של מעברים. גננות מנוסות או כאלו שמבינות את פוטנציאל הבעייתיות מנהלות מעברים בצורה רגישה יעילה וכך חוסכות בעיות. הם מחזיקות על הידיים תינוקות או פעוטות שבוכים יותר ומחלקות את העבודה בין הסייעות בצורה חכמה. כך לדוגמא, במצב של מעבר מאוכל ליציאה לחצר. סייעת אחת תשאר להשגיח על הילדים האוכלים, סייעת שניה תעסוק בלנקות והשלישית תעביר את הילדים שסיימו לאכול לפעילות הבאה (חצר המשחקים) בצורה ברורה ומסודרת. מעבר מותאם מכבד את הקצב והרצונות של כל הילדים, מאפשר להם להרגיש אסופים ומאורגנים ולא ישאיר פתח לבעיות התנהגות וחוסר ידיעה מה לעשות.

בגילאים יותר מאוחרים, בגן חובה המצב יהיה שונה בעיקר עקב מיעוט צוות מטפל. יחס עם זאת חשוב לבדוק אם במצבי המעברים מתפתחים בעיות התנהגות חוזרות, האם הם נגרמים משעמום או קשיי המתנה לפעילות הבאה וכיצד ניתן לסייע לילד או לילדים אלו במעבר קל  או בפעילויות מותאמות יותר בזמנים אלו.