טודלרס

סויה בהריון

האם מותר לאכול סויה בהריון , למה כדאי והאם להגביל צריכה ?

15.3.2020

אוהבת לאכול סויה ? נכנסת להריון ואינך בטוחה האם מותר לאכול סויה בהריון ? פולי סויה הם מקור לחלבון צמחי. ניתן לצרוך סויה במגוון צורות כגון חלב סויה, טופו קמח סויה, נקניקיות סויה ומיסו פסטה. ישנם סוגי מוצרי סויה אורגנים וישנם מהונדסים. לסויה  מייחסים תכונות בריאותיות רבות. היא נתפסת כמזון אנטי דלקתי היות והיא עשירה באזופלאבונים (פיטו אסטרוגנים) המסייעים כנגד אוסטאופרוזיס והפחתת תסמיני גיל המעבר.

סויה בהריון
סויה נחשבת למזון בטוח לצריכה בהריון ובהנקה במידה וכמותו מוגבלת.  למה חשוב להגביל את צריכת הסויה באופן כללי ואצל נשים בהריון בפרט ? הסויה  מכילה כמויות גדולות של פיטו-אסטרוגנים (איזופלאבונים בשפה המדעית) . אלו מולקולות בעלות מבנה דומה לאסטרוגן (הורמון המין הנשי). ההתנהגות של הפיטו אסטרוגנים בגוף אינה עקבית. הם יכולים ברקמות מסויימות להתנהג כאסטרוגן וברקמות אחרות כמתנגדים לאסטרוגן. למרות המחקרים החיובים על הסויה יכולה להיות השפעה שלילית בצריכה גבוה בקבוצות מסוימות של האוכלוסיה. מחקרים מצאו כי צריכת סויה לא רק שלא האיצה גידולים בסרטן השד אלא גם האטה קצב גדילה  וסיכון הישנות מחלה. משמעות הדבר היא שברקמת השד ככל הנראה הפיטו אסטרוגנים מתנהגים כאנטי אסטרוגנים ולכן לא רק שבטוחים אלא יתכן שמסייעים להלחם בסרטן השד. זאת הסיבה שנשים המתמודדות עם סרטן השד צריכות לשקול יחד עם הרופא המטפל והתזונאית מקורות מתאימים ומינונים מתאימים של צריכת סויה על פי הספרות המחקרית העדכנית.

האם סויה מסייעת באיזון רמות סוכר בהריון ?
במחקר שנערך ביפן על נשים עם סכרת הריון מצא כי צריכה מתונה מסייעת לשמור על רמות סוכר. במחקר השתתפו  68 נשים בבהריון שנבדקו החל משבוע 26 להריון ועד הלידה. במחקר חולקו הנשים ל-2 קבוצות.
קבוצה אחת צרכה 35 אחוז מהחלבון ממוצרי סויה והקבוצה השניה צרכה כש-70 אחוז חלבון ממקור מבשר ו-30 אחוז מקטניות.הנשים שמרו על התפריט זבמשך שישה שבועות. בסוף תקופה זאת נבדקו מדדי הסוכר. בקבוצת הנשים שצרכו מוצרי סויה נמצאה ירידה בסוכר והאינסולין. לעומת זאת בקבוצה השניה מדדי הסוכר והאינסולין עלו. מדדי השומנים בדם עלו בשתי הקבוצות אך יותר בקבוצה שצרכה בשר וקטניות. לא ברור האם תוצאות המחקר קשורות לצריכת סויה או אולי לצריכת פחממות וקלוריות גבהה יותר בקבוצה השניה ביחס לראשונה. יתכן ורק צריכה מוגבלת  של קלוריות ופחממות הייתה מספקת תוצאה דומה ולכן יש צורך במחקרי המשך גדולים יותר כדי להבין את ההשפעות של הסויה על נשים בהריון.
מקור המחקר
Journal of Clinical Endocrinology and metabolism online, October, 27, 2015

סויה בהריון ותת תפקוד של בלוטת התריס
סויה היא אינה מזון בטוח לנשים שסובלות מתת תפקוד בלוטת התריס אלא אם המזון נצרך בכמות מתונה. ישנם מזונות גויטרוגנים שעלולים לעכב את פעילות הבלוטה. אחד ממזונות אלו הוא הסויה לסוגיו. זאת הסיבה שנשים עם תת תפקוד הבלוטה צריכים כמות של עד 220 גרם סויה בשבוע ועד 110 גרם בכל פעם כדי לא לפגוע בתפקוד הבלוטה.

צריכת סויה בהריון ורמת היפראקטיביות ובעיות התנהגותיות ורגשיות אצל ילודים
במחקר שנערך ביפן על 1199 זוגות של אימהות וילדיהם נבדק הקשר בין רמת צריכת מוצרי הסויה להיפראקטביות ובעיות רגשיות והתנהגותיות אצל הילדים לאחר לידה בגיל חמש. במחקר נמצא כי ככל שצריכת הסויה של האם בהריון הייתה גבוהה יותר, רמת סימני ההיפראקטיביות ובעיות חברתיות הייתה נמוכה יותר.
מקור המחקר:
Maternal consumption of soy and isoflavones during pregnancy and risk of children behavioral problems. Int journal of science nutrition , April 2021

המידע הנ"ל אינו מהווה תחליף להתייעצות עם רופא הנשים או תזונאית נשים בהריון.