טודלרס

קשיי הרדמות אצל תינוק

למה התינוק שלך אינו נרדם בקלות ?

19.4.2013

כמעט כל הורה חווה קשיים בתהליך הרדמת התינוק בלילה. המורד מאוד חלקלק. פעם אחת או שתיים שהתינוק נרדם במיטה שלכם או פעם אחת או שתיים שהרדמתם אותו על הידיים שלכם והוא כבר תלוי. כשמדברים על הרדמות עצמאית אצל תינוקות צריך לזכור שמדובר בפעילות חינוכית. מה זה אומר ? זה אומר שזה יהיה קשה. התינוק יבכה, יצעק, ירצה על הידיים ויפעיל את כל המניפולציות שמכיר, העיקר לא להשאר לבד במיטה שלו. תמיד עדיף להתחיל מוקדם בתהליך ולהרדים את התינוק במיטה שלו . חשוב שלא להתפתות להרדים על הידיים או במיטה שלכם (גם אם התינוק חולה, בוכה, עבר יום לא קל או סתם כף לחבק אותו').

קשיי הרדמות אצל תינוק מתרחשים בדרך כלל משתי סיבות:
התינוק לא מבין שהוא צריך ללכת לישון בלילה
או
התינוק אינו מוכן להרדם באופן עצמאי במיטה שלו כי התרגל להרדם בצורה אחרת (כתלות בגורם אחר).

את הבעיה הראשונה ניתן לפתור על ידי יצירת שגרת ערב ברורה הכוללת מקלחת, שני סיפורי ליליה טוב ומספר שירי ערס. אחריהם מניחים את התינוק מנומנם במיטה (עם או ללא מוצץ וחיתול בד). כאשר ישנה שגרת לילה מבוססת, התינוק יחוש בה ביטחון ויוכל להרגע במיטה שלו. במצב רוגע לא יהיה לו קשה להרדם.

הבעיה השנייה קשה הרבה יותר. הרבה תינוקות מסיבות שונות התרגלו להרדם עם גורם תלותי כלשהו (הנקה, בקבוק, על הידיים, במיטה של ההורים, בעגלה בסיבוב ועוד ועוד). במצבים אלו קשה מאוד להורים לשבור את הדפוס הקיים ולהנחיל דפוס הרדמות עצמאי. ובכל זאת מה עושים ?
בוחרים הורה אחד מחנך, אסרטיבי שליבו לא ישבר מהר לקול צרחות התינוק
מייצרים כל ערב שגרת לילה מרגיעה הכוללת סיפורי לילה, שירי ערס, החשכת אורות
משכיבים תינוק ער אך מנומנם במיטה שלו לאחר סימנים מובהקים של עייפות. אם התינוק מאוד ערני ממשיכים בפעילויות מעבר מרגיעות כמו הקשבה למובייל ושירים בתאורה מעומעמת.
כל פעם שהתינוק קם מלטפים אותו קלות בראש ומשכיבים אותו חזרה
כשהתינוק מגלה סימנים ברורים של עייפות נמנעים מדיבור
אם צורח צרחות היסטריות מלטפים את הראש ומנסים להרגיע בתוך המיטה שלו (זה דורש כוחות עצומים כי הלב נקרע לשמה צרחות התינוק, אך זיכרו שהתינוק צורח כי הוא לא רגיל לצורת הרדמות זאת ורוצה לשנותה). כל עוד אתם לידו, אתם שם בשבילו. אומנם לא כמו שהוא רוצה אבל אתם ביחד איתו ואין מה לחשוש, להתקפל ולהרים על הידיים.

הכלל החשוב ביותר הוא ההתמדה. עד שאת לא מתמידה לפחות 10 פעמים ברציפות אינך ממצא את הניסיון להרדים בצורה זאת ולכן הכי חשוב לא להתייאש. הרדמות ללא תלות בידיים, נסיעה בעגלה או הנקה הוא תפקוד חיוני לילד ולהורים.

אם כלים אלו מיושמים עקבי ושיטתי מספר רב של פעמים ואינם עובדים, מומלץ לפנות ליועצת שינה. אם שיטות אלו אינם תואמות לגישת ההורים אין ליישמם היות וגם ההורה וגם התינוק יחוש את חוסר הביטחון ולא יקבלם.

קראו עוד בנושא:
שגרת טרום שינה לתינוקות
הרדמת תינוקות