טודלרס

מחיצה ברחם בהריון

מהי מחיצה ברחם, מה הסכנות הקשורות בה ומה הליך הטיפול

12.4.2013

לפני הכניסה הראשונה להריון וללא בדיקות מיוחדות לא ניתן לראות את מאפייניו הפנימיים. כאשר אישה נכנסת להריון גדל הרחם ובבדיקות האולטרסאונד ניתן לראות את מאפייניו. אחד המצבים שיכולים להתגלות הוא מצב של מחיצה ברחם בהריון. מחיצה ברחם יכולה להיות עם או ללא כלי דם וגורמת למאין חצייה של הרחם לשני אזורים,לא בהכרח סימטריים בגודלם. העובר בדרך כלל מצוי בצד אחד של המחיצה.
מחיצה ברחם משתנה מאישה לאישה במגוון מאפיינים
מיקום המחיצה בתוך הרחם
אורך המחיצה ברחם – ישנן מחיצות עבות וקצרות וישנן מחיצות ארוכות ודקות
אופי הפרעתה או אי הפרעתה להתפתחות העובר ומנחו.

למה צריך מעקב בנוגע ל- מחיצה ברחם בהריון ?
באופן כללי מחיצה עבה וקצרה מהווה פחות סכנה לעובר. מחיצה ארוכה ודקה יכולה להוות יותר סכנה ולגרום לך שהיא תכרך סביב צווארו או סביב אחד האיברים  של העובר וכך תגרום לאי אספקת חמצן. מעקב אולטרסאונד מאפשר לראות את מיקום המחיצה ביחס לעובר.
מעקב אולטרסאונד חשוב גם בחודשים האחרונים של ההריון (חודש שביעי, שמיני ותשיעי) היות והמחיצה עלולה להקשות על העובר להסתובב. אם העובר נמצא ברחם עם הראש למעלה וצריך להסותובב המחיצה עלולה להקשות או למנוע את התהליך ההיפוך ואז יהיה צורך בניתוח קיסרי. במקרה והעובר מצוי עם הראש למטה והמחיצה אינה כרוכה סביב איבריו אין כל בעיה.

הסרת מחיצה ברחם
ישנם רופאים הממליצים על ניתוח פשוט של הסרת המחיצה ברחם לאחר הלידה . רופאים אחרים סבורים כי אין הכרח לבצע ניתוח להסרת מחיצה אלא אם מיקומה ואורכה מסכנים את העובר בהריון הבא.

בכל מצב של מחיצה ברחם חשוב לגשת להליך הנקרא היסטרוסקופיה אבחנתית לאחר ההריון. על מנת לבצע הליך זה יש לבקש הפניה מהרופא הגניקולוג שלך. רופאים רבים ממליצים על ניתוח להסרת מחיצה היות ומום זה מציב סיכונים להפלות ולידות מוקדמות.

קראי עוד בנושא
היסטרוסקופיה אבחנתית
היסטרוסקופיה ניתוחית להסרת מחיצה ברחם