טודלרס

שינה של פעוטות מחוץ לבית

האם הפעוט יסכים לישון לבד אצל הסבתא או הדודה ?

13.12.2013

לכל תינוק או פעוט דפוסי שינה והרגלי שינה שונים. אלו משתנים בהתאם למזג הילד, גילו, הרגלי השינה שקיבל מהבית וכמובן מצב בריאותו. שאלה מעניינת שעלתה לאחרונה היא האם שינה מחוץ לבית אצל תינוקות ושינה מחוץ לבית אצל פעוטות תלויים בחשיפות חוזרות ובתקופות קריטיות של פתיחות או שאופי הילד הוא הדומיננטי בקביעת יכולתו ללון מחוץ לבית.

על הפעוט שנרדם רק בבית
קרין , מספרת שבנה תומר, בן השנה וחודש נרדם רק בבית. תומר אוהב את הרוטינה שלפני השינה. הוא יודע שיש זמן מקלחת, בקבוק, קריאת סיפור קבוע ואז הרדמה. אם הוא לא בבית ויוצא משגרה אז הוא לא נרדם בקלות וכל הלילה משתנה. ניסיתי להרדים אותו אצל אמא שלי, הוא נרדם פחות טוב אצלה כשישנו שם והתקשה להרדם כשהשארתי אותו לילה אחד לבד (כשהחלטנו ערב אחד לנסוע). אני יודעת שתומר בהרבה מובנים דומה לי. הוא צריך דברים מובנים – סדר יום מובנה, טקס שינה מובנה ואותי בתמונה . כל אלו עוזרים לו להתארגן וכמובן להרדם. נראה לי שהדברים המוכרים נותנים לו תחושת שליטה וביטחון ומאפשרים לו את הרוגע להרגע.


על הילד הזורם שנרדם בכל מקום
רחלי, אמא של יובלי בן עשרה חודשים מספרת שיובלי ישן הרבה מחוץ לבית. אני החלטתי לא לוותר על בילויים. אני ממשיכה לצאת למסיבות, בילויים ואז יובל ישן מחוץ לבית. או שהוא ישן אצל אמא שלי או אצל חמתי או אצל דודתי. לשמחתי יש לי הרבה עזרה וכולם אוהבים את יובל. בהתחלה חששתי להשאיר אותו לילה שלם לישון מחוץ לבית בלעדי אבל בגלל שכבר בהתחלה זה הלך כל כך טוב המשכתי. הוא נרדם נהדר מחוץ לבית. כולם אומרים לי שיש לי ילד נוח, גמיש וזורם. אני שמחה מאוד לשמוע. אני מקווה שזה אומר שהוא דומה לי ומסתדר עם שינויים בקלות.


שינה מחוץ לבית אצל פעוטות
אופיו של הילד – הסתגלות וזרימה עם שינויים
אין ספק שישנם ילדים שצריכים סביבה קבועה ויציבה יותר בשביל להרדם. הבית הכולל טקס השכבה מסודר מאפשר זאת. סביבה זאת מקנה להם תחושת שליטה וביטחון ומאפשרת הרדמות.לעומתם ישנם ילדים שהירדמו במגוון מקומות ועם מגוון אנשים מחוץ לבית. ילדים אלו נוטים להסתגל בקלות יותר לשינויים. יתכן מאוד שילדים אלו יגדלו להיות מבוגרים סתגלנים יותר, זורמים וכאלו שנמשכים לשינויים.


תפקיד הסביבה – הביצה או התרנגולת
השאלה המעניינת יותר היא מה ההשפעת הסביבה האנושית והפיזית (החשיפה לשינה מחוץ לבית) על היכולת של התינוק או הפעוט לאמץ אותה ? האם יש תקופה קריטית שבה חשיפה לשינויים במקום השינה מאפשרים פתיחות גבוה יותר לשינה מחוץ לבית. האם העובדה שרחלי, אמא של יובל, הרגילה את בנה מגיל צעיר לישון מחוץ לבית היא שאפשרה זאת או שכאן מדובר במקרה קלאסי של ילד נוח וזורם עם שינוים. האם קרין, אמא של תומר הייתה מתמידה יותר בשינה מחוץ לבית האם תומר היה מצליח להרדם היטב מחוץ לבית, קרוב לוודאי שכן. השאלה תוך כמה זמן.


התפתחות הילד היא תמיד שילוב של אופיו ומזגו של הילד לצד התנסויות סביבתיות, המלמדות אותו ומאפשרות לו להתפתח. אז נכון שילד עם אופי גמיש ומסתגל יטה לשתף פעולה טוב יותר עם שינה מחוץ לבית אבל גם ילד עם אופי נוקשה מעט יכול להסתגל בהדרגה לשינה מחוץ לבית אם יתנסה בכך בצורה חיובית ומדורגת. בקיצור, לא חייבים לוותר על שינה מחוץ לבית אצל פעוטות . אפשר לחשוף בהדרגה ולקחת בחשבון שיהיו עליות וירידות