טודלרס

מה עושים כשהילד משקר

ילד משקר - להתמקד בסיבה לשקר ולא בתגובה אליו

18/9/20

ילד משקר זאת תופעה שכיחה בכל גיל. מה שחשוב לעשות ולהבין זה למה משקר ומאיזה סיבה. ישנם ילדים שמשקרים שלא לקחו שוקולדים וחטיפים ממגרת הממתקים. ישנם ילדים שמשקרים שהכינו שיעורים בזמן שלא עשו כלל. יש כאלו שמשקרים שלא הרביצו או דחפו את האח. נושאי השקר הם רבים ופעמים רבות לא צריך כלל להתמקד בשקר אלא בסיבה למעשיה שהילד עשה.מה הכוונה ? ילד משקר שלא לקחת מתוק בלי רשות שוב ושוב הוא ילד שצריך להבין את הרגלי האכילה שלו. לפעמים פשוט מדובר בילד רעב, שאינו אוכל ארוחות מסודרות בגן, בבית ספר או בצהרון ופשוט מחפש אנרגיה זמינה ומזון טעים. במקרים כאלו מה שצריך לעשות זה לברר מה אוכל במהלך היום (מה אוכל וכמה) ולהושיב אותו לאכול ארוחה מסודרת לאחר הגעה הביתה. פעמים רבות הילד ככל אינו יודע להגיד שהוא רעב או מרגיש זאת ואינו אומר. ארוחות מסודרות יווסתו של נושא הרעב ויאפשרו לילד להפחית אכילת מתוקים. ילדים שמשקרים שהכינו שיעורים ולא עשו הם פעמים רבות ילדים שחסרים הם את הכלים הרגשיים והלימודיים לעשות אותם לבד. במקרים שהילד משקר על הכנתש יעורים, כדאי להמנע מהענשה או התעסקות שקר. עדיף לקבוע זמנים קבועים ונוחים ולשבת איתו יחד עם הכנת השיעורים באווירה חיובית ונעימה. חשוב מאוד לראות מתי נוח לילד לשבת על הכנת השיעורים, האם מתקשה בהתמדה, בהבנת המשימה ולאיזה עזרה זקוק. שרים בנושא אלימות כלפי אח הם גם שכיחים מאוד. גם שם פחות חשוב להתייחס לשקר ויותר חשוב להתייחס לסיבה שהאלימות קוראת. צריך לראות איך צריך לעזור לילד. האם הילד משעומם וצריך עזרה בתעסוקה (כי כשמשתעמם מתחל לריב עם האח). האם צריך ללמד את האחים לשחק ביחד , לוותר ולשחק בתורות. כאשר מספקים לילדים כלים למשחק משותף ופתרון בעיות בוגר יותר מאפרשים להם דרך להתמודדויות בוגרות והפחתת בעיות אלימות ותקשורת.

לסיכום, עדיף לא להתמקד בשקרים של ילדים ובתגובות עליהם אלא לנסות להבין מאיזה צרכים מגיעים. אז יהיה כל יותר לתת לילד מענה לצורך וכלים בתחום שבו זקוק.

מידע זה אינו מהווה תחליף להדרכת הורים. מומלץ להורים החווים קשיי התנהגות וקשיים רגשיים אצל ילדיהם לקבל הדרכת הורים ממטפל רגשי מוסמך.