טודלרס

התינוק לא אוכל מספיק ?

התינוק אוכל מעט מדי ? מסרב לאכול ארוחות ?

22.3.2013

יש לי ילד בן שנה וחצי  שלא אוכל מספיק. היינו בטיפת חלב והוא נמצא באחוזון 7 במשקל, שזה מאוד נמוך לגילו. אני עושה שמיניות באוויר כדי שיאכל. מכינה המון דברים טעימים. הוא מאוד בררן באוכל. דווקא אוהב פרות וירקות ובעיקר עגבניה וגם לאכול פסטה ושניצל. הבעיה היא שהוא אוכל כל פעם מאוד מעט ולא מתמלא. הוא יכול לאכול 2-3 ביסים ולרצות לרדת מהשולחן. יש ארוחות מעטות בהם אוכל טוב ומספיק. דווקא בגן הגננת אומרת שהוא אוכל טוב. אני לא יודעת אם יש עוד משהו שאני צריכה לעשות ושאני לא עושה. אני לא רוצה להציק לו מצד שני אני רוצה שיאכל. הסיבה הנוספת שאני רוצה שיאכל הוא שהוא מתעורר כל לילה בדרך כלל פעם אחת בשעות לא קבועות ורוצה בקבוק מטרנה. אני נותנת לו והוא גומר את הכל. הוא גם שותה מטרנה בבוקר ובערב לפני השינה (מבקש). אני יודעת שאם יהיה יותר שבע בלילה ישן יותר טוב מה לעשות ?

להדס שלום,
ישנם הרבה ילדים בגילאים שונים שלא אוכלים הרבה. כל עוד הילד מתפתח שכלית, מוטורית ורגשית באופן תקין וכל עוד אין בעיה בריאותית הסירי דאגה מלבך. העובדה שציינת שהוא אוכל ירקות ואוכל מטרנה מרגיעה עוד יותר כי משם הוא מקבל ויטמינים ומינרלים רבים (ארוחה שלמה). ילדים שאינם אוכלים הרבה הם תופעה רווחת. ילד קטן שלא אוכל יתכן שאינו רעב מספיק. אנחנו המבוגרים רגילים לאכול גם שאנחנו לא רעבים מאוד אך לא כך הדבר אצל תינוקות . יתכן גם שבגן הילד אוכל הרבה וכשמגיע הביתה אינו רעב מאוד. ישנם ילדים שאוכלים כמויות מספקות ב-2 ארוחות ובארוחה שלישית אוכלים מעט. לדוגמא, אוכלים טוב בארוחת בוקר ובארוחת צהריים אינם מספיק רעבים ואוכלים מעט. בארוחה אחר הצהריים/ערב שוב אוכלים בכמות מתאימה. במצב זה נראה שהם זקוקים לפחות מזון. כמות המזון גם קשורה לתקופות גדילה או זמני פעילות פיזית רבה. את עוד תראי שיהיו תקופות של רעב ואכילה רבה ויהיו תקופות של אכילה מתונה או מעטה. זוהי תופעה שכיחה אף היא.

כמה דברים שאפשר לעשות עם ילדים שאינם אוכלים מספיק ונמצאים באחוזונים נמוכים במשקל.

לעשות רשימה של מאכלים אהובים שיהיו תמיד בתפריט היומי ובבית בשלוף.
לראות האם הילד אוכל טוב יותר במצבים שונים בזמן טיול בטבע, מול טלוויזיה, בזמן ארוחה עם בני משפחה (כאשר רואה אחרים אוכלים)
לנסות מאכלים מגוונים במרקמים שונים. יתכן שנמשך למאכלים נוספים שאינך מכינה
לא להציע כל זמן קצר מזון או נשנושים כדי שבארוחה יהיה רעב יותר לאכילה רבה יותר.
להפחית כמה שניתן שתייה ממותקת וממתקים כדי שהילד לא יעדיף אותם ויתמלא מהם.
נסי להציע מתוקים בריאים כשצריך – ממרח תמרים/תמרים חתוכים, טחינה, משקה שוקו על בסיס קקאו גולמי, סלט פירות עם יוגורט. כך יקבל את הערכים התזונתיים גם מארוחות הביניים.
לתת בלילה מטרנה עם דייסה כדי שהילד יהיה יותר שבע
לקבל את העובדה שיש תקופות בחיים (בעיקר תקופות שאינן תקופות גדילה) שהילד אוכל פחות ולסמוך על הילד שיאכל כשיהיה רעב וכשגופו יאותת לו על רעב.
לא להיות בלחץ שהילד מדלג על ארוחות , להציע אוכל בארוחה הבאה. יש ילדים גדולים שאוכלים שתי ארוחות ובארוחה שלישית אינם רעבים.
לנסות לשמר על שעות קבועות של ארוחות במהלך היום כדי לפתח "שעון" אכילה פנימי של אצל הילד.
וכמובן להיות במעקב רופאה וטיפת לב בזמנים הקבועים

קראו עוד בנושא:
האכלה ותזונה בגיל שנה עד שנתיים

בהצלחה