טודלרס

תינוק מכניס דברים לפה

התינוק מכניס הכל לפה ? האם יש משהו לעשות ?

11.2.2013

התינוק מכניס כל דבר לפה ? מכניס ידיים, מכניס צעצועים, מכניס גרגרי אוכל שנשאר על הרצפה, מכניס לכלוך, אבק, דשא, אדמה ועוד ועוד… אין מה לכעוס. בשנה הראשונה של החיים , התינוק חוקר את עולמו בעיקר דרך הפה ודרך תחושת המגע והתנועה ולכן אין זה פלא שהוא מכניס הכל לפה. לעיתים הוא הופך לשואב אבק קטן…מצד אחד קל להבין חקירה זאת מצד שני היא מאוד בעייתית. הולכים עם התינוק לגן המשחקים, הוא זוחל ואז רואה חתיכת מסטיק זרוקה, שארית שוקולד, חתיכת אבק, עלה מפורר וכל דבר אחר ומיד מכניס לפה. את צריכה להיות מספיק ערנית ומספיק נבואית כדי לתפוס זאת בזמן ולמנוע את חדירת האוייב לפה.

מה עושים ?
אין ספק שהחל מגיל חצי שנה עד גיל שנה וחצי כאשר התינוקות הולכים היטב יש נטייה עצומה להכניס כל דבר לפה. ההורה המסכן חייב להשגיח בשבע עיניים על ידיי ופה התינוק כדי לראות האם מכניס דברים לפיו. רצוי לפני שמורידים את התינוק לזחול בבית , להעביר מגב ולסרוק טוב טוב שאין חרצנים, שאריות אוכל וצברי אבק קטנים או גדולים שהתינוק יכול להכניס לפיו. כשהולכים לגן משחקים כדאי לבחור גן נקי וגם אז לסרוק את הגן לפני שמורידים את התינוק ואף לעשות ניקוי קל של מקלות ארטיק, מסטיקים, פלסטרים, צעצועים שבורים זרוקים שהתינוק עלול להכניס לפה. אומנם התינוק תמיד ימצא עוד לכלוך חדש להכניס לפה אך עדיין סריקה וניקוי כללית עשויים לעזור ולהשקיט מעט את הלחץ. עוד עצה היא לתת לתינוק מוצץ בפה בזמן הזחילה בגן המשחקים וכך למנוע ממנו , לפחות זמנית, את הכנסת "האוצרות " החדשים שמוצא לפה.

רגע של אופטימיות
לכל אמא זה קרה. את מגלה שהתינוק הכניס משהו לפה באיחור מה ואת לא יודעת מה הכניס. במקרים מדאיגים התינוק נחנק ומשתעל, במקרים אחרים הוא פשוט לועס משהו לא ברור. חשוב לדעת שמרבית התינוקות נהנים ללעוס את "האוצר" החדש שמצאו על הרצפה הרבה מאוד זמן. הם לא נוטים לבלוע אותו כל כך מהר. לכן, חיפוש יסודי בפה התינוק במרבית המקרים יאפשר למצוא את השלל. חרצן של זית לא עלינו, מצבור אבק מעניין, חתיכת לחם, מסטיק, חתיכת נייר עטיפה…. מה שזה לא יהיה הוא בדרך כלל ישאר הרבה מאוד זמן בפה התינוק. נסו להיות ערניים למצבים של לעיסות מוזרות של התינוק ובדקו האם ישנו "אוצר" מעניין מוחבא באזור החניכיים.

מליון דאגות ויתרון אחד
היתרון היחיד בתינוק המכניס כל דבר לפה הוא המוטיבציה העצומה של כל הורה לניקיון בבית, פן יכניס הקטן משהו מסוכן ומלוכלך לפה. אז לפחות הבית שלנו נראה יותר נקי (אך רחוק מלהיות מסודר). כן, לנושא "הסדר" החדש התינוק שלנו דואג כל הזמן.