טודלרס

פחד מבלונים אצל ילדים

הילד פוחד מבלונים ? קראי על התופעה

14.4.2013

מתוך שלל הפחדים המתעוררים בגיל שנה וחצי – שנתיים נמצא פחד מבלונים. ישנם ילדים שמפחדים מבלונים בגיל שנה או שנתיים ואז הפחד עובר וישנם ילדים שעד גיל ארבע פוחדים מבלונים. ישנם ילדים שחשיפה הדרגתית לבלונים, משחק עם בלון ככדור והקראת סיפורים על בלונים מפיגה את הפחד. אחרים ממשיכים לחשוש מהבלון עד גיל מאוחר ואינם מגיבים טוב לחשיפה הדרגתית עם תיווך והגנה. אחת הסיבות לפחד מבלונים היא החשש מההתפוצצות אך לא רק, יתכן והילד מייחס לכדור רעיונות המפחידים אותו. ישנם ילדים שימנעו מהליכה לימי הולדת ומסיבות בגלל הידיעה של המצאות הבלונים במסיבה.

בני בן השנתיים, פוחד מאוד מבלונים. לי לא זכור כל חוויה שלילית עם בלונים אבל יכול להיות שהוא ראה או שמע בלון מתפוצץ בגן או במקום אחר. הקראתי לו את הסיפור מעשה בחמישה בלונים כמה פעמים. הוא נהנה ואהב את הסיפור אבל לגעת ולהתקרב לבלון הוא ממש פוחד ולא רוצה. האם צריך לעשות משהו או שזה יעבור עם הזמן?

ילד שמפחד מבלונים
יש "הגיון"מסויים בכל סוג של פחד. "ההיגיון" הוא מאין הנחה שגויה או הצפה חושית ורגשית שנגרמת מהחשיפה לגורם הפחד. ילד שמפחד מבלונים עלול לפחד מהרעש החזק של הפיצוץ או מהפתאומיות של הרעש. חשוב לשים לב האם הילד מפחד ממגון רעשים חזקים או פתאומיים כמו שואב אבק, הורדת מים באסלה, מטוס שעובר, מוסיקה חזקה. אם ישנה תמונה של פחד מרעשים חזקים שלא רק קשור לבלונים יתכן וישנה רגישות שמיעתית כלשהי שגורמת לילד לדפוס המנעות ופחד מרעשים. פעמים רבות רגישות שמיעתית היא גנטית ויש בבית הורה או ילד נוסף שרגיש לרעשים חזקים. במקרה זה כדאי לקבל ייעוץ בתחום ריפוי בעיסוק כדי לאבחן כיצד בה לידי ביטוי הרגישות ומה ניתן לעשות מבחינת שינוי סביבה , הרגלים, חשיפות הדרגתיות והדרכת הורים וטיפול בילד.

במרבית המקרים כשאין רגישות שמיעתית, הזמן והבגרות יעשו את שלהם. הילד ילמד שהבלון אינו מפחיד כפי שהוא חושב. אין טעם לעמת את הילד מול הפחד, זה עשוי לגרום לנזק שיתבטא בהחרפת החרדות ובדימוי עצמי שלילי. אם אינכם יודעים כיצד לפעול, קבעו הדרכת הורים עם מטפל רגשי דרך קופת החולים להנחיות ועצות נוספות.