טודלרס

תרומת היולדת - דם טבורי

יודעת שמעצם הלידה את יכולה לתרום למדינה ? אך בדיוק ?

22.6.2013

התרומה של  דם טבורי ציבורי

כיון שמדובר בתרומה, שאינה כרוכה בתשלום, יכולה המנה לשמש לכל חולה שנזקק לדם טבורי, ואין הבטחה שהדם שנתרם יהיה זמין רק לתורם או למשפחתו. התרומה לא נותנת למשפחה כל ביטוח, ותינתן רק למי שצריך לקבלה בהתאם להתאמה גנטית. בנקי דם טבורי ציבוריים מנסים כל הזמן להגדיל את מאגר התורמים כדי להגדיל את אפשרויות ההשתלות.

לפני שבנק דם טבורי ציבורי מסכים לקבל את התרומה, ממלאת היולדת טפסים ושאלונים לבדיקת קריטריונים תורשתיים ובריאותיים, ונפח מנת הדם. אם התרומה תהיה בנפח הקטן מ-50 סמ"ק התרומה תיפסל. מנת הדם גם תעבור בדיקות לגילוי מחלות וזיהומים שגם הם יכולים לפסול אותה.
ככל שגוברת ההכרה בחשיבות שימור הדם הטבורי, קמים בעולם יותר בנקי דם טבורי. רוב הבנקים הם בנקי דם טבורי פרטיים ורק מיעוטם בנקי דם טבורי ציבוריים. הסיבה היא בעיקר תקציבית, כיון שהממשלות בעולם המערבי מקטינות את ההוצאות הציבוריות לבריאות, ואז מתפנה מקום ליזמים פרטיים ועמותות למיניהן, להפעיל בנקי דם טבורי פרטיים.
 
מיקום הבנקים הציבוריים
כרגע פועלים בנקי דם טבורי ציבוריים בישראל בארבע מקומות. בהדסה עין כרם,במגן דוד אדום,בבית חולים תל השומר (שיבא) , ובבנק הנקרא בדמייך חיי.
את התרומות לבנקי דם טבורי ציבוריים אפשר לבצע בבית החולים הדסה עין כרם, וולפסון, איכילוב, וכן בבנק הדם הטבורי הציבורי בתל השומר (שיבא),בבית חולים ביקור חולים בירושליים, ומעייני הישועה בבני ברק.