טודלרס

שבוע 23 להריון

שבוע 23 להריון - על התפתחות העובר, בדיקות והמלצות

26.3.2013

שבוע עשרים ושלוש להריון , איזה חודש זה ?
מה זה שבוע 23 להריון ? אמצע תקופת ההריון. לפי הספירה המקובלת מדובר בשבוע עשרים ושלוש מתחילת הוסת האחרונה שלך. שבוע עשרים ושלוש להריון הוא סוף חודש חמישי להריון ותחילת החודש השישי (קו התפר).שבוע 23 להריון הוא תקופת אמצע ההריון שלך. כן, כן , עברת חצי ויש רבים הטוענים כי עברת את החצי הקשה.

התפתחות העובר
ריאות העובר מתפתחות לעבר נשימה עצמונית ומייצרות חומר המאפשר להתנפח ולהוציא אוויר.
העובר מקבל את החמצן מהשיליה אך מבצע תנועות נשימתיות כשהוא מכניס ומוציא מי שפיר אל תוך הריאות.
שרירי העובר מתחזקים
העבר ממשיך להצמיח שיער
בידיו ורגליו בולטות ציפורניים
תחושת הגוף מתפתחת ודרך עורו חש את קירות הרחם וחבל הטבור.
שמיעת העובר בשלב זה מפותחת והוא מאזין ולומד להכיר את קולך (אם את מנגנת ושרה יתכן ואלו ישתרשו בזיכרונו לאחר לידה ויהוו מקום בטוח ומוכר)
עיני העובר עדיין סגורות
התפתחות איברי המין – אצל בנים האשכים יוצאים החוצה ואצל הבנות ניתן לראות את הרחם והשחלות במקומם, הביציות קיימות והוגינה ממשיכה להתפתח.

אורכו של העובר שבוע 23 להריון : אורכו הכללי 24 ס"מ, אורכו מראשו עד לעכוז כ- 16 ס"מ ומשקלו 570 גרם (נתוני חציון- אחוזון 50. טווח שיכול לנוע בין 310-900 גרם). לרוב הערכת המשקל היא בערך קצת יותר מחצי קילו. את הארכת המשקל המדוייקת של העובר תוכלי לקבל כנתון בבדיקת סקירת מערכות מורחבת.

איך את מרגישה בשבוע 23
אמצע ההריון היא תקופה של שגשוג והנאה אמיתית. את לא קטנה ולא גדולה מדי (הכל יחסית לתחילת וסוף ההריון) כך שאת יכולה לעשות ספורט, לצאת, לבלות ולספוג שלל מחמאות על הקימורים החדשים בגופך. במהלך היום, נשים רבות מרגישות טוב. אין בחילות ועייפות שמאופיינת בתחילת או סוף ההריון.
בגלל שמדובר בתקןפה טובה זה הזמן לעשות ספורט ולהיות פעילה. השתדלי ללכת ברגל במקום לנסוע, לעלות ברגל במקום במעלית ולהשתתף בשיעורי ספורט המתאימים לך.
במהלך היום חלק מהנשים חשות התכווצויות שונות של הרחם אך מדובר בהתכווצויות זמניות וקצרות.
בלילה המצב יכול להיות אחרת. לעיתים תחושי עייפות יותר גדולה וכאבי גב, בעיקר אם התאמצת פיזית במהלך היום. אם יש לך ערסל, כורסה נפתחת שתוכלי להשען עליה, העדיפי אותה כדי להוריד מעומס המשקל שאת נושאת. בלילה יהיה לך יותר קשה למצוא תנוחות שינה נוחות (העזרי בכריות לתמיכה). לכי לישון מוקדם יותר אם את מרגישה עייפה.

תנועות עובר
ישנן נשים שכבר מרגישות את תנועות העובר וישנן שטרם חשות בברור.  בדררך כלל התחושות מגיעות בשבועות 20-22. אלא שחשות מרגישות תנועת פרפור, דג קטן ששוחה בתוך הבטן. תחושות אלו יכולות להופיע בתגובה לתנועות ומעשים שלך (תנועות ספורט, אכילת שוקולוד או שינוי תנוחה בשינה) או באופן עצמאי. אלו בהחלט רגעי קסם שסוף סוף גורמות לך לחוש את החיים שמתפתחים בתוכך.

סידורים
אם את מתעניינת כבר עכשיו בציוד לתינוק, זה הזמן לעשות סקר של חברות ומשפחה לגבי ציוד לתינוק. אם תדעי איזה ציוד תוכלי לקבל, יהיה לך קל יותר לתכנן מה את צריכה לקנות לפני ואחרי הלידה.
לא להתעצל ולקנות חזיות הריון נוחות, מכנסים ושמלות לפי הצורך (הגרדרובה לפני ההריון כבר אינה מתאימה לגודל שלך).
האם הורדת טבעות ? לא לחכות לרגע האחרון. אם האצבעות מתנפחות וקשה יותר ויותר להוריד את טבעת הנישואין, הורידי טבעות כבר בשלב זה (אין צורך להיתקע איתם ולהפעיל לחץ על האצבעות).
על פי חוק עבודת נשים סעיף 10 אישה בהריון צריכה להודיע על הריונה ולעדכן את מנהליה על יציאה לחופשת לידה סביב תאריך הלידה המשוער. אם את עובדת פרילנס או אינך עובדת מול מנהליך באופן ישיר , זה הזמן לידע אותם בכתב על הריונך, תאריך הלידה המשוער וחודשי חופשת לידה המשוערים. דעי כי את זכאית כחוק להקדים את חופשת הלידה ללא הסכמת המעביד במידה ואת מעוניינת לצאת לחופשה לפני הלידה.

משקל – כמה עולים במשקל עד סוף החודש החמישי ?
בדרך כלל בששת החודשים הראשונים להריון עולים בממוצע 6 קילוגרמים או עליה ממוצעות של 300 גרם בשבוע. העליה יכולה להשתנות על פי מבנה גוף האישה, משקלה ההתחלתי ותזונתה. אם את מודאגת מעליה מעטה או גבוה מדי במשקל התייעצי עם דיאטנית.
בדקי באינטרנט באמצעות מחשבון הוספת משקל בהריון.
והעיקר אל תשבי מול הטלוויזיה בערב ותאכלי – זה מתכון בטוח לזלילות בלתי מבוקרות.

יומן בדיקות הריון
לקבל או לבצע בדיקת סכר לסוכרת בהפניית רופא הנשים שלך
לקבוע תור לסקירת מערכות טרימסטר שני (שבועות 21-24) או לבצע אותה (ניתן החל משבוע 20.
אם עברת בדיקת מי שפיר, זה הזמן לבדוק אם יש תשובות במענה הטלפוני ( בדרך כלל התשובות מגיעות שבועים וחצי לאחר הבדיקה).
להגיש את אישור בדיקת מי השפיר לקופת החולים או/ו חברת הביטוח על מנת לקבל החזר מלא/חלקי מהקופה או הביטוח במידה ועברת אותה.
אם לא בדקת את רמות הברזל, מאגרי הברזל וההמוגלובין מומלץ לבצע בדיקות דם על מנת לבדוק מדדים אלו. (בהפניית רופא מטפל).
לקבוע תור מעקב חודשי לרופא ולעקוב אחר מדדי ברזל, ויטמין די, והתחלת מעקב חודשי אחר עקומת הגדילה של העובר.

קראי עוד בנושא:
ברזל בהריון המלצות
בדיקות במהלך הריון טרימסטר שני