טודלרס

טיפול בפגים באמצעות מוסיקה קלאסית של מוצארט

כיצד מוסיקה קלאסית של מוצרט משפיעה על חילוף חומרים ?

10.9.2015

מחקר ישראלי שבוצע בבית חולים איכילוב בחסותו של פרופסור דרור מנדל בחן את ההשפעה של מוסיקה קלאסית על תינוקות פגים. במחקר השתתפו 12 תינוקות שנולדו בגיל ממוצע של שבוע 30 להריון, במשקל תואם גיל הריון ומשקל ממוצע של כ-1246 גרם. על מנת לבדוק את ההשפעה של המוסיקה על מדדים פיזיולוגים נבדקו רמות החמצן והפחמן הדו חמצני המהווים מדד לקצב חילוף החומרים.

כשהתינוקות הקשיבו למוסיקה של מוצארט, נמצא שקצב חילוף החומרים ירד ב9.7 אחוז בחצי שעה, מצב שבפועל גרם להם לאבד פחות קלוריות ולאפשר יותר עליה במשקל. באופן ספציפי יותר  נמצא כי בעשר הדקות הראשונות לא היו שינויים במדדים הפיזיולוגים, בעשר הדקות שאחרי, החלו מדדי חילוף החומרים לרדת וב-10 דקות האחרונות נצפתה נטיה לירידה משמעותית. ההקשבה למוסיקה של באך גם השפיעה על חילוף החומרים אך האפקט היה נמוך (4.5%) ולא מובהק. כשהתינוקות לא קיבלו טיפול מוסיקלי ושהו בשקט באינקובטורים בפגיה לא הציגו כל ירידה או שינוי בקצב חילוף החומרים.

החוקרים הסיקו מהמחקר כי למוסיקה הספציפית ביצירה של מוצארט יש השפעה חיובית על חילוף החומרים ( גודל אפקט ממוצע של 7.7 אחוז). המוסיקה הצליחה להוריד את קצב חילוף החומרים  בפגים. האפקט הנ"ל אינו קיים בכל מוסיקה קלאסית אלא במוסיקה של מוצארט בלבד. יתכן וניתן להסביר זאת על ידי ההרמוניה, הסדר והתבנית החוזרת ו"הפשוטה" ביחס ליצירות ונגנים אחרים אשר משפיעה באופן חיובי (מווסתת יתר חילוף חומרים ומפחיתה את רמות הורמוני הלחץ).

למרות מדגם המחקר הקטן יש  לראות בתוצאותיו עדויות חשובות. נוכח זאת מומלץ לבנות תוכנית מוסיקלית הכוללת חשיפה ממושכת של פגים ליצירה הספציפית המקושרת לאפקט מוצרט על מנת לתמוך ברוגע, האטה בקצב חילוף החומרים ועליה במשקל. לשם כך רצוי לקבל הדרכה מסודרת מצוות בית החולים בבנית תוכנית זאת כבר בפגיה וגם בהמשך לאחר השחרור הביתה.

מקור
Bach music un preterm infant: No mozart effect on resting energy wxpenditure. H.Rosenfeld keidar, D Mandel F.B. Mimounic and R. Lubetzky. Journal of perinatology, 34, 2014