טודלרס

גיל מתוקן של פגים

מהו גיל מתוקן אצל פגים ועד מתי נהוג להתייחס לגיל זה

23.4.2013

מרבית התינוקות נולדים בין שבועות 37 ל-42 אך גם ישנם תינוקות שנולדים לפני סוף ההריון בחודשים המתקדמים. תינוק שנולד לפני שבוע 37  נחשב תינוק פג. תינוק שמערכות גופו אינם בשלות דיו והוא זקוק להמצא בפגיה כדי לקבל טיפול. ישנם פגים שנולדים עם סיבוכים רפואיים כמו קשיי נשימה, ליקויים במערכת העיכול וכד'. לעומתם ישנם פגים שנולדים לפני זמנם ללא בעיות בריאות. כל פג מקבל את הטיפול הרפואי והתזונתי המתאים לצרכיו על ידי הצוות הרפואי של בית החולים. תינוק שנולד פג ישהה בפגיה למשך 4-6 שבועות לפחות לצורכי טיפול בבעיות רפואיות ומעקב אחרי עליה במשקל. ככל שהבעיות הרפואיות רבות יותר ומשקלו נמוך יותר כך יזדקק לזמן ארוך יותר של שהות בפגיה. 

מה זה גיל מתוקן 
הגיוני להניח כי תינוק שנולד לפני חודש תשיעי אינו מפותח כמו תינוק שנולד בזמנו (החל מחודש תשיעי). כמו כן התפתחותו עשויה להיות שונה במאפייניה ובקצבה לעומת תינוק שנולד בזמנו. זאת הסיבה שתינוק הנולד פג מקבל שני תאריכי גיל:
גיל כרונולוגי – גיל זה מחושב לפי התאריך שבו נולד הילד בין אם זה בלידה רגילה או קיסרית (הגיל שבו יצא לעולם)
גיל מתוקן פגים – הגיל שבו היה מיועד להיולד. תאריך הלידה המשוער שנתן הרופא ליולדת בתחילת ההריון (חודש תשיעי /40 שבועות הריון).

איך מחשבים גיל מתוקן
משך התיקון – זמן התיקון הינו אורך 40 שבועות הריון פחות שבוע ההריון בו נולד התינוק. לדוגמא. אם התינוק נולד בשבוע 32 להריון הוא נולד 8 שבועות לפני הזמן. זאת הסיבה שבגיל 13 שבועות גילו המתוקן הוא 5 שבועות לפי הגיל המתוקן (היות והורדנו 8 שבועות). רופא משפחה או אחות טיפת חלב יתייחסו להתפתחות המתאימה לו כתינוק בן 5 שבועות.

עד מתי מתייחסים לגיל מתוקן
נהוג להמשיך להתייחס לגיל מתוקן עד גיל שנתיים לפחות. ישנם פגים שסוגרים את כל הפערים עד גיל שנתיים, ישנם פגים שזקוקים לעוד תוספת שנים כדי לסגור פערים מוטורים, קוגניטיביים וכד' . ישנם פגים שמציגים לאורך כל חייהם הנמכה ביחס לבני גילם במדדים שונים כמו משקל, גובה, יכולות קוגניטיביות (קשב) ומוטוריות. היות ומדובר באוכלוסיה הטרוגנית ביותר לא ניתן להכליל. כל מקרה לגופו.  ילדים שנולדו פגים ומציגים הנמכה ביכולות ביחס לגיל נמצאים במעקב טיפת חלב והתפתחות הילד ומקבלים במידת הצורך טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ו/או קלינאות תקשורת.